Gå til innhold

12 åringen fikk ferdigpakket påskeegg fra Europris.... og er misfornøyd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig opptatt av høflighet. Og at en skal være takknemlig. Men dette dreier seg jo ikke om det. Hvordan hadde du tolket det om dine barn ba deg være som "normale" foreldre i en gitt situasjon? 

Ikke meg du svarte, men alle familier pleier faktisk ikke å ha påskeegg. Jeg vet om to, og de er helt normale. I tillegg er det mange som kjøper ferdigfylte påskeegg, bl. a. tre kollegaer av meg og de er også normale.  Jeg vet ikke om du har barn, men når en unge/ tenåring sier at "jamen, alle andre får" så kan man ta det med en klype salt.  Ofte er det snakk om to-tre stykker i en gjeng som "får noe, eller får lov til noe" 😄

Anonymkode: a8aa2...942

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor tror du gutten reagerte da? Det er jo fine egg med mye godt oppi. 

Han har oppdaget at det faktisk er foreldrene som er bortskjemte når de kjøper seg fri 

Anonymkode: 508fd...3ab

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn snakker ikke slikt til meg og min mann Fordi de er takknemlig uansett fordi de vet selv og har sett selv at de er mye heldigere en veldig mange andre barn. Så de ser verdien av de de har/får uansett. Og er takknemlig 🙂 vi er ikke "normale foreldre" som gir iPhone 12 pro max til barna. Men lærer De om folkeskikk og mangfold og at ikke alt her I livet handler om matrealistiske ting. Men kjærlighet og omtanke for andre.

Anonymkode: f7be4...e11

Snakker ikke slikt? Får ikke barna deres uttrykke skuffelse og følelser?? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har oppdaget at det faktisk er foreldrene som er bortskjemte når de kjøper seg fri 

Nettopp

Skrevet

Tro meg, den omtanken som er viktig for ungene, er ikke hva en legger i egget, men at en gidder å lære dem folkeskikk. 

Det virkelig viktige er å ha omtanke nok til å oppdra ungene til å bli bra folk, som tåler å bli voksne og leve i verden, uten at den minste ting setter dem ut, eller er for dårlig eller for urettferdig. Og som ikke sutrer og griner av for dårlige egg til påske 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Nettopp

Forundrer meg alltid at barn får skyld for å være borskjemte når det i de fleste tilfellene er foreldrene som er selvopptatte og bortskjemte. Og når barn reagerer på det bør de få straff 

Henger ikke på greip 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du svarte, men alle familier pleier faktisk ikke å ha påskeegg. Jeg vet om to, og de er helt normale. I tillegg er det mange som kjøper ferdigfylte påskeegg, bl. a. tre kollegaer av meg og de er også normale.  Jeg vet ikke om du har barn, men når en unge/ tenåring sier at "jamen, alle andre får" så kan man ta det med en klype salt.  Ofte er det snakk om to-tre stykker i en gjeng som "får noe, eller får lov til noe" 😄

Men hvorfor tror du gutten er misfornøyd i dette tilfellet da?

Skrevet

Forundrer meg alltid at barn får skyld for å være borskjemte når det i de fleste tilfellene er foreldrene som er selvopptatte og bortskjemte. Og når barn reagerer på det bør de få straff 

Henger ikke på greip 

Jeg er 100 % enig. 

Det virker som om mange aldri stiller se rette spørsmålene. Bare hamrer løs på tastaturet uten å reflektere i to sekunder  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri gjort det mot mitt barn, legger omtanke og kjærlighet i det faktisk, alt er spesialinnkjøpt for hva han liker aller aller best❤️

Anonymkode: 90ae7...f38

"Hadde aldri gjort det mot mitt barn"?

Du får det til å høres ut som et overgrep. Det er faktisk snakk om en 12-åring som har fått to påskeegg fylt med godteri i gave fra besteforeldrene, og ett av dem var ferdigkjøpt, altså ikke skreddersydd etter 12-åringens ønsker.

Jeg tviler dessuten på at ikke denne familien har kjøpt inn påskegodt ellers til påsken, så jeg tror nok barnet overlever. Det er så mange unger som har veldig mye verre ting å klage på, så hvis dette er denne 12-åringens største problem her i verden, er han/hun veldig heldig.

