Gå til innhold

Hvordan få lammelår og fløtegratinerte poteter ferdig samtidig ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sånn rent praktisk hvordan gjør du dette ? 

Ser ikke at jeg har plass til begge deler i ovnen samtidig.

Steke lammelår - koke poteter på forhånd , kutte de opp og og ta en siste finish i formen mens låret hviler etter steking ? 

Anonymkode: 2abda...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg koker nå skivede poteter, løk og hvitløk i kremfløten. Da trenger de ikke å steke så lenge i kveld. Tar potetene av så snart de begynner å bli møre. Bare pass på at de ikke brenner seg.

Anonymkode: 78836...f0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok potetene med fløten i panne til de er møre, ha over i ildfast form og ha på osten. Sett de inn nederst i ovnen hvis plass og flytt dem opp når du tar ut lammelåret for å få brunet osteskorpe. Eller bare ha de i ovnen, og evt på høyere temperatur når du tar ut lammelåret for å la det hvile. Du skal jo ikke skjære det opp med en gang. Pakk rundt med aluminiumsfolie hvis du er redd for at det skal kjøles for mye ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker fløtepotetene på komfyren i 20 min og lar bare stå under lokk til lammelåret er ferdig. Det skal jo hvile en stund og da heller jeg fløtepotene i en form, drysser over ost og steker i ovnen til lammet er ferdighvilt. Du kan også bruke varmluft og steke lammet og potetene på hver sin rille. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg koker poteter de de er møre, deler så de opp i skiver, har i form med krydder og purre, hvitløk osv, og ost på toppen. Steker den så og si ferdig. Så steker jeg lammelåret og hiver inn forma med potetene mens låret hviler og lager saus på krafta etter stekingen.

Anonymkode: c9fb2...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar dere !  

Løsningen ble som mange av dere foreslo - stekte låret mens jeg kokte poteter i fløte for så å gratinere de i ovnen etter at låret var tatt ut.

Låret ble stekt litt lenge men smakte godt for det.  Tror vel heller ikke mandelpoteter er de optimale for gratinering men var det jeg hadde og de ble også helt ok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for svar dere !  

Løsningen ble som mange av dere foreslo - stekte låret mens jeg kokte poteter i fløte for så å gratinere de i ovnen etter at låret var tatt ut.

Låret ble stekt litt lenge men smakte godt for det.  Tror vel heller ikke mandelpoteter er de optimale for gratinering men var det jeg hadde og de ble også helt ok. 

Mandelpoteter synes jeg faktisk er de beste potetene til å gratineres

Anonymkode: 53546...7ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stek potetene på forhånd. Kanskje uten ost på toppen. Mens lammet hviler 20min, så tar du opp varmen og tar inne potetene. Strø ost over. Kan sette på grillfunksjon siste minuttene hvis du vil ha sprøere ost. 

Men må det være fløtegratinerte poteter? Er det ikke lettere med kokte eller moste? Da slipper du å tenke på plass i komfyren. Eller båtpoteter og rotgrønnsaker sammen med låret.

Anonymkode: ca46c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i fløtegratinerte poteter så jeg foretrekker det. 

Men en annen type poteter og masse rotgrønnsaker og en god saus tror jeg også smaker bra. 

Ang. mandelpotetene jeg brukte nå så tror jeg vel at jeg hadde litt lite væske i så det ble litt for tørt - kanskje potetene blir litt "melne" - men det smakte absolutt godt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk for svar dere !  

Knapt noe som heter "stekt for lenge" når det gjelder lammelår :) Bare pass på temperaturen og bruk gjerne stekepose, synes langsteking er klart best! 80 grader til du når 55 grader kjernetemperatur og så skru opp ovnen til du har 58 kjernetemperatur f.eks. Rosa og kjempemørt.

Mandelpoteter skulle gå fint men jeg tror det beste da er å koke opp melk/fløte og legge dem i skiver i og så la dem ligge et et par timer (ikke koke). Viktig at det er varmt nok til at de blir møre og stivelsen kommer ut...

Anonymkode: d2bce...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg langsteker lammelåret, gjerne 10-12 timer på lav varme, og pakker det så godt inn i folie mens potetene står i ovnen. 

Lammelåret har da fått hvile godt innen vi skal spise, er fremdeles ikke kaldt, og med varm saus og varme poteter gjør det absolutt ingenting at lammekjøttet ikke kommer rett fra oven. Det er faktisk en fordel at det har fått hvile i folie før servering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (9 minutter siden):

Jeg langsteker lammelåret, gjerne 10-12 timer på lav varme, og pakker det så godt inn i folie mens potetene står i ovnen. 

Lammelåret har da fått hvile godt innen vi skal spise, er fremdeles ikke kaldt, og med varm saus og varme poteter gjør det absolutt ingenting at lammekjøttet ikke kommer rett fra oven. Det er faktisk en fordel at det har fått hvile i folie før servering. 

Ja, dette, 10-12 timer er fint men det tar ikke skade av 18 heller så lenge man passer temperatur. Start lavt og ta eventuelt en siste fres om du vil ha stekeskorpe. Bare bra å la det hvile, pakk inn i folie og legg kjøkkenhåndkle oppå. Det var én gang jeg stekte det i over 24 timer og da ramlet det fra hverandre. Rett og slett for mørt, men det smeltet på tungen og mistet ikke tekstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, dette, 10-12 timer er fint men det tar ikke skade av 18 heller så lenge man passer temperatur. Start lavt og ta eventuelt en siste fres om du vil ha stekeskorpe. Bare bra å la det hvile, pakk inn i folie og legg kjøkkenhåndkle oppå. Det var én gang jeg stekte det i over 24 timer og da ramlet det fra hverandre. Rett og slett for mørt, men det smeltet på tungen og mistet ikke tekstur.

Helt enig. Også det med at 24 timer ble for mye. Det gjorde jeg en gang, og fant ut akkurat det samme. Man kunne nesten brukt kjøttet som smøreost da. 🤣

Men ja, mange timer er veldig bra. Blir helt fantastisk smaksrik og mørt. Altså til en grense, der det blir for mørt. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/3/2021 at 11:50 AM, AnonymBruker said:

Steke lammelår - koke poteter på forhånd , kutte de opp og og ta en siste finish i formen mens låret hviler etter steking ? 

Jeg bruker en oppskrift der poteter, løk, hvitløk og fløte varmes opp i stekepanne først. Når steken er ferdig skal den hvile i 15-20 minutter (under aluminiumsfolie) og samtidig varmes potetene opp i stekeovnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 11.50):

Lag alt dagen i forveien. Putt det i kjøleskapet og varm det opp. Bruk lang tid og lav temperatur.

Min erfaring er at det smaker best når man varmer opp dagen etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...