Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 4 uker idag. Jeg har fullammet fra start og det går helt greit. Jeg har ammet hver halvtime eller hver time fra fødsel av og begynner å bli veldig sliten. Er det vanlig å amme så utrolig mye så lenge?

han har en soveøkt eller to til dagen der han kan sove ca 2 timer, kanskje 3 hvis jeg er heldig. Ellers når han er våken blir han fort sint hvis noen andre enn meg holder han og kun brystet er godt nok😅 han roer seg alltid når jeg har han. 
Når han blir ammet drikker han kanskje 10-15 min før han som regel sovner. Prøver jeg å flytte han i seng/grind eller vogn våkner han med en gang, da er det kun brystet som roer han igjen. Det virker som jeg har greit med melk da det renner ut av munnvikene hans når han sovner og slipper tak. Han har ca 5-6 tunge våte bleier i døgnet. Bæsjebleier hver 5-6 dag. 

vi prøvde å gi 60ml nan igår for å se om han roet seg, men det resulterte i mye gulp og fremdeles en liten gutt som ville sove til brystet.

trodde kanskje vi hadde økedøgn siden han vil amme så mye men økedøgnene tar jo aldri slutt😅 kan jeg ha for lite melk til å gjøre han skikkelig mett i et måltid? Selv om bleiene er veldig tunge og han gulper ofte (hvis vi ikke får rapt) 

jeg har en 15 mnd gammel datter som jeg også trenger å bruke tid på, per nå er det kun pappa som får mulighet å leke☹️ Jeg er selvfølgelig med den lille tiden jeg får mulighet. 

burde jeg begynne med erstatning? Storesøsteren fikk bare flaske så jeg håpet gjerne å få fullamme lenge denne gang. Men ikke hvis jeg mister dyrebar tid med storesøster❤️☹️

hvis jeg begynner å gi flaske et par ganger i døgnet vil melkeproduksjon bli mindre da? 

Anonymkode: 21673...51b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd smokk?😬 Hvis det er for sugebehovet og kosen, ikke at han er sulten så kan det kanskje gi brystet en pause?

Anonymkode: 0697c...0e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøvd smokk?😬 Hvis det er for sugebehovet og kosen, ikke at han er sulten så kan det kanskje gi brystet en pause?

Ja prøver hver dag😅 han brekker seg skikkelig av den. Men har hendt et par ganger der han har tatt den. Har vært rolig en liten stund da🙊 har nettopp bestilt et pr nye så får håpe han øiker de😅ser for meg det kn hjelpe. Med mindre han er mer sulten enn brystene mine kan gi da🤨

glemte å skrive at vektoppgangen har vært grei. Gikk tregt første 3 ukene da vi slet med gulsot. Men siste veiing viste 170gram opp på 6 dager.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at jeg har prøvd å pumpe (den lille tiden jeg har fått sjanse) men det kom kun ut 20 ml tilsammen på begge bryst🤯

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver er helt vanlig og normalt. Du lærer deg nok teknikken med å legge han fra deg uten at han våkner etter hvert.

Anonymkode: e480d...cdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja prøver hver dag😅 han brekker seg skikkelig av den. Men har hendt et par ganger der han har tatt den. Har vært rolig en liten stund da🙊 har nettopp bestilt et pr nye så får håpe han øiker de😅ser for meg det kn hjelpe. Med mindre han er mer sulten enn brystene mine kan gi da🤨

glemte å skrive at vektoppgangen har vært grei. Gikk tregt første 3 ukene da vi slet med gulsot. Men siste veiing viste 170gram opp på 6 dager.

TS

Min er like gammel som din. Har prøvd litt forskjellige smokker, er tydelig at noen typer faller mer i smak enn andre. Kjipt å kjøpe mange ulike men kanskje dere finner en type han liker bedre?

Vanskelig det der med om de får nok. Men hvis han har våte bleier og går opp i vekt så sies det jo at det er nok. Skader ikke å prøve litt erstatning og se, men hvis det bare gulpes opp igjen så høres det kanskje ikke ut som det er problemet?

AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt normalt ut for en så liten baby, så lenge han går godt opp i vekt! Ville ikke brukt erstatning om du ønsker å fullamme, da det raskt kan gå ut over melkeproduksjonen.

Har du prøvd å ha baby i bæresele? Kanskje baby også kan roe seg hos pappa i selen, så du får du mulighet til å være litt mer med storesøster?

Dette går seg nok uansett til ganske raskt vil jeg tro, tiden går veldig fort frem til de plutselig ikke har tid til å ligge ved brystet i det hele tatt, og de klarer å sove mer alene :)

Anonymkode: c944b...d84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

HELT vanlig. Og du er kjempe heldig med de lange soveøktene 🤭 Sånn er den første tiden, den er beintøff og man «bor» i sofaen med baby på puppen. Husker det godt.

Anonymkode: 5b0de...6d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

HELT vanlig. Og du er kjempe heldig med de lange soveøktene 🤭 Sånn er den første tiden, den er beintøff og man «bor» i sofaen med baby på puppen. Husker det godt.

Men hvor lenge er det sånn? Altså at jeg er limt fast i sofaen, for det er jeg virkelig. Får knapt tatt meg en dysj et par ganger i uken😅 

når kan jeg forvente lengre soveøkter? Fra neste uke er jeg alene med to barn. Kan ikke se for meg at det skal gå bra🙈

AnonymBruker
Skrevet

I Sverige anbefaler de å vente med å legge fra deg barnet til det er gått 30 minutter. Da har barnet kommet inn i neste søvnsyklus og sover dypere.

Anbefaler ikke å amme for hver gråt, om barnet er sultent gråter det med en N «neh»-lyd. 

Anonymkode: 6d266...16a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor lenge er det sånn? Altså at jeg er limt fast i sofaen, for det er jeg virkelig. Får knapt tatt meg en dysj et par ganger i uken😅 

når kan jeg forvente lengre soveøkter? Fra neste uke er jeg alene med to barn. Kan ikke se for meg at det skal gå bra🙈

Her ble det mye bedre ett eller annet sted mellom 2-3 mnd :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...