Og til TS, det er barns væremåte å være egoistisk, men det er foreldrenes oppgave å lære ungene å sette pris på det man får og ikke være så ekstremt kravstor. Hadde jeg vært deg, hadde jeg benyttet anledningen til å lære 12-åringen noe om takknemlighet i stedet for å fyre oppunder tankegangen om at bare jeg, jeg og jeg er det aller viktigste i hele verden, og alle andre skal ta hensyn til mine høyeste ønsker på absolutt alle måter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg så et sånt ferdigegg fra Europris her om dagen. Det var faktisk ganske mye ok i det og ikke så ulikt det mine barn får som er "hjemmelaget'

Anonymkode: 732e8...9ac

Ja, så hvorfor reagerer gutten negativt da? Er det folk må spørre seg selv om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (6 minutter siden):

Det virker som om foreldrene har kjøpt for dem  

Jeg leste igjen og fikk ikke det intrykket men TS kan sikkert svare. Om foreldrene har kjøpt fra behge besteforeldrene og gitt en hjemmelagd og kjøpt ett ferdig så er jo det litt rart, eller?

Anonymkode: 3d2b8...48f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? said:

Snakker ikke slikt? Får ikke barna deres uttrykke skuffelse og følelser?? 

Jo selfølgelig får barna våres lov til og utrykke seg selv og si følelsene sine og det gjør det. Men de klager ikke over småting. Vi bestemmer jo ikke over følelsene til barna våres men alle foreldre oppdrar barna sine. noen oppdrar barna sine som bortkjemte dritunger og andre oppdrar barna sine og lærer de om folkeskikk og omtanke for andre. 

• Liker 2
Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En del av godteriet fra europris er rett og slett ikke godt. 

Anonymkode: 7a95e...37a

Helt enig. Hvis det er snakk om Europris sitt gjennomsiktige egg i hardplast, som jeg fikk fra jobb før påske, var det virkelig ikke mye å skryte av innholdet

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo selfølgelig får barna våres lov til og utrykke seg selv og si følelsene sine og det gjør det. Men de klager ikke over småting. Vi bestemmer jo ikke over følelsene til barna våres men alle foreldre oppdrar barna sine. noen oppdrar barna sine som bortkjemte dritunger og andre oppdrar barna sine og lærer de om folkeskikk og omtanke for andre. 

De gjør det** 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste igjen og fikk ikke det intrykket men TS kan sikkert svare. Om foreldrene har kjøpt fra behge besteforeldrene og gitt en hjemmelagd og kjøpt ett ferdig så er jo det litt rart, eller?

Anonymkode: 3d2b8...48f

Det er fullt mulig at ene besteforeldreparet har ordnet selv. Eller at foreldrene kun orket å fylle det ene? I og med at barnet ba foreldrene være som andre "normale foreldre" så vil jeg si at det er opplagt de som "står bak" egget  🙂

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor tror du gutten er misfornøyd i dette tilfellet da?  

Det kan være fordi han er bortskjemt, men hvis jeg husker rett så er han 13 år. Tenåringer trenger ingen vettuge grunner for å være misfornøyd....  😄

• Liker 6
Skrevet

Ok Regner med at du betrakter deg som sistnevnte. Det blir litt selvgodt for min del, men ok... 

• Liker 1
Skrevet

Det kan være fordi han er bortskjemt, men hvis jeg husker rett så er han 13 år. Tenåringer trenger ingen vettuge grunner for å være misfornøyd....  😄

Det rimer ikke helt at han er bortskjemt, iom at egget er like bra som hjemmefylt.

Du har et poeng i siste utsagn da 🙂

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg hadde blitt fra meg av glede om jeg fikk et påskeegg ferdigpakket da jeg var lita :)  Har aldri hatt noe påskeegg. Har gitt mine barn det, både ferdigegg og egg jeg selv har ordnet til dem. De har vært like glade hver gang. Han har jo fått et annet egg, så dermed kan jeg ikke skjønne hvorfor han er sur for det ene europrisegget.

AnonymBruker
Skrevet

"Bestemor tenkte på deg når hun kjøpte det. Selv om det ikke er det du liker best, så mener hun det godt. I hennes generasjon er det mange som tenker at det som er butikkjøpt er finere enn hjemmelaget. Før var jo alt hjemmelaget og i noen kretser ikke like "status" som å kjøpe ferdigmiddag. Kanskje det er det hun tenker. Jeg vet at hun mener det godt vennen min."

Anonymkode: 43397...21d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...