AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Når man sender inn søknad om gjeldsordning hva skjer i mellomtiden med utleggstrekk? Ringer namsmannen arbeidsgiver eller husverten min? Sjekker de bankkonto? Hvor vanlig er det at kreditorer sier nei til gjeldsordning å hva skjer da? Kan man få beholde ekstra penger til ferie? Hva med eventuell bonus på jobb? Anonymkode: f1aa3...487
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når man sender inn søknad om gjeldsordning hva skjer i mellomtiden med utleggstrekk? Ringer namsmannen arbeidsgiver eller husverten min? Sjekker de bankkonto? Hvor vanlig er det at kreditorer sier nei til gjeldsordning å hva skjer da? Kan man få beholde ekstra penger til ferie? Hva med eventuell bonus på jobb? Anonymkode: f1aa3...487 Jeg aner ikke gangen i det. Men feriepenger og bonuser får man ikke beholde , det vet jeg. Man har ikke råd til ferie med gjeldsordning. Og ja, det skjer at kreditorene sier nei også. Anonymkode: b5b9b...41c 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man sender inn søknad om gjeldsordning hva skjer i mellomtiden med utleggstrekk? Ringer namsmannen arbeidsgiver eller husverten min? Sjekker de bankkonto? Hvor vanlig er det at kreditorer sier nei til gjeldsordning å hva skjer da? Kan man få beholde ekstra penger til ferie? Hva med eventuell bonus på jobb? Anonymkode: f1aa3...487 Du får ikke beholde bonus på jobb. Du vil ikke få ekstra penger til ferie. Du skal leve på eksistensminimum. Anonymkode: 7829b...349
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Så de fastsettes ikke et beløp per måned? Får man ikke all lønn inn på konto ved gjeldsordning å så gjør opp på slutten av året? Anonymkode: f1aa3...487
TBergh Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Hei Utleggstrekk. Utleggstrekk forsetter å løpe frem til det blir åpnet for gjeldsforhandlinger. Da skal namsmannen stanse alle trekk, og dette finner du i: «§ 3-4.Betalingsutsettelse i en gjeldsforhandlingsperiode Åpning av gjeldsforhandling medfører at skyldneren i en gjeldsforhandlingsperiode på fire måneder regnet fra åpningen gis en betalingsutsettelse som innebærer at fordringshaverne verken kan: a) kreve eller motta hel eller delvis betaling eller annen dekning av sitt tilgodehavende, b) motregne et krav, med mindre hovedkrav og motkrav springer ut av samme rettsforhold, c) gjøre gjeldende eventuelle forfallsklausuler i forholdet på grunn av betalingsutsettelsen etter denne paragraf, d) ta utlegg i eller tvangsrealisere skyldnerens eiendeler, e) under henvisning til tidligere betalingsmislighold nekte å levere varer eller tjenester som er nødvendig for skyldnerens og dennes husstands livsopphold mot kontant betaling eller tilfredsstillende sikkerhet, eller f) rette krav mot kausjonisten, jf. lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag § 71 fjerde ledd. Renter påløper i perioden, men forfaller ikke til betaling. Renter av fordringer sikret ved pant innenfor omsetningsverdien med tillegg av 10 prosent av bolig som skal beholdes, jf. § 4-8 bokstav a, forfaller likevel til betaling i perioden. Betalingsutsettelsen omfatter alle forpliktelser, som ikke er betaling for en fremtidig motytelse, som skyldneren har rett til å motta etter §§ 4-3 til 4-5 og som skyldneren har pådratt seg frem til den dag retten eller namsmannen har åpnet gjeldsforhandling. Betalingsutsettelsen omfatter ikke bidragsforpliktelser pålagt etter ekteskapslovgivningen eller barneloven. Det offentliges krav på skyldneren omfattes av betalingsutsettelsen. Eventuelle utleggstrekk opphører å gjelde. Dette gjelder ikke trekk for bidragsforpliktelser som nevnt i § 4-8 bokstav d, samt for krav som nevnt i § 4-8 bokstav h. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder selv om skyldneren ikke er bosatt i Norge.» Da vil namsmannen, sammen med deg, beregne hvor mye du samlet pr mnd skal betale til alle kreditorene dine. «§ 3-3.Sikring av skyldnerens eiendeler og lønnstrekk Dersom skyldneren har eiendeler som etter § 4-6 skal tjene til dekning for fordringshaverne, skal namsmannen sikre disse eiendelene for fordringshaverne. Sikringen skjer etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-20, og har for skyldnerens adgang til å disponere over eiendelene og i forhold til tredjepersoner samme virkning som utlegg. Namsmannen skal beslutte trekk i lønn og andre ytelser som nevnt i dekningsloven § 2-7 etter tvangsfullbyrdelsesloven §§ 7-21 til 7-24.» Husvert og arbeidsgiver. Vanligvis gjøres ikke dette. Namsmannen vil likevel gi beskjed om det nye trekket, på lik linje som andre utleggstrekk. Når det kommer til husverten, så vil namsmannen kunne gjøre dette, hvis det oppstår spørsmål rundt dine bokostnader. Men ved å vedlegge husleiekontrakt som viser størrelsen på husleien, (husk å få med indeksregulering, så den opprinnelige husleiekontrakten vil ikke være nyttig, og/eller bankutskrifter av betalt husleie.. Nei til gjeldsordning. Dette varier mye. Dette vil bl.a. avhenge av hvor komplisert ditt forslag til gjeldsordning er. Men noen kreditorer, bl.a. Lånekassen og skatteetaten vil som oftest ha en tvungen gjeldsordning. Feriepenger – bonuser. Dette er et forhandlingsspørsmål. En del namsmenn går for en fordeling 35/65% av feriepenger hvor du som skyldner får beholde 35% og kreditor får 65%. Dette gjelder bl.a. namsmannen i Sandefjord. Dette bli hevdet er «standard». Dette gjelder spesielt hvis det er barn i husstanden, eller du har omsorgsrett for barn. Når det gjelder bonuser er det vanlig at kreditor får alt av bonus. Bøker Kjøp eller lån disse bøkene på ditt bibliotek Egil Rokhaug, Gjeldsordningsloven i teori og praksis og Gjeldsordningsloven med kommentarer Ernst Moe, Gjeldsordningsloven i teori og praksis og Gjeldsordningsloven med kommentarer Proposisjoner. En proposisjon er lovforarbeider. Her kan lese hva lovgiverne har tenkt for og imot og hvilke argumentasjoner som er brukt som har medført at lovens ordlyd har blitt slik den har blitt. Ot prp. nr 155 (2012–2013) og Prp. nr. 99 (2001-02) Anbefaling. Sette deg inn i din egen sak. Din gjeldsordning legger føringer for resten av ditt liv, inkludert eventuell samboer eller ektefelle og barn. Spør!! Spør til du forstår. Ikke lat som du forstå, når du ikke gjør det. Hvis du må spørre flere ganger, så kan dette kanskje skyldes at den som forklarer muligens ikke skjønner gol og de lover som regulerer gol, men kun bare gjentar hva som er sagt. OBS – NB!!!!! Det er mye «venstrehåndsarbeid» ute og går hos namsmennene. Hvorfor vet jeg ikke. Uansett dette «venstrehåndsarbeidet» vil ramme deg, ved at du ikke får aksept for utgifter du har krav på, og at du får en lengre gjeldsordningsperiode enn hva lovens normaltid på 5 – fem år er. Dine kreditorer vil prøve å bløffe deg. Dette vet jeg basert på alle de sakene jeg har arbeidet med. Din rettssikkerhet blir totalt ignorert og satt til side. Du er mest sannsynlig rettsuvitende, hvilket vil si at du ikke kjenner de lover, forskrifter, rundskriv og retningslinjer som regulerer gol. Dette vil medføre en del arbeid, men det er bedre å arbeide i noen uker og måneder nå, enn å risikere å bli nektet gjeldsforhandlinger på feil grunnlag, som mange blir gjort, og så må starte på nytt med alt sammen. Håper dette gir svar på det du spør om Med vennlig hilsen TBergh 6
Gjest Laffatus Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Kan du svare på hvor gammel gjeld skal være før man kan søke
TBergh Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 Hei. Hveddelen av gjelden (ca 40-65%) av gjelden kan ikke være nyere enn 3 - to år. Med vennlig hilsen TBergh
Jytte Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 (endret) Jeg fikk forhandlet frem til å kunne beholde 40 prosent av all ekstrainntekt. Det ble sagt at dette vil komme kreditorer til gode, da det inspirerer til å øke inntekt og mer å fordele til dem. For min del stemte det. Tjente ikke de ekstra kronene på den vanlige jobben, men satte i gang mitt eget prosjekt. Uten å kunne tjent en krone ville jeg aldri gjort det. Da ville jeg ventet. Prosjektet var usikkert og jeg la inn mange timer over lang tid. Det endte med at kreditorer fikk dekket 1/5 del av sitt utestående i tillegg til faste trekk. Så det løntes for begge parter. Endret 4. april 2021 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Er det null håp for meg hvis jeg ikke forhandlet selv med alle kreditorer? Har kun svart en del av dem med beløp jeg kunne betale per måned så har de svart at de vært alt for lite . Så har jeg svart at det er det jeg klarer å ikke mer kommunikasjon etter det. Anonymkode: f1aa3...487
