Fabienne Skrevet 4. april 2021 #61 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hehe jo men ikke i denne sammenhengen, det er en blanding av lever, lunge osv 😩 https://snl.no/finke Anonymkode: ff15d...5b0 Det har jeg faktisk aldri hørt om! Jeg er norsk og i førtiårene. Jeg tror jeg står over både finker og spekesild. Torskerogn hadde vi ofte da jeg var barn, og det er ikke en tradisjon jeg har videreført.
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #62 Skrevet 4. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hehe jo men ikke i denne sammenhengen, det er en blanding av lever, lunge osv 😩 https://snl.no/finke Anonymkode: ff15d...5b0 Oh oki... Noe ala den skotske innmatretten som er beryktet, men som jeg ikke husker navnet på nå. Altså. Det SER ikke fristende ut men... Endret 4. april 2021 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #63 Skrevet 4. april 2021 SoWhat? skrev (9 timer siden): Oh oki... Noe ala den skotske innmatretten som er beryktet, men som jeg ikke husker navnet på nå. Altså. Det SER ikke fristende ut men... Haggis. Nydelig det da. Anonymkode: b394a...02a
Honey Dew Skrevet 4. april 2021 #64 Skrevet 4. april 2021 Hos oss serveres det kun norsk bondekost. Utenlandsk mat, som taco, sushi, pizza, hamburgere m.m. kommer aldri på bordet hos oss. 1
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #65 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haggis. Nydelig det da. Anonymkode: b394a...02a Ja, det er det. Har du smakt det altså? Hva smaker det? Så de lagde det, og da brukte de magesekken til dyret og kokte alt i. Jeg må si at det så ikke fristende ut.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #66 Skrevet 4. april 2021 Lager kjøttkaker med tilbehør, ertesuppe med byggryn og svineknoke, og lapskaus i blant. En sjelden gang finnbiff. Rømmegrøt kjøper jeg ferdig i blant,bare jeg i familien i som liker det. Fjordland sin er god. Anonymkode: 1509f...baf 2
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #67 Skrevet 4. april 2021 Honey Dew skrev (22 minutter siden): Hos oss serveres det kun norsk bondekost. Utenlandsk mat, som taco, sushi, pizza, hamburgere m.m. kommer aldri på bordet hos oss. Det høres stusselig ut. 1
Brunhilde Skrevet 4. april 2021 #68 Skrevet 4. april 2021 Fabienne skrev (2 timer siden): Så omtrent som lammefrikasse eller hønsefrikasse da? Det er jeg vokst opp med. Når du skriver farseboller; hva er det? Ja, det blir likt, men det rare er at jeg ikke er spesielt glad i verken hønse- eller lammefrikassé. Farse kjøpes i kjøttdisken, det er en deig og jeg lager boller ved å dyppe en skje i sausen og så forme boller som jeg slipper oppi.
Honey Dew Skrevet 4. april 2021 #69 Skrevet 4. april 2021 Fabienne skrev (2 timer siden): Det høres stusselig ut. Det er det hvertfall ikke. Det finnes mye god, norsk tradisjonsmat. 1
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #70 Skrevet 4. april 2021 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Det er det hvertfall ikke. Det finnes mye god, norsk tradisjonsmat. Ja, men det blir jo veldig lite variasjon og man går jo glipp av så mye godt. Hva gjør dere når dere er i utlandet? 1
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #71 Skrevet 4. april 2021 Brunhilde skrev (50 minutter siden): Ja, det blir likt, men det rare er at jeg ikke er spesielt glad i verken hønse- eller lammefrikassé. Farse kjøpes i kjøttdisken, det er en deig og jeg lager boller ved å dyppe en skje i sausen og så forme boller som jeg slipper oppi. Takk for svar. Jeg er fortsatt ikke så mye klokere når det gjelder denne farsen (jeg har googlet), men jeg vil anta at det er svinekjøttdeig/medisterdeig av noe slag, ellers ville du vel kalt det kjøttdeig, bare?
elien Skrevet 4. april 2021 #72 Skrevet 4. april 2021 Fabienne skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg er fortsatt ikke så mye klokere når det gjelder denne farsen (jeg har googlet), men jeg vil anta at det er svinekjøttdeig/medisterdeig av noe slag, ellers ville du vel kalt det kjøttdeig, bare? Farsen kan en lage selv, eller kjøpe ferdig. Det kommer an på energien når jeg skal lage det. https://www.holmens.no/produkt/bollefarse/ https://gladkokken.no/oppskrifter/bollefrikasse-norsk-tradisjonsmat-pa-sitt-beste
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #73 Skrevet 4. april 2021 Jeg lager både og. Kan fint lage lapskaus (fra bunn), skinkestek, ertesuppe, kjøttkaker og kålstuing, fiskeboller i hvit saus og flesk i duppe, hyrdepai, laksefilet, fiskesuppe, kokt torsk, og pasta med hjemmelaget tomatsaus. Men kan også lage taco, pizza, tikka masala, lasagne, toro jegergryte, eller bare slenge inn en grandis. Med andre ord er vi rimelig alt-etende her i hus Anonymkode: 8ee89...818 1
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #74 Skrevet 4. april 2021 elien skrev (8 minutter siden): Farsen kan en lage selv, eller kjøpe ferdig. Det kommer an på energien når jeg skal lage det. https://www.holmens.no/produkt/bollefarse/ https://gladkokken.no/oppskrifter/bollefrikasse-norsk-tradisjonsmat-pa-sitt-beste Takk, je ser Gladkokken skriver svinekjøttdeig og Holmens bare skriver "farsedeig". Da er man jo like langt, på en måte. Men dette blir veldig avsporing, og jeg kommer nok heller aldri til å lage bollefrikasse.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #75 Skrevet 5. april 2021 Jeg ser mange referer til maten som kjedelig, eller smakløs. Det var også min mening i alle år, til jeg selv ble interessert i matlaging. Tradisjonsmaten jeg fikk da jeg vokste opp var ofte basert på dårligere råvarer, det var lite bruk av krydder, grønnsaker var overkokt, fisk ble kokt, og kjøtt ble gjennomstekt. Nå lager jeg gjerne kjøttkaker fra bunnen, med kvernet kalv fra rekoringen, sjarlottløk, og diverse krydder. Tilbehør er ferske erter som er lett most med litt smør, og egenrørt tyttebær. Eller kålstuing av norsk nykål. Fårikålkjøttet er ikke får, slik som det var før. Men nydelige stykker av lam. Rotgrønnsaker spises primært i sesong, og gir da mengder med smak til retter som lapskaus, og rotmos i alle varianter. Anonymkode: 56039...953
Honey Dew Skrevet 5. april 2021 #76 Skrevet 5. april 2021 Fabienne skrev (10 timer siden): Ja, men det blir jo veldig lite variasjon og man går jo glipp av så mye godt. Hva gjør dere når dere er i utlandet? Norsk tradisjonsmat er veldig variert og vi drar aldri utenlands.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #77 Skrevet 5. april 2021 Honey Dew skrev (10 minutter siden): Norsk tradisjonsmat er veldig variert og vi drar aldri utenlands. Hvilket årstall har du satt som grense for hva du definerer som norsk tradisjonsmat? Det jeg mener er at i år 1700 var det knapt en nordmann som hadde spist en potet, selve bautaen i Norsk tradisjonsmat. Og det aller, aller meste vi kaller tradisjon, er i praksis tysk, svensk eller dansk innflytelse. Anonymkode: 56039...953 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #78 Skrevet 5. april 2021 Det hender jeg selv lager fiskegrateng, stekt fiskepidding med spagetti og potet. Men de fleste slike «gode gammeldagse matretter», reiser jeg hjem til mor og får, komle, kjøttkaker, lammefrikase, lapskaus. Er ikke forse jeg ikke kan lage det selv, men det er kjekt å ha noe eget jeg kan reise hjem til mor å få 😄 Anonymkode: 81b87...2c6 1
SoWhat? Skrevet 5. april 2021 Forfatter #79 Skrevet 5. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser mange referer til maten som kjedelig, eller smakløs. Det var også min mening i alle år, til jeg selv ble interessert i matlaging. Tradisjonsmaten jeg fikk da jeg vokste opp var ofte basert på dårligere råvarer, det var lite bruk av krydder, grønnsaker var overkokt, fisk ble kokt, og kjøtt ble gjennomstekt. Nå lager jeg gjerne kjøttkaker fra bunnen, med kvernet kalv fra rekoringen, sjarlottløk, og diverse krydder. Tilbehør er ferske erter som er lett most med litt smør, og egenrørt tyttebær. Eller kålstuing av norsk nykål. Fårikålkjøttet er ikke får, slik som det var før. Men nydelige stykker av lam. Rotgrønnsaker spises primært i sesong, og gir da mengder med smak til retter som lapskaus, og rotmos i alle varianter. Anonymkode: 56039...953 Ser flere skriver og har skrevet i andre tråder, at maten ikke var tilberedt riktig og godt da de vokste opp. Da kan jeg jo skjønne hvorfor noen er skeptiske, og at det ikke går i arv å lage mat. Utlendinger jeg kjenner er veldig opptatt av å holde på matkulturen sin. De spiser selvfølgelig annen mat også, men de KAN tradisjonsmat fra hjemlandet sitt. Men ser jo at det er flere norske også. Du nevner mye godt her altså . Nykål, nam! Endret 5. april 2021 av SoWhat? 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #80 Skrevet 5. april 2021 SoWhat? skrev (5 minutter siden): Ser flere skriver og har skrevet i andre tråder, at maten ikke var tilberedt riktig og godt da de vokste opp. Da kan jeg jo skjønne hvorfor noen er skeptiske, og at det ikke går i arv å lage mat. Utlendinger jeg kjenner er veldig opptatt av å holde på matkulturen sin. De spiser selvfølgelig annen mat også, men de KAN tradisjonsmat fra hjemlandet sitt. Men ser jo at det er flere norske også. Du nevner mye godt her altså . Nykål, nam! Jeg tror også det handlet mye om tiden man levde i. Jeg vil kalle begge mine bestemødre som flinke på kjøkkenet, de lagde variert tradisjonsmat. Men på den tiden var det slik at grønnsaker skulle være myke, man trakk fisk (damping som gir mye mer smak var ikke en kjent teknikk), og steken måtte være helt gjennomstekt. Når jeg serverte perfekt (rosa) stekt oksestek nektet faktisk min mormor å spise. Selv er jeg barn av toro-generasjonen, der min mor valgte alle de nye og spennende løsningene som kom, halvfabrikata og frossenvarer. Da jeg selv utviklet meg til å bli en ivrig hobbykokk var dette ballasten jeg hadde med meg. En stor motstand både mot tradisjonsmat, og halvfabrikata. Men når jeg etterhvert forstod at nøkkelordene er råvarer (sau i får-i-kål blir for stramt, rema-kjøttdeig gir ikke skikkelige kjøttkaker, hodekål utenfor sesong er smakløst) og tilberedning, så lages det like mye norsk mat, som sushi, indiske gryter, pokebowls, med mer, på mitt kjøkken. Anonymkode: 56039...953 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå