Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager akkurat nå skinkestek. Det er ikke bare godt som middag med surkål, nam! Men det er jo skikkelig godt som pålegg med salatblader, salt og pepper også! 

Jeg lager kjøttkaker og lapskaus, og vennene mine ler og sier at det er gammeldags mat.

Men når jeg lager lasagne og div spagettiretter, så tror jeg det er eldre tradisjoner enn de første rettene. Men det sier de aldri noe om. 

Lager dere "gammeldags" norsk mat, og gjør omgangskretsen deres det? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg lager "gammeldags" mat som ertesuppe, kjøttkaker med kålstuing, lapskaus og bollefrikassé. Har aldri tenkt på at det er gammeldags, men tradisjonsmat er det jo.

Omgangskretsen min gjør det nok også, i større eller mindre grad.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De vennene dine høres ikke veldig reflekterte ut.

Ja, jeg lager både tradisjonell, norsk mat og endel inspirert fra utlandet.

Anonymkode: 3ac9c...9b8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vennene dine høres ikke veldig reflekterte ut.

Ja, jeg lager både tradisjonell, norsk mat og endel inspirert fra utlandet.

Anonymkode: 3ac9c...9b8

Nei, de er litt teite når det kommer til mat ihvertfall. Men få av dem lager mat også da, bortsett fra de fra Thailand og Polen som jeg kjenner. De lager mye mat.

Jeg syns norsk tradisjonsmat er veldig godt  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lager massevis av gammeldags norsk mat. Kjøttkaker, fårikål, raspeballer, flesk og duppe, steik, sosekjøtt, frikasse, pinnekjøtt, salt kjøtt, lapskaus, fiskekaker, fiskegrateng, plukkfisk, tilslørte bondepiker, frukt grøt, appelsinkake, rømmegrøt, sveler, stompekaker, i det hele tatt. Men lager mye nytt og spennende også. I dag blir det gambisk chiken yassa til middag og eplekake til dessert, så i dag tenker jeg ja takk begge deler 😀

Anonymkode: 7cbe3...c09

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lager massevis av gammeldags norsk mat. Kjøttkaker, fårikål, raspeballer, flesk og duppe, steik, sosekjøtt, frikasse, pinnekjøtt, salt kjøtt, lapskaus, fiskekaker, fiskegrateng, plukkfisk, tilslørte bondepiker, frukt grøt, appelsinkake, rømmegrøt, sveler, stompekaker, i det hele tatt. Men lager mye nytt og spennende også. I dag blir det gambisk chiken yassa til middag og eplekake til dessert, så i dag tenker jeg ja takk begge deler 😀

Kan du please legge ut oppskriften på Appelsinkake? Mye godt du nevner her! 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, jeg lager tradisjonsmat, kjøttkaker, fiskeboller, flesk og duppe, lapskaus, ertesuppe, laks, torsk, kålruletter, kjøttsuppe, og masse annet.  Men jeg lager mye fra utlandet også. 

AnonymBruker
Skrevet

Lager terteskjell en del. Er i 20 åra

Anonymkode: fef2b...888

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvor gammel maten er, jeg bryr meg kun om den smaker godt. Det er derfor jeg aldri alger norsk tradisjonsmat, for det smaker høgg. 

Anonymkode: 36fd8...7b8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om hvor gammel maten er, jeg bryr meg kun om den smaker godt. Det er derfor jeg aldri alger norsk tradisjonsmat, for det smaker høgg. 

Anonymkode: 36fd8...7b8

Er det fordi du liker mye forskjellig krydder i maten? Hva slags mat spiser du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lager terteskjell en del. Er i 20 åra

Anonymkode: fef2b...888

Supergodt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (6 minutter siden):

Kan du please legge ut oppskriften på Appelsinkake? Mye godt du nevner her! 

Screenshot_20210403_145757_com.android.chrome.jpg

• Liker 2
Skrevet

Kjøttkaker i brun saus, lapskaus, fiskegrateng.. hjemmelaget  «bondekost» er noe av det beste man kan få å spise💗🤤 nammenammis! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne funker, men jeg pleier å kjøre på med ekstra appelsinsaft/raspet appelsinskall både i deigen og i Melis glasuren fordi jeg digger at smaker masse appelsin 😀

• Liker 1
Skrevet

Takk! 🙂 den skal lages

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Eneste norske matrettene jeg lager er viltgryte og lapskaus. Norsk mat er i mine øyne ikke godt. Det meste av det utenlandske er mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Signaturrettene mine er lapskaus og bollefrikassè. Lager ellers svinestek,kjøttkaker med kålstuing,hønsefrikassè,sosekjøtt,komper,ertesuppe,kjøttsuppe,svinekam og kålruletter.

Elsker Norsk tradisjonsmat.Men lager mat fra alle verdens hjørner.

Anonymkode: 740a3...425

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager av og til, et par ganger i månden liksom. Da er det Feks: kjøttkaker, raspeboller, majjæl, ertesuppe, skinkestek, rummegraut, fløyelsgraut, lapskaus, koteletter osv. Også hender det jeg kliner til med mjølkekaku eller lapper 🤣

Anonymkode: a42ec...523

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager av og til, et par ganger i månden liksom. Da er det Feks: kjøttkaker, raspeboller, majjæl, ertesuppe, skinkestek, rummegraut, fløyelsgraut, lapskaus, koteletter osv. Også hender det jeg kliner til med mjølkekaku eller lapper 🤣

Hva er majjæl? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Hva er majjæl? 

Majjæl er en form for suppe, med kjøtt, grønnsaker og byggryn. Tradisjonsmat i Hallingdal 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...