Ann Mo Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Heisann Har dere noen gode forslag til hvordan enklest mulig lage god tomatsuppe for én person? Gjerne fra en boks med hakkede tomater. Både diettvennlige varianter, milde, sterke, og mer kaloririke varianter. Jeg er på en slankende diett nå, og på et innfall tømte jeg "en boks med hakkede tomater med hvitløk" i en kasserolle og drysset oppi litt buljongpulver, chilikrydder og ingefærkrydder, og så søtet jeg suppa etter den var kokt opp med kunstig søtning. Jeg skvatt litt av smaken til å begynne med da jeg begynte å spise, men den ble god etterhvert. 😅 Det ble en stor god porsjon med tykk tomatsuppe, som var mettende og med bare 97 kalorier. 390 gram suppe og ingen rot på kjøkkenet. - Er det noen matlagingskyndige her inne, som kan komme med andre eksempler på varianter av ingredienser, som kan passe oppi en enkel "en persons" tomatsuppe? Min ble laget på et innfall, og jeg vet ikke hvilke krydder og innhold som passer.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 Det samme som du har gjort, men tilsett en liten kartong med kokosmelk og en kartong hermetiserte røde linser i tillegg. Da har du sånn ca to porsjoner, så du kan enten spise halvparten til middag og andre halvpart til lunsj dagen etter, eller bare bruke halve boksen av hver av tingene. Anonymkode: cb263...933 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 Basic 2 bokser hermetiske tomater i biter gjerne med smak 0,5 l grønnsaksbuljong 1 løk 1 fedd hvitløk salt pepper evt. frisk basilikum finhakket Del løk og hvitløk i fine biter og fres i olje.Tilsett kraft og hermetiske tomater, la det koke opp. Smak til med salt, pepper og finhakket basilikum. Linse og tomatsuppe 0,5 dl røde linser 1 sjalottløk 0,5 kinesisk hvitløk eller 1 hvitløksfedd 1 ss olje til steking 2 ss tomatpuré 1 kartong (ca 4 dl) knuste tomater 4 dl vann med grønnsaksbuljongpulver eller -terning salt og pepper basilikum Skyll linsene i kaldt vann. Finhakk sjalottløk og hvitløk. Varm opp olje til medium temperatur i en gryte. Ha i sjalottløk og hvitløk, surr i et par minutter, tilsett deretter tomatpuré, knuste tomater, linser og vann med buljongpulver. La det koke opp, og koke til linsene går i oppløsning i suppen – dette tar cirka 10 minutter. Smak til med salt og pepper. Rør inn litt basilikum rett før servering. Spicy tomatsuppe 1 liten løk 3 fedd hvitløk 1 rød chili 1 ss hakket ingefær 2 ss tomatpurê 400 gram hermetiske tomater 2 dl grønnsaksbuljong Urter Salt og pepper Olje Skrell løk og hvitløk, og del den i smått. Fjern steinene fra chilien og finhakk den og ingefær.Surr de oppkuttede grønnsakene i en god klunk olivenolje i en gryte, til løken begynner å bli blank og myk. Ha i et par spiseskjeer med tomatpuré og fres videre et minutt eller to. Tilsett boksen med hermetiske tomater, samt grønnsaksbuljong.La suppen koke i cirka 10 minutter til grønnsakene er skikkelig møre.Når suppen er ferdigkokt har du den enten over i en blender, eller bruker en stavmikser til å lage en klumpefri tomatsuppe. Ha i ferske urter (for eksempel basilikum eller oregano), og smak til med salt og pepper. Synes du suppen er litt lite sterk kan du også tilsette litt kajennepepper for å få litt mer fart i den. Anonymkode: 7521b...459 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Italiensk: frese løk, hvitløk og litt tomatpure. Ha i hakkete tomater. Buljong/kraft (jeg liker kraft best) og spe evt på med litt vann. Frisk basilikum. Kjør med stavmikser. Kan drysse på litt parmesanost. Mexicansk: samme som over, men bytt ut basilikum med litt chilli og cayennepepper. Kan tilsette ost, rømme, avokado. Helt plain: løk, hvitløk, hakkete tomater. Salt og pepper. Egg til. Fiskesuppe: Lag den litt tynnere. Ha i fisk/skalldyr du liker (skal bare trekke siste minuttene) bruk gjerne fiskekraft. Kan tilsette biter av gulrot og stangselleri. Du kan evt bytte ut litt av tomatene med gulrot eller paprika. Litt annen smak. Anonymkode: a9782...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Her er enkel, til en: https://hurtigmiddag.wordpress.com/2014/05/27/tomatsuppe/ Anonymkode: abca6...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 er det godt med litt kokosmelk i tomatsuppe? jeg får ikke til å lage en god suppe😌men har en killer søtpotetsuppe, med blant annet kokosmelk i. ønsker å spise tomatsuppe også😅 Anonymkode: 5cfea...067 1
Fabienne Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): er det godt med litt kokosmelk i tomatsuppe? jeg får ikke til å lage en god suppe😌men har en killer søtpotetsuppe, med blant annet kokosmelk i. ønsker å spise tomatsuppe også😅 Anonymkode: 5cfea...067 Jeg har ikke smakt, men synes det høres litt for søtt ut. Hvis du ønsker mildere tomatsuppe ville jeg heller tilsatt litt vanlig melk, men det er nå meg og mine preferanser. Jeg lager som regel veldig plain tomatsuppe med frisk basilikum (den kan spes litt med melk, men jeg foretrekker å ikke gjøre det) eller en sterkere variant med chili (da serverer jeg med rømme eller gresk yoghurt som topping, kanskje ost i terninger også).
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): er det godt med litt kokosmelk i tomatsuppe? jeg får ikke til å lage en god suppe😌men har en killer søtpotetsuppe, med blant annet kokosmelk i. ønsker å spise tomatsuppe også😅 Anonymkode: 5cfea...067 Ja da. Denne er sykt digg 400 g kokosmelk (1 boks) 400 g hermetiske hele flådde tomater (1 boks) 4 dl grønnsakskraft 1 løk, finhakket 2 fedd hvitløk, finhakket 1 rød chili, finhakket 1 ss fersk ingefær (ca. 1,5 cm x 1,5 cm bit), reven 2 ss brunt sukker 2 stk sitrongress, delt i grove biter 3 ts rød karripasta (thai red curry paste)olje til steking salt og pepper Ha litt olje i en kjele og varm opp til medium/ høy temperatur. Finhakk 1 løk, 2 fedd hvitløk og 1 rød chili. Rens og riv 1 bit fersk ingefær (ca. 1,5 cm x 1,5 cm). Ha finhakket løk i kjelen og la dette steke under omrøring i 3 – 5 minutter til løken begynner å bli gjennomsiktig og myk. Pass på at løken ikke tar for mye farge. Begynner løken å bli mørk må du redusere varmen på platen. Tilsett finhakket hvitløk, finhakket rød chili og reven ingefær. Stek videre under omrøring i 2 – 3 minutter. Når hvitløken begynner å bli gyllen ha oppi 2 ss brunt sukker og 3 ts rød karripasta. Rør rundt og la steke videre i 2 -3 minutter. Fjern det ytterste laget på 2 stk sitrongress og del sitrongresset i grove biter. De skal plukkes ut av suppen før du kjører den jevn med stavmikser, så ikke lag de så altfor små. Hell over 400 g kokosmelk, 400 g hermetisk hele flådde tomater og 4 dl grønnsakskraft. Knus gjerne tomatene litt med en sleiv eller lignende. Gi det hele ett oppkok, tilsett sitrongressbitene og skru ned varmen til medium. La suppen småkoke i minst 20 minutter. Ta ut sitrongressbitene og kjør suppen til jevn masse med en stavmikser. Smak til med salt og pepper. Server gjerne suppen sammen med grovhakkede peanøtter, lime og litt nykvernet pepper. Anonymkode: 7521b...459 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 wow looking good😋takk skal du ha! Anonymkode: 5cfea...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå