Gå til innhold

Vasker du tøy-munnbind alene i maskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 10.59):

Fordi jeg lurer på hvilken annen grunn det skulle være. Er tøyet rent når vasken er ferdig så er det vel rent uansett hva det ble vasket sammen med. Jeg forstår bare ikke logikken. Hvis det som vaskes kontaminerer det som vaskes sammen med det må man vel i så fall ha egen vaskemaskin til det også.

Anonymkode: 37be1...084

Alt trenger ikke være logisk. Noe må man få lov å ta på feelingen. Det et faktisk lov uansett hvor mye du skjønner. 

Anonymkode: 1a114...d45

Skrevet

Hvorfor vaske dem i maskina når det er vel så greit å koke dem i en kjele? Det har jeg alltid gjort. Koker opp vann i vannkokeren, heller det så over i en kjele, lar det ligge i ti-femten minutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo deg dette går utover. Det er du som risikerer å bli syk. 

Anonymkode: 284a2...b6f

Fra Helsenorge.no:

"Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det."

Anonymkode: d4502...55a

AnonymBruker
Skrevet

Vasker dem for seg selv på kokvask.

Anonymkode: 8c003...77e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fra Helsenorge.no:

"Medisinske munnbind er utformet for å hindre smitte fra den som har det på til andre, men det har også en beskyttende effekt for den som bærer det. Det vil si at du først og fremst beskytter andre mot å bli smittet av deg dersom du skulle være smittet uten å vite det."

Altså, om noen som er smittet hoster i din retning og dråpene lander på munnbindet ditt - mens du kladder på det, tar det av og på, ikke vasker det osv - hva tror du er en ganske stor fare for hva som skjer da?  Med dine besmittede fingre fra ditt svært gjennomtrukne munnbind full av andres smitte, så kladder du deg i trynet, tar en drops i munnen osv? 

Du trenger ikke frykte smitte fra andre direkte, det vil du klare å påføre deg helt alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 10.34):

Da foreslår jeg at du vasker truser sammen med gulvklut. Null problem, hva? 

Anonymkode: e4b6a...0ad

Ja, det er da null problem - jeg vasker tøyet rent jo!

AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 10.52):

Hvorfor bruker dere tøymunnbind? Har dere virkelig ikke råd til engangs?

Anonymkode: 24da5...511

Jo, selvfølgelig - men med tøymunnbind så kan man i det minste matche med antrekket man har på seg.

AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 15.12):

Jeg vasker dem med t-skjorter og topper. 
Liker ikke tanken på å bruke munnbind som har blitt vasket med undertøy og sokker. T-skjorter og topper brukes 1 gang før vask, så de er ikke så skitne at det er ekkelt.  

For du skifter ikke sokker og truser etter 1 gang, fordi de ikke bli ekkelt skitne???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (På 5.4.2021 den 13.22):

I følge standarden for munnbind skal munnbind vaskes

• på 60 grader
  • sammen med håndklær eller annen balast slik at maskinen fungerer på riktig måte
  • tørkes omgående

Kilde: din side.

👆Alle dere som vasker munnbind alene - det skal man ikke gjøre. De må vaskes sammen med noe annet for å bli skikkelig rene.

Anonymkode: 0a081...af4

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (8 minutter siden):

For du skifter ikke sokker og truser etter 1 gang, fordi de ikke bli ekkelt skitne???

Truser og sokker sendes til rens, autoklavering og brenning. Deretter levers asken som spesialavfall. Litt renslig må man tross alt være  😀

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 13.49):

Vasker du tøy-munnbind alene i maskinen (les: sammen med andre tøy-munnbind), eller kaster du også kluter/undertøy/håndklær/andre ting som skal på 60 grader også inn i maskinen samtiidg?

Kjør debatt.

Anonymkode: 8b14e...7e2

Slenger det i vask på 40 grader med gensere etc etter noen ukers bruk. Som alle andre.

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 16.50):

Å vaske dem med håndklær eller truser er galskap. 
Æsj 🤮

Anonymkode: e4b6a...0ad

Du vet at ting er rene etter at de er vasket, sant? Det er hele poenget med å vaske ting. :hoho: 

Jeg vasker kluter som jeg har tørka rumpa med etter dobesøk (den som hadde bidet!) sammen med kjøkkenhåndklær. Så kan du kose deg med den. :ler: 

Anonymkode: 8691a...29f

• Liker 4
Skrevet

Nei, vasker det sammen med annet skittentøy.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså, om noen som er smittet hoster i din retning og dråpene lander på munnbindet ditt - mens du kladder på det, tar det av og på, ikke vasker det osv - hva tror du er en ganske stor fare for hva som skjer da?  Med dine besmittede fingre fra ditt svært gjennomtrukne munnbind full av andres smitte, så kladder du deg i trynet, tar en drops i munnen osv? 

Du trenger ikke frykte smitte fra andre direkte, det vil du klare å påføre deg helt alene.

Du har hørt om å vaske hendene, ikke sant? Det gjelder selv om man har munnbind.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...