Gå til innhold

Satt i karantene pga forhold på jobb - mister påsketillegg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på formalitetene rundt dette.

Jeg jobber i helsetjenesten, og vi har vært heldige og ikke fått noe smitte hos oss før nå. Jeg er satt opp til å jobbe i påsken, da det følger min turnus. Dette utgjør ca 10 000kr ekstra på en lønning for meg - en betydelig sum.

Jeg har fulgt reglene vi er gitt av ledelsen ved helseforetaket, og har brukt "riktig" smittevernsutstyr til riktig tid (i følge dem), og holdt pålagt mengde avstand. Pasient har nå fått påvist covid- og jeg er satt i karantene.

Det i seg selv er greit nok. Derimot er jeg helt frisk, har vært det hele tiden,  har testet negativt og har fulgt anbefalinger fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver sier også at det er i føre var-prinsipp, og at de egentlig tenker det er å gå ut litt hardt. 

At jeg nå mister en såpass stor del av min lønning kjennes veldig vondt ut, og påvirker meg i stor grad. 

Jeg vet jo at hvis jeg er syk mister jeg f.eks kveldstillegg - siden jeg ikke jobber kveld. Så jeg skjønner jo i teorien at jeg mister helligdagstillegget siden jeg ikke er på jobb. Men dette er jo ikke min "skyld" om jeg kan si det slik.

Er det noen som har noen innspill her? Jeg må nok bare bite i det sure eplet, men jeg skal innrømme at det sitter hardt inne å miste over 25% av brutto lønn når det er arbeidsgiver som bestemmer det. 

Anonymkode: 4603b...82e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at du mister tillegget? Er du fast ansatt eller ekstravakt? Var dette planlagte vakter uker i forveien? Hos oss mister man ikke tillegg hvis man er syk/sykmeldt osv, da man ikke skal tape inntekt pga sykdom... 

Anonymkode: 60abc...f01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i helse og ble satt i ti dagers karantene pga en idiotkollega som gikk smittet på jobb. Det fikk store konsekvenser for meg personlig, men jobben kompenserte ikke en dritt. Til og med testing før jeg gikk tilbake måtte gjøres i kommunal regi med fire time i kø, fikk ikke teste meg på jobb. Det er utrolig kjipt, men sånn er det dessverre. Kan du be om å få jobbe andre røde dager i mai som kompensasjon?

Anonymkode: e1f10...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tideligere fått betalt nattillegg på netter jeg var sykmeldt, da dette var planlagte vakter. 

Hør med tillitsvalgte! 

Anonymkode: 41c84...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved planlagte vakter skal du selvsagt ha tilleggene selv om du blir syk eller er i karantene. Regner med du jobber offentlig? Da står det i tariff.

Anonymkode: 36471...f5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig ha høytidstilegg og kveldstilegg når du er syk.Jeg jobber i kommunen. Aldri hørt om noe annet. Er du organisert? Jobber du i privatsektor?

Anonymkode: 11458...42e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor jobbe du TS? Privat, stat eller kommune?

Du skal i utgangspunktet ikke straffes for å være syk, enten om det er at jobb har satt deg i karantene eller man er syk selv. De i fødselspermisjon har feks også rett på disse tilleggene, så tviler på det er lov å ta dem fra deg annet enn at du jobber privat og det er spesifisert i en kontrakt?

Anonymkode: f2565...571

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes normalt avtaler for hvor sent en planlagt vakt kan avlyses uten at du får tilleggene.  Jeg jobber i vaktturnus i staten,  hos oss får vi utbetalt tilleggene (men ikke grunnlønn) dersom en vakt endres mindre enn 14 dager før. Om det er mindre enn 4 dager igjen får vi også grunnlønn.  Ved endring fra en vakt med høyt tillegg til lavere (f.eks. natt til kveld) beholder vi det gunstigste tillegget. 

Spør din