TBergh Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Hei. Slik jeg forstår deg, så har du forhandlet med kreditorene. Da er det bare å kontkate namsmannen og be om å få tilsendt søknadsskjema, eller søke etter dette på nettet. Du finner skjemaene under en eller annen namsmann Med vennlig hilsen TBergh 1
Lunabelle Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 (endret) TBergh skrev (På 4.4.2021 den 14.20): Hei Utleggstrekk. Utleggstrekk forsetter å løpe frem til det blir åpnet for gjeldsforhandlinger. Da skal namsmannen stanse alle trekk, og dette finner du i: «§ 3-4.Betalingsutsettelse i en gjeldsforhandlingsperiode Åpning av gjeldsforhandling medfører at skyldneren i en gjeldsforhandlingsperiode på fire måneder regnet fra åpningen gis en betalingsutsettelse som innebærer at fordringshaverne verken kan: a) kreve eller motta hel eller delvis betaling eller annen dekning av sitt tilgodehavende, b) motregne et krav, med mindre hovedkrav og motkrav springer ut av samme rettsforhold, c) gjøre gjeldende eventuelle forfallsklausuler i forholdet på grunn av betalingsutsettelsen etter denne paragraf, d) ta utlegg i eller tvangsrealisere skyldnerens eiendeler, e) under henvisning til tidligere betalingsmislighold nekte å levere varer eller tjenester som er nødvendig for skyldnerens og dennes husstands livsopphold mot kontant betaling eller tilfredsstillende sikkerhet, eller f) rette krav mot kausjonisten, jf. lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag § 71 fjerde ledd. Renter påløper i perioden, men forfaller ikke til betaling. Renter av fordringer sikret ved pant innenfor omsetningsverdien med tillegg av 10 prosent av bolig som skal beholdes, jf. § 4-8 bokstav a, forfaller likevel til betaling i perioden. Betalingsutsettelsen omfatter alle forpliktelser, som ikke er betaling for en fremtidig motytelse, som skyldneren har rett til å motta etter §§ 4-3 til 4-5 og som skyldneren har pådratt seg frem til den dag retten eller namsmannen har åpnet gjeldsforhandling. Betalingsutsettelsen omfatter ikke bidragsforpliktelser pålagt etter ekteskapslovgivningen eller barneloven. Det offentliges krav på skyldneren omfattes av betalingsutsettelsen. Eventuelle utleggstrekk opphører å gjelde. Dette gjelder ikke trekk for bidragsforpliktelser som nevnt i § 4-8 bokstav d, samt for krav som nevnt i § 4-8 bokstav h. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder selv om skyldneren ikke er bosatt i Norge.» Da vil namsmannen, sammen med deg, beregne hvor mye du samlet pr mnd skal betale til alle kreditorene dine. «§ 3-3.Sikring av skyldnerens eiendeler og lønnstrekk Dersom skyldneren har eiendeler som etter § 4-6 skal tjene til dekning for fordringshaverne, skal namsmannen sikre disse eiendelene for fordringshaverne. Sikringen skjer etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-20, og har for skyldnerens adgang til å disponere over eiendelene og i forhold til tredjepersoner samme virkning som utlegg. Namsmannen skal beslutte trekk i lønn og andre ytelser som nevnt i dekningsloven § 2-7 etter tvangsfullbyrdelsesloven §§ 7-21 til 7-24.» Husvert og arbeidsgiver. Vanligvis gjøres ikke dette. Namsmannen vil likevel gi beskjed om det nye trekket, på lik linje som andre utleggstrekk. Når det kommer til husverten, så vil namsmannen kunne gjøre dette, hvis det oppstår spørsmål rundt dine bokostnader. Men ved å vedlegge husleiekontrakt som viser størrelsen på husleien, (husk å få med indeksregulering, så den opprinnelige husleiekontrakten vil ikke være nyttig, og/eller bankutskrifter av betalt