AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Jeg har ei lita jente på 1 år, jeg har også ei stedatter på 12 år som fra dag 1 ikke har vært interessert i henne. Når vi er i selskap med familie/venner så sier de «Synes du det et kjekt med en lillesøster?» så sier hun «nææh, å beveger på skuldrene. På morgenen ser hun ikke på jenta, så sier jeg «kan du ikke se på henne og smile å si hei?» da ser hun bare dritsurt på meg å svarer ikke, ser heller ikke på henne. Jeg sier «hva er problemet?» da sier hun «jeg liker ikke babyer» Jeg sier, det er lillesøstra di, hun blir redd og usikker når du ikke vil snakke eller se på henne. Hun ser bare bort å fikler med håret. Ser bare surt på jenta. Jeg har spurt henne flere ganger opp igjennom om hun vil holde henne, det sier hun nei til. Når hun først skal smile til jenta så bare tuller hun å lager grimaser slik at jenta blir redd. Dette er hennes første søsken, hun har vært alene for dag en. Synes dette er ufordragelig oppførsel. Anonymkode: 37dcf...506 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 3. april 2021 Har du tenkt på hvordan hun har da da stedatteren din? Du tenker jo tydeligvis mer på deg og din egen datter da. Kanskje hun er sjalu, kanskje hun føler det er feil med å bli halvsøster. Du aner ikke hvordan hun har det. Har du og faren snakket med henne om hvordan det er å få en halvsøster? Døm hun ikke før du vet årsaken, det er ikke så lett for alle å takle ny halvsøsken. Anonymkode: 7b0bc...f70 79
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 3. april 2021 Dere spurte om hun ville ha et søsken før dere prakka det på henne? Hun har ikke valgt dette. Ikke valgte hun deg, og ikke valgte hun lillesøster. Dere blir bare fremmede i hjemmet hennes. Å forvente at det skal være OK, blir bare teit. Anonymkode: 34d3f...835 58
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Jeg syntes babyer var gørrkjedelig i den alderen Min eldste som er 3 år eldre enn lillebror ble ikke så interessert i han før lillebror ble litt eldre Anonymkode: feca6...ce4 15
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 Ufordragelig ja, men du kan ikke tvinge et søsken på et annet. Hun har satt ned foten og ønsker ikke noen relasjon akkurat nå eller fremover i tid. Dette kan forandre seg. Ta en prat med henne at du forventer at hun kan oppføre og si hei. Men at du skal slutte å mase for å skape en relasjon. Jeg hadde null relasjoner med mine små søsken. Det var det siste jeg ønsket som 7 åring. Vi blei først venner når jeg rundet 18. Før det ville jeg ikke se på dem en gang. Anonymkode: e7551...7ba 8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere spurte om hun ville ha et søsken før dere prakka det på henne? Hun har ikke valgt dette. Ikke valgte hun deg, og ikke valgte hun lillesøster. Dere blir bare fremmede i hjemmet hennes. Å forvente at det skal være OK, blir bare teit. Anonymkode: 34d3f...835 Så du mener jeg skulle spurt henne om vi får lov til å få et barn sammen? 😂 Det blir bare for dumt Anonymkode: 37dcf...506 25 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 Virker ikke som hun har noe godt forhold til henne heller. For deg betyr det bare den lille jenten din og ingen andre tydeligvis. Tror du ikke at hun merker at du forskjellsbehandler hun og jenten? Du bør gå i deg selv Ts. Du kan ikke tvinge henne til å vise hun oppmerksomhet slik du gjør. Anonymkode: 7b0bc...f70 28
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 Det går seg til. Babyer er ikke akkurat så interessante Slutt og mas på henne, TS Anonymkode: 5268e...aff 34
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Litt dårlig oppførsel, men det er vel egentlig ikke så problematisk at hun ignorerer babyen, for babyer er vel ikke så interessert i folk som ikke viser engasjement for dem uansett. Noen liker heller ikke babyer, som hun sier selv. Grimasene virker å være framprovosert når du ber henne om å se på babyen, så det får du bare slutte med. Det er nok også veldig vanskelig å gå fra å ha vært enebarn i 11 år, til å være redd for at pappa har fått en ny yndling. For mange er det også veldig "kleint" å få søsken i den alderen. Hun har ikke valgt å få søsken, tvert i mot, antakeligvis. Dere kan ikke forvente at alle er like interessert i babyen som dere selv. Så lenge stedatteren behandler lillesøster bra når hun blir litt eldre og litt mindre baby, så syns jeg hun kan unskyldes. Anonymkode: 93947...e77 30
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Virker ikke som hun har noe godt forhold til henne heller. For deg betyr det bare den lille jenten din og ingen andre tydeligvis. Tror du ikke at hun merker at du forskjellsbehandler hun og jenten? Du bør gå i deg selv Ts. Du kan ikke tvinge henne til å vise hun oppmerksomhet slik du gjør. Anonymkode: 7b0bc...f70 Jeg har vært forståelsesfull fra dag 1, jeg har ikke mast på henne for å vise oppmerksomhet. I dag var det første gang jeg spurte henne hvorfor hun oppfører seg slik. Kan huske å ha spurt henne 2-3 ganger på 1 år om hun vil holde henne. Jeg forstår hvorfor hun oppfører seg slik, men jeg har vært tålmodig Anonymkode: 37dcf...506 3
Milky Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere spurte om hun ville ha et søsken før dere prakka det på henne? Hun har ikke valgt dette. Ikke valgte hun deg, og ikke valgte hun lillesøster. Dere blir bare fremmede i hjemmet hennes. Å forvente at det skal være OK, blir bare teit. Anonymkode: 34d3f...835 Man spør ikke barn om de vil ha søsken... herregud som du overdriver, fremmede i hjemmet hennes? Er ikke hennes hjem, det er et familiehjem for alle dem men man kan heller ikke forvente at de er interessert i dem 10 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Bare fordi man er søsken/halvsøsken/stesøsken, så betyr ikke det at man får et nært forhold. Min søster har en sønn og en stedatter. Stedatteren har aldri vært interessert i broren, og har sagt det rett ut at hun ikke ønsker å være sammen med denne gutten. De har prøvd alt fra familieterapi til direkte tvang. Nå er gutten blitt 12, og jenta er 20. De har aldri hatt kontakt annet enn gjennom foreldrene sine, og stedatteren sier at hun ikke er interessert i å opprettholde et forhold med halvbroren på egen hånd. Gutten har sluttet å bli lei seg, og hverken snakker om eller spør etter halvsøsteren. Da tenker jeg at de snakker såpass tydelig, at man ikke skal tvinge noen. Anonymkode: 117a9...1ff 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så du mener jeg skulle spurt henne om vi får lov til å få et barn sammen? 😂 Det blir bare for dumt Anonymkode: 37dcf...506 Ikke meg du siterer, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er noe å le av. De barna man har fra før kommer alltid foran hypotetiske barn, men her har du og faren bare kjørt på uten å ta hensyn til hans allerede eksisterende datter. Når du velger en livspartner som har barn fra før, vil det nesten alltid by på utfordringer. Anonymkode: 93947...e77 24
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 De fleste synes ikke det er så kult å få søsken i den alderen, hverken hele eller halve. Høres jo ikke akkurat ut som om du er drømme-stemora heller
Gjest Blondie65 Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du siterer, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er noe å le av. De barna man har fra før kommer alltid foran hypotetiske barn, men her har du og faren bare kjørt på uten å ta hensyn til hans allerede eksisterende datter. Når du velger en livspartner som har barn fra før, vil det nesten alltid by på utfordringer. Anonymkode: 93947...e77 Jeg synes du er teit. Jeg ble storesøster da jeg var gammel nok til å bli spurt. Hva skulle mine foreldre gjort da hvis jeg sa nei? Tatt abort? Det er helt vanlig at det dukker opp mindre hel- og halvsøsken i en familie. Til TS: hvis du forsetter å mase om dette vil du etter hvert få en enda sure og enda mindre interessert stedatter. Kan du ikke respektere at hun ikke interesserer seg for eller liker babyer? Selvsagt skal man omgås høflig i en familie. Men det er mange som synes babyer bare er en slevende, bæsjende bråkebøtte - for å sette ting på spissen. Så jeg tenker at du får gi stedatteren din litt spillerom her.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 Jeg og søsteren min (halvsøstre)har ca samme aldersforskjell ( jeg er ca 12 år yngre enn henne ). Vi har aldri hatt noen nær relasjon og vi sees kun 1 gang i året i ca 15 minutter når vi leverer gaver til hverandres barn på lille julaften. Noen søskenforhold blir bare ikke særlig nære, og min storesøster viste aldri interesse for meg som var så mye yngre. Nå som vi begge er voksne kan vi godt prate om vi først er sammen ,men vi oppsøker hverandre som regel ikke ellers. Anonymkode: d4f50...bea 5
Hulderen Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg sier, det er lillesøstra di, hun blir redd og usikker når du ikke vil snakke eller se på henne. Det stemmer vel ikke? Ute så treffer man stadig på ukjente med babyer. Noen fremmede vil nok smile og se på babyen din. Men de fleste vil bare ignorere. Hvis babyen din virkelig blir redd og usikker av det, så har du et problem! 25
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 Såklart ber man ikke barna om tillatelse til å få et til, men man kan heller ikke kreve at de skal vise interesse for småsøsken. Poenget med å påpeke at de ikke har bedt om dem, er at de dermed heller ikke har noen forpliktelse til å bruke tid på dem. Babyer er gørrkjedelige, det har jeg ment siden jeg var barn selv, og mener det fortsatt i voksen alder. Du som forelder kan ikke forvente at andre skal synes barnet ditt er noe særlig interessant. Så lenge stedatteren din ikke er direkte ufin og slem med barnet ditt synes jeg du skal la det være. Anonymkode: d5455...007 20
Populært innlegg lillevill Skrevet 3. april 2021 Populært innlegg #19 Skrevet 3. april 2021 Vent litt nå. Mener du virkelig at hun på 1 blir redd sin søster om hun ikke sier go morn og hei? Eller sa du det for å manipulere frem skyldfølelse? 59
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så du mener jeg skulle spurt henne om vi får lov til å få et barn sammen? 😂 Det blir bare for dumt Anonymkode: 37dcf...506 Nei, men ha forståelse for at for henne er du og ungen din bare negative ting i livet hennes, negative ting hun aldri har bedt om. Anonymkode: 22f88...4e8 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå