Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager kjøttkaker, fårikål, Gudbrandsdalskål (som det ikke er grønnsaken kål i seg) hønsefrikassé, på sommeren spiser jeg mye søyll (knust flatbrød med kulturmelk) og spekeskinke ved siden av. Kålstuing og ertestuing hender jeg lager som sidesett til forskjellige kjøttretter. Kålrotstappe like så. Flesk og duppe. 

Anonymkode: 5e65b...9be

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror også det handlet mye om tiden man levde i. Jeg vil kalle begge mine bestemødre som flinke på kjøkkenet, de lagde variert tradisjonsmat. Men på den tiden var det slik at grønnsaker skulle være myke, man trakk fisk (damping som gir mye mer smak var ikke en kjent teknikk), og steken måtte være helt gjennomstekt. Når jeg serverte perfekt (rosa) stekt oksestek nektet faktisk min mormor å spise. 

Selv er jeg barn av toro-generasjonen, der min mor valgte alle de nye og spennende løsningene som kom, halvfabrikata og frossenvarer. 

Da jeg selv utviklet meg til å bli en ivrig hobbykokk var dette ballasten jeg hadde med meg. En stor motstand både mot tradisjonsmat, og halvfabrikata. Men når jeg etterhvert forstod at nøkkelordene er råvarer (sau i får-i-kål blir for stramt, rema-kjøttdeig gir ikke skikkelige kjøttkaker, hodekål utenfor sesong er smakløst) og tilberedning, så lages det like mye norsk mat, som sushi, indiske gryter, pokebowls, med mer, på mitt kjøkken. 

Anonymkode: 56039...953

Takk for interessant innlegg. Tror vi er mange som bør lære, og har lært, at råvarer og produkter må være av god kvalitet. Når det er sagt, så syns jeg norsk mat holder god standard. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvilket årstall har du satt som grense for hva du definerer som norsk tradisjonsmat? Det jeg mener er at i år 1700 var det knapt en nordmann som hadde spist en potet, selve bautaen i Norsk tradisjonsmat. Og det aller, aller meste vi kaller tradisjon, er i praksis tysk, svensk eller dansk innflytelse. 

Potet hører til norsk tradisjonsmat. Det gjør ikke pizza, pasta, sushi, chili osv.

Det er rart at en må forsvare at en ikkr liker nymotens overkrydret mat.

AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Potet hører til norsk tradisjonsmat. Det gjør ikke pizza, pasta, sushi, chili osv.

Det er rart at en må forsvare at en ikkr liker nymotens overkrydret mat.

Jeg er bare nysgjerrig. Jeg er for at alle gjør sine valg.

Jeg leser veldig mye om ulike kjøkken, og påvirkning mellom regioner. Og dette med "tradisjon" fasinerer meg. Når blir noe tradisjon? Er fredagstaco (som knapt har noe å gjøre med mexicansk taco) tradisjon om 10 år, eller om 100? Og når kunne vi kalle poteten tradisjon? Var det i 1800, eller først i 1900?

Skrevet
Fabienne skrev (15 timer siden):

Det har jeg faktisk aldri hørt om! Jeg er norsk og i førtiårene. 

Jeg tror jeg står over både finker og spekesild. Torskerogn hadde vi ofte da jeg var barn, og det er ikke en tradisjon jeg har videreført. 

Finke er vel det samme som lungemos? Jeg liker det veldig godt, men det er tung og fet mat, så jeg lager det ikke veldig ofte. Er vant med det fra jeg var barn.

Fabienne skrev (12 timer siden):

Takk for svar. :) Jeg er fortsatt ikke så mye klokere når det gjelder denne farsen (jeg har googlet), men jeg vil anta at det er svinekjøttdeig/medisterdeig av noe slag, ellers ville du vel kalt det kjøttdeig, bare?

Det er nok svin, ja, men helt finmalt så det ser ut som en lysrosa ensartet masse.

Dette var en koselig tråd, syns jeg, takk til deg som startet den @SoWhat? :)

• Liker 2
Skrevet
Brunhilde skrev (11 minutter siden):

Finke er vel det samme som lungemos? Jeg liker det veldig godt, men det er tung og fet mat, så jeg lager det ikke veldig ofte. Er vant med det fra jeg var barn.

Det er nok svin, ja, men helt finmalt så det ser ut som en lysrosa ensartet masse.

Dette var en koselig tråd, syns jeg, takk til deg som startet den @SoWhat? :)

Mat er gøy. Får jo inspirasjon også, så glad folk bidrar her jeg da 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...