husleie.. Nei til gjeldsordning. Dette varier mye. Dette vil bl.a. avhenge av hvor komplisert ditt forslag til gjeldsordning er. Men noen kreditorer, bl.a. Lånekassen og skatteetaten vil som oftest ha en tvungen gjeldsordning. Feriepenger – bonuser. Dette er et forhandlingsspørsmål. En del namsmenn går for en fordeling 35/65% av feriepenger hvor du som skyldner får beholde 35% og kreditor får 65%. Dette gjelder bl.a. namsmannen i Sandefjord. Dette bli hevdet er «standard». Dette gjelder spesielt hvis det er barn i husstanden, eller du har omsorgsrett for barn. Når det gjelder bonuser er det vanlig at kreditor får alt av bonus. Bøker Kjøp eller lån disse bøkene på ditt bibliotek Egil Rokhaug, Gjeldsordningsloven i teori og praksis og Gjeldsordningsloven med kommentarer Ernst Moe, Gjeldsordningsloven i teori og praksis og Gjeldsordningsloven med kommentarer Proposisjoner. En proposisjon er lovforarbeider. Her kan lese hva lovgiverne har tenkt for og imot og hvilke argumentasjoner som er brukt som har medført at lovens ordlyd har blitt slik den har blitt. Ot prp. nr 155 (2012–2013) og Prp. nr. 99 (2001-02) Anbefaling. Sette deg inn i din egen sak. Din gjeldsordning legger føringer for resten av ditt liv, inkludert eventuell samboer eller ektefelle og barn. Spør!! Spør til du forstår. Ikke lat som du forstå, når du ikke gjør det. Hvis du må spørre flere ganger, så kan dette kanskje skyldes at den som forklarer muligens ikke skjønner gol og de lover som regulerer gol, men kun bare gjentar hva som er sagt. OBS – NB!!!!! Det er mye «venstrehåndsarbeid» ute og går hos namsmennene. Hvorfor vet jeg ikke. Uansett dette «venstrehåndsarbeidet» vil ramme deg, ved at du ikke får aksept for utgifter du har krav på, og at du får en lengre gjeldsordningsperiode enn hva lovens normaltid på 5 – fem år er. Dine kreditorer vil prøve å bløffe deg. Dette vet jeg basert på alle de sakene jeg har arbeidet med. Din rettssikkerhet blir totalt ignorert og satt til side. Du er mest sannsynlig rettsuvitende, hvilket vil si at du ikke kjenner de lover, forskrifter, rundskriv og retningslinjer som regulerer gol. Dette vil medføre en del arbeid, men det er bedre å arbeide i noen uker og måneder nå, enn å risikere å bli nektet gjeldsforhandlinger på feil grunnlag, som mange blir gjort, og så må starte på nytt med alt sammen. Håper dette gir svar på det du spør om Med vennlig hilsen TBergh Du er kunnskapsrik og svarer veldig utfyllende og bra, noen ganger for utfyllende. Du må huske at, og jeg sier overhodet ikke at det gjelder denne trådstarteren, mange av de som er i en sånn situasjon og ber om hjelp, er der nettopp fordi de ikke evner å lese lange avhandlinger, betingelser, varsler fra det offentlige mm. Tror du vil hjelpe mange fler hvis du svarer kort og konkret på det som blir spurt om. Men kanskje du kunne åpnet en egen tråd, gjerne be moderatorene om å få den festet øverst, så alle spørsmål og svar samles på et sted. Det tror jeg kunne vært veldig nyttig. For gjeldsproblemer er tydeligvis et veldig aktuelt tema i disse dager og vil kanskje bli enda mer aktuelt etter at denne koronaperioden er over. Endret 6. april 2021 av Lunabelle 9
TBergh Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Hei Mine svar er omfattende og må bli det, da spørsmålsstiller som oftest er vage om hva de spør etter. Jeg vet heller ikke spørsmålsstillers kunnskapsnivå om det aktuelle emne. Mine svar baserer seg derfor på at spørsmålsstiller ikke kan noen ting om gjeldsordning og min svar må da inkludere de mest vanlige eventualiteter. Med vennlig hilsen TBergh 6
Gjest Acer Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 9.58): Når man sender inn søknad om gjeldsordning hva skjer i mellomtiden med utleggstrekk? Ringer namsmannen arbeidsgiver eller husverten min? Sjekker de bankkonto? Hvor vanlig er det at kreditorer sier nei til gjeldsordning å hva skjer da? Kan man få beholde ekstra penger til ferie? Hva med eventuell bonus på jobb? Anonymkode: f1aa3...487 Alt overskudd bør selvsagt gå med å betale utestående krav til kredittorene.
Jytte Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det null håp for meg hvis jeg ikke forhandlet selv med alle kreditorer? Har kun svart en del av dem med beløp jeg kunne betale per måned så har de svart at de vært alt for lite . Så har jeg svart at det er det jeg klarer å ikke mer kommunikasjon etter det. Anonymkode: f1aa3...487 Tror ikke det er null håp. Jeg forhandlet med de to største, og når det ikke førte frem søkte jeg om gjeldsordning. Tror du kan få hjelp av Nav til å søke? Jeg gjorde det selv etter å ha satt meg inn i en del av lover og regler, var medlem av Goa den gangen (gjeldsoffer-alliansen). Goa mente at jeg ikke ville få gjeldsordning, men jeg fikk igjennom. Sier dette fordi man ikke alltid skal tro alt man hører, selv fra de som burde vite svarene. Har også hjulpet andre med å søke, det er litt av en jobb og krever at de spiller med åpne kort. Nå ville jeg ikke tatt på meg jobben hvis det ikke var en som stod meg nær. Men det er ikke så vanskelig å søke. Problemet ligger i at gjelda kan ha blitt solgt videre hvis man har mistet oversikten. Da kan enkelte kreditorer sitte på gjerdet og vente til ordningen er overstått selv om det blir lyst ut. Jeg mener å huske at det var sånn i alle fall. Endret 6. april 2021 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Jytte skrev (1 time siden): Tror ikke det er null håp. Jeg forhandlet med de to største, og når det ikke førte frem søkte jeg om gjeldsordning. Tror du kan få hjelp av Nav til å søke? Jeg gjorde det selv etter å ha satt meg inn i en del av lover og regler, var medlem av Goa den gangen (gjeldsoffer-alliansen). Goa mente at jeg ikke ville få gjeldsordning, men jeg fikk igjennom. Sier dette fordi man ikke alltid skal tro alt man hører, selv fra de som burde vite svarene. Har også hjulpet andre med å søke, det er litt av en jobb og krever at de spiller med åpne kort. Nå ville jeg ikke tatt på meg jobben hvis det ikke var en som stod meg nær. Men det er ikke så vanskelig å søke. Problemet ligger i at gjelda kan ha blitt solgt videre hvis man har mistet oversikten. Da kan enkelte kreditorer sitte på gjerdet og vente til ordningen er overstått selv om det blir lyst ut. Jeg mener å huske at det var sånn i alle fall. Hvor mye gjeld hadde du å årsinntekt? Anonymkode: f1aa3...487
Jytte Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mye gjeld hadde du å årsinntekt? Anonymkode: f1aa3...487 Det er noen år siden. Vil ikke oppgi detaljer, men hadde betydelig høyere gjeld enn inntekt. Har ikke alle tallene i hodet. Det avgjørende er hva du har i gjeld og inntekt?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 Skybe skrev (2 timer siden): Alt overskudd bør selvsagt gå med å betale utestående krav til kredittorene. Det beste er selvsagt om en kommer ut med nulldividende. Anonymkode: 18148...75a
Jytte Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det beste er selvsagt om en kommer ut med nulldividende. Anonymkode: 18148...75a Hvorfor det? Det betyr jo bare at du har lav inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det beste er selvsagt om en kommer ut med nulldividende. Anonymkode: 18148...75a Hvorfor? For å slippe å betale noe? Hva med alle de man skylder penger? Sånne som deg burde ikke få gjeldsordning! Tanken og målet bør jo være å klare og betale så mye som mulig og ende opp gjeldfri. Ikke å lure seg unna så mye som mulig. 😡 Anonymkode: 3e981...5a3 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 Jytte skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? Det betyr jo bare at du har lav inntekt. Eller at man har større utgifter. Anonymkode: 18148...75a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå