AnonymBruker 42 Skrevet 3. april 2021 #21 Skrevet 3. april 2021 (endret) Det der er vel ikke gammeldags mat, TS, og noe mange lager. Om vi snakket spekesild med bare kalde poteter, så kunne jeg kanskje vært med på gÆmmeldags Vet ikke om noen andre enn "fosiler" som kan få i seg (og liker) 😅 edit dyxlecy Endret 3. april 2021 av Beeblebrox
SoWhat? Skrevet 3. april 2021 Forfatter #22 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Majjæl er en form for suppe, med kjøtt, grønnsaker og byggryn. Tradisjonsmat i Hallingdal 😉 Anonymkode: a42ec...523 Ok. Takk for svar 🙂 var mye godt du nevnte
SoWhat? Skrevet 3. april 2021 Forfatter #23 Skrevet 3. april 2021 Beeblebrox skrev (1 minutt siden): Det der er vel ikke gammeldags mat, TS, og noe mange lager. Om vi snakket spekesild med bare kalde poteter, så kunne jeg kanskje vært med på gÆmmeldags Vet ikke om noen andre enn "fosiler" som kan få i seg (og liker) 😅 edit dyxlecy Kremt. Jeg spiser spekesild med potetskiver og rødbeter oppå flatbrød 😄 og med rå løk 3
parmanoia Skrevet 3. april 2021 #24 Skrevet 3. april 2021 (endret) Jeg har begynt å ha spekersild, kokt potet, smørklatt og rødløk til middag. Mange år siden jeg fikk det, men jeg synes det er kjempegodt. Endret 3. april 2021 av parmanoia
Hoppetaujenta Skrevet 3. april 2021 #25 Skrevet 3. april 2021 Tradisjonsmat laget på gammelmåten pleier å være god mat og det er kriteriet for meg, så kan man kalle det akkurat hva man vil. God mat er godt og man blir fredfylt mett av den...og i tillegg lager jeg som regel såpass at det blir igjen til neste dag også. Er det veldig godt blir det også en kveldsmat med samme maten. Namm!
Gjest Smeltemann Skrevet 3. april 2021 #26 Skrevet 3. april 2021 SoWhat? skrev (7 timer siden): Jeg lager akkurat nå skinkestek. Det er ikke bare godt som middag med surkål, nam! Men det er jo skikkelig godt som pålegg med salatblader, salt og pepper også! Jeg lager kjøttkaker og lapskaus, og vennene mine ler og sier at det er gammeldags mat. Men når jeg lager lasagne og div spagettiretter, så tror jeg det er eldre tradisjoner enn de første rettene. Men det sier de aldri noe om. Lager dere "gammeldags" norsk mat, og gjør omgangskretsen deres det? Ikke noe av det du ramset opp er gammeldags,i mitt hode
AnonymBruker 42 Skrevet 3. april 2021 #27 Skrevet 3. april 2021 SoWhat? skrev (18 minutter siden): Kremt. Jeg spiser spekesild med potetskiver og rødbeter oppå flatbrød 😄 og med rå løk Det er "til dels" gÆmmeldags, men ikke i nærheten av en HEL middag bestående av kun skeptisk-sild og kalde poteter. T.o.m jeg får i meg spekesild om jeg har flatbrød, rødløk, poteter, rødbeter, gulrot/kål-stuing attåt😅 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #28 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Majjæl er en form for suppe, med kjøtt, grønnsaker og byggryn. Tradisjonsmat i Hallingdal 😉 Anonymkode: a42ec...523 Og Valdres. Anonymkode: 16592...a76 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #29 Skrevet 3. april 2021 Ser noen nevner bollefrikasse. Hva er det? Anonymkode: e8737...009 1
Fabienne Skrevet 3. april 2021 #30 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser noen nevner bollefrikasse. Hva er det? Anonymkode: e8737...009 Ja, det lurer jeg også på. Jeg tror ikke jeg har hørt om det før. Fo øvrig lager jeg vel gammeldags mat innimellom, men jeg tenker vel ikke på det som så gammeldags, ikke familie og venner heller. så her tror jeg ts har en litt spesiell omgangskrets. Kjøttkaker og fiskegrateng er helt vanlig liksom. Jeg må tilstå at det ofte er veldig mye jobb for noe som smaker helt midt på treet.
Nabokjerringen Skrevet 3. april 2021 #31 Skrevet 3. april 2021 Beeblebrox skrev (3 timer siden): Det der er vel ikke gammeldags mat, TS, og noe mange lager. Om vi snakket spekesild med bare kalde poteter, så kunne jeg kanskje vært med på gÆmmeldags Vet ikke om noen andre enn "fosiler" som kan få i seg (og liker) 😅 edit dyxlecy Spekesild, kålrabistappe, rå løk, litt rødbeter, kokt potet og rømme. Nydelig 😀
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #32 Skrevet 3. april 2021 Bollefrikkasè er kjøttboller, gjerne av lammekjøttdeig, med kål, hvitsaus (spedd på kraft, så ikke tykk) og potetet. Noen kaller det falsk fårikål. Jeg lager mye slik mat. Lapskaus, kjøttsuppe,saltkjøtt, ulike steker, småsteik, kjøttkaker, pinnekjøtt, ribbe, Lammelår, skinke, ulike gryteretter osv. Lager også mye av fisk. Gammelsei, fiskegrateng, kokt salttorsk, fersksei, torsk, lever og rogn, kokt fisk, stekt fisk osv. Jeg blir fort lei av mat i gaten til pizza, lasagne og taco. Anonymkode: 7c31c...30c 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #34 Skrevet 4. april 2021 Jeg lagde kålruletter en gang fra bunnen av, for ikke så lenge siden, men jeg syntes ikke det var verdt innsatsen selv om jeg fulgte en oppskrift. For øvrig synes jeg fiskeboller og kjøttkaker er vanvittig kjedelig mat, så det styrer jeg unna. Anonymkode: ed2db...e10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #35 Skrevet 4. april 2021 Jeg lager både kjøttkaker, kålruletter, fårikål, klubb og duppe (en modernisert versjon), kålstuing, fiskesuppe, lapskaus og mye mer. Lager også pokebowls, sashimi, peking duck, gyros, schwarma, falafler med tahinisaus, blomkålpizza, dumplings... All mat er god mat, med riktige råvarer, og riktig tilberedning. Anonymkode: 56039...953 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #36 Skrevet 4. april 2021 Jeg lager ofte tradisjonsmat - får-i-kål, kjøttkaker, steik, fiskegrateng, lapskaus, hønsefrikassé , ertesuppe, sosekjøtt. Mesteparten er søndagsmat, det blir litt enklere retter i ukedagene. SoWhat? skrev (11 timer siden): Hva er majjæl? Det kalles "mølje" på østlandet Anonymkode: a46d7...69f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #37 Skrevet 4. april 2021 Belle âme skrev (16 timer siden): Eneste norske matrettene jeg lager er viltgryte og lapskaus. Norsk mat er i mine øyne ikke godt. Det meste av det utenlandske er mye bedre. Hva lager du til middag da? Jeg tenker at vi har mange velsmakende norske retter, du har bare ikke lært å lage/spise de? Anonymkode: c0b1f...7b3 2
tirben Skrevet 4. april 2021 #38 Skrevet 4. april 2021 SoWhat? skrev (10 timer siden): Kremt. Jeg spiser spekesild med potetskiver og rødbeter oppå flatbrød 😄 og med rå løk Det elsker jeg!!! 😅😅
SoWhat? Skrevet 4. april 2021 Forfatter #39 Skrevet 4. april 2021 tirben skrev (3 minutter siden): Det elsker jeg!!! 😅😅 Det er supergodt 😄 kult å se at flere her liker det. Kjenner ingen som gjør irl lenger 1
Brunhilde Skrevet 4. april 2021 #40 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser noen nevner bollefrikasse. Hva er det? Anonymkode: e8737...009 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bollefrikkasè er kjøttboller, gjerne av lammekjøttdeig, med kål, hvitsaus (spedd på kraft, så ikke tykk) og potetet. Noen kaller det falsk fårikål. ... Anonymkode: 7c31c...30c Jeg lager bollefrikassé helt annerledes enn AB...30c Jeg lager en lys saus på smør, mel og kraft. Oppi den har jeg gulrot og kålrot som får koke med til det er nesten gjennomkokt. Så tilsetter jeg farseboller og masse purre. Smaker til med salt og pepper og spiser med kokt potet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå