tirben Skrevet 4. april 2021 #41 Skrevet 4. april 2021 Jeg er også glad i tradisjonsrik mat. Vi har det ofte på søndager siden det tar lang tid å lage. Alle gjester har sagt at de har likt maten når vi har invitert til feks. sosekjøtt, hønsefrikasse, lammefrikasse og hjemmelaget fiskegrateng, bare for å nevne noe. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #42 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kalles "mølje" på østlandet Anonymkode: a46d7...69f Det er ikke det samme. Mølje er kraft og flatbrød, men majjæl eller majel (på valdresdialekt) er kjøttsuppe med grønnsaker og byggryn. https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/majjael/ https://www.google.com/amp/s/www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/molje/%3fgoogle=amp Anonymkode: 16592...a76 2
parmanoia Skrevet 4. april 2021 #43 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lager ofte tradisjonsmat - får-i-kål, kjøttkaker, steik, fiskegrateng, lapskaus, hønsefrikassé , ertesuppe, sosekjøtt. Mesteparten er søndagsmat, det blir litt enklere retter i ukedagene. Det kalles "mølje" på østlandet Anonymkode: a46d7...69f Hallingdal og Valdres, hvor det heter majjæl/majel, ligger på Østlandet det også. 1
skrue Skrevet 4. april 2021 #44 Skrevet 4. april 2021 23 hours ago, SoWhat? said: Jeg lager akkurat nå skinkestek. Det er ikke bare godt som middag med surkål, nam! Men det er jo skikkelig godt som pålegg med salatblader, salt og pepper også! Jeg lager kjøttkaker og lapskaus, og vennene mine ler og sier at det er gammeldags mat. Men når jeg lager lasagne og div spagettiretter, så tror jeg det er eldre tradisjoner enn de første rettene. Men det sier de aldri noe om. Lager dere "gammeldags" norsk mat, og gjør omgangskretsen deres det? Har alltid hjemmelagede kjøttkaker i fryseren. Lager også ertesuppe og betasuppe fra bunnen endel ganger i året. Minner meg på at det er på tide å lage kålruletter igjen, lenge siden sist. Litt synd å ignorere gamle retter, det er variasjon som teller. 1
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #45 Skrevet 4. april 2021 skrue skrev (16 minutter siden): Har alltid hjemmelagede kjøttkaker i fryseren. Lager også ertesuppe og betasuppe fra bunnen endel ganger i året. Minner meg på at det er på tide å lage kålruletter igjen, lenge siden sist. Litt synd å ignorere gamle retter, det er variasjon som teller. Kålruletter er veldig godt det også! 🙂
elien Skrevet 4. april 2021 #46 Skrevet 4. april 2021 Brunhilde skrev (5 timer siden): Jeg lager bollefrikassé helt annerledes enn AB...30c Jeg lager en lys saus på smør, mel og kraft. Oppi den har jeg gulrot og kålrot som får koke med til det er nesten gjennomkokt. Så tilsetter jeg farseboller og masse purre. Smaker til med salt og pepper og spiser med kokt potet. Det er sånn jeg også lager bollefrikase, men har jeg kålrot i hus, så har jeg i det også. Er utrolig godt, må nok ha det en dag om ikke så lenge 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #47 Skrevet 4. april 2021 Jeg lager lapskaus, plukking, lettsaltet torsk, fiskegrateng, kjøttkaker, betasuppe, ertesuppe. Lager også en del gryter med oksehale, knoke osv. Kjøttstykker jeg tror mange unge ikke pleier å bruke. I gamledager brukte man hele dyret, ikke bare de beste stykkene. Dette er retter jeg vet mange venner ikke liker/lager. Jeg er 27år... Tror også mange har vært uheldig å fått overkokt torsk og grønnsaker, lapskaus hver eneste lørdag, smakløs fiskegrateng osv. Anonymkode: 30632...12d 4
Boetica Skrevet 4. april 2021 #48 Skrevet 4. april 2021 Saltsprengsild er godt. Med kokt kålrabi, potet og flatbrød med smør. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #49 Skrevet 4. april 2021 Hørte nettopp at de som er født på 90- og 2000 tallet er kjøttdeiggenerasjonen 🙂. Kjøttdeig og pasta, pizza, burgere, Toro-gryter, nachos osv. Altså kjøttdeigmiddager flere ganger i uka. Glad jeg er født på 60-tallet, for jeg hadde blitt veldig lei en sånn diett 🙂 Anonymkode: 6a8b8...29e 2
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #50 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hørte nettopp at de som er født på 90- og 2000 tallet er kjøttdeiggenerasjonen 🙂. Kjøttdeig og pasta, pizza, burgere, Toro-gryter, nachos osv. Altså kjøttdeigmiddager flere ganger i uka. Glad jeg er født på 60-tallet, for jeg hadde blitt veldig lei en sånn diett 🙂 Anonymkode: 6a8b8...29e Det har jeg ikke hørt før, men det er nok litt sant, ja. En periode tror jeg nordmenn spiste abnorme mengder kjøttdeig, spesielt barnefamilier, med retter som du nevner. Jeg har et inntrykk av at det er litt over nå.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #51 Skrevet 4. april 2021 Er veldig glad i litt freshere mat enn tradisjonell norsk husmannskost, men er en del gryter osv. jeg synes er veldig godt. Er også stor fan av f.eks ertesuppe med svineknoke, fiskesuppe, fiskekaker og kjøttkaker. De gamle mattradisjonene er bygget på smart og god bruk av de råvarene vi har hatt tilgjengelig gjennom århundrer og jeg synes det er fint at mange av rettene fremdeles lages i dag. Apropos mathistorie, kan jeg bare anbefale YouTube-kanalen "Tasting History"? Det er en fyr som lager skiiiikkelig gammeldags mat av typen man finner i verdens eldste kokebøker mens han forteller litt om hvordan det var å få tak i ingrediensene, hvorfor nettopp den oppskriften har blitt skrevet ned osv. Han har gitt meg en ny respekt for gamle kokekunster. Anonymkode: b9873...45a 2
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #52 Skrevet 4. april 2021 Brunhilde skrev (9 timer siden): Jeg lager bollefrikassé helt annerledes enn AB...30c Jeg lager en lys saus på smør, mel og kraft. Oppi den har jeg gulrot og kålrot som får koke med til det er nesten gjennomkokt. Så tilsetter jeg farseboller og masse purre. Smaker til med salt og pepper og spiser med kokt potet. Så omtrent som lammefrikasse eller hønsefrikasse da? Det er jeg vokst opp med. Når du skriver farseboller; hva er det? 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #53 Skrevet 4. april 2021 Lager veldig lite tradisjonell norsk husmannskost. Men, det er mest fordi jeg synes det smaker kjipt. Du må bare lage det du selv liker. Anonymkode: c4d11...70a 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #54 Skrevet 4. april 2021 SoWhat? skrev (På 3.4.2021 den 14.42): Jeg lager akkurat nå skinkestek. Det er ikke bare godt som middag med surkål, nam! Men det er jo skikkelig godt som pålegg med salatblader, salt og pepper også! Jeg lager kjøttkaker og lapskaus, og vennene mine ler og sier at det er gammeldags mat. Men når jeg lager lasagne og div spagettiretter, så tror jeg det er eldre tradisjoner enn de første rettene. Men det sier de aldri noe om. Lager dere "gammeldags" norsk mat, og gjør omgangskretsen deres det? Du er flink jeg lager ikke mat, orker ikke og har heller ikke tid. Klarer heller ikke, iallfall ikke sånn gammeldags mat som du nevner og det er synd for det er utrolig godt! Anonymkode: 72d7c...728 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #55 Skrevet 4. april 2021 Jeg lager en blanding av tradisjonsmat og utenlandsk mat, for jeg liker variasjon og velger mat som jeg synes smaker godt. Jeg har kuttet ut mye av det vi selv ble servert for at jeg har så mange andre alternativer som er gode. Venninnen min lager feks Finker og torskerogn til middag for at hun ble servert det som barn, ikke for at det er godt. Det forstår jeg ikke helt. Anonymkode: ff15d...5b0 1
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #56 Skrevet 4. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er flink jeg lager ikke mat, orker ikke og har heller ikke tid. Klarer heller ikke, iallfall ikke sånn gammeldags mat som du nevner og det er synd for det er utrolig godt! Anonymkode: 72d7c...728 Jeg var ikke flink for å si det sånn 😄 jeg lærte å lage kjøttkaker, men mye av det jeg kan i dag har jeg fått oppskrift og kunnskap om her på KG faktisk! Det startet da jeg skulle få familie fra Italia på besøk og ba om ideer til norske tradisjonsretter. Tror det var i 2018 ( oj, har vært her noen år nå 😮 ) Så jeg lærte meg, og nå syns jeg det er gøy. Er absolutt ingen mesterkokk altså, men liker å oppdage at maten ble vellykket 😄 ja, mye god mat! Endret 4. april 2021 av SoWhat? 2
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #57 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lager en blanding av tradisjonsmat og utenlandsk mat, for jeg liker variasjon og velger mat som jeg synes smaker godt. Jeg har kuttet ut mye av det vi selv ble servert for at jeg har så mange andre alternativer som er gode. Venninnen min lager feks Finker og torskerogn til middag for at hun ble servert det som barn, ikke for at det er godt. Det forstår jeg ikke helt. Anonymkode: ff15d...5b0 Finker? Er ikke det små fugler?? Jeg har smakt torskerogn, men det er leenge siden
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #58 Skrevet 4. april 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Jeg var ikke flink for å si det sånn 😄 jeg lærte å lage kjøttkaker, men mye av det jeg kan i dag har jeg fått oppskrift og kunnskap om her på KG faktisk! Det startet da jeg skulle få familie fra Italia på besøk og ba om ideer til norske tradisjobsretter. Tror det var i 2018 ( oj, har vært her noen år nå 😮 ) Så jeg lærte meg, og nå syns jeg det er gøy. Er absolutt ingen mesterkokk altså, men liker å oppdage at maten ble vellykket 😄 ja, mye god mat! Du var kanskje ikke med engang du begynte men nå ER du jo flink siden du klarer å få det til 😀 Du fikk det vel ca til på første forsøk å regner jeg med 😛 Jeg prøvde å lage fiskeboller i hvit saus en gang og det ble totalt mislykket. Smakte mel av den hvite sausen i tillegg til at den brente seg og ble masse brune klumper oppi. Etter det kuttet jeg helt ut med alt, til og med sånn toro pakke med Lasagne 😅 Kjøper kun Fjordland og ferdig ting om jeg først skal spise noe eller så går det for det meste i Nudler og brød 😳 Anonymkode: 72d7c...728 1
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #59 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du var kanskje ikke med engang du begynte men nå ER du jo flink siden du klarer å få det til 😀 Du fikk det vel ca til på første forsøk å regner jeg med 😛 Jeg prøvde å lage fiskeboller i hvit saus en gang og det ble totalt mislykket. Smakte mel av den hvite sausen i tillegg til at den brente seg og ble masse brune klumper oppi. Etter det kuttet jeg helt ut med alt, til og med sånn toro pakke med Lasagne 😅 Kjøper kun Fjordland og ferdig ting om jeg først skal spise noe eller så går det for det meste i Nudler og brød 😳 Anonymkode: 72d7c...728 Hvit saus er ikke akkurat det letteste å starte med da! 😄 folk lager det på ulike måter, men jeg smelter smør og visper inn mel, og deretter melk. Temperaturen må være riktig og man må vispe hele tiden. Kan være noe herk! Ihvertfall til en finner sin måte. Nudler er greit nok, men bruker kål og pølsebiter oppi. Helt greit sånn kjapt. Fjordland har jeg kjøpt en gang. Kanskje to. Lenge siden. Men husker jeg syns det smakte greit da. Liker likevel best hjemmelaget 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #60 Skrevet 4. april 2021 SoWhat? skrev (10 minutter siden): Finker? Er ikke det små fugler?? Jeg har smakt torskerogn, men det er leenge siden Hehe jo men ikke i denne sammenhengen, det er en blanding av lever, lunge osv 😩 https://snl.no/finke Anonymkode: ff15d...5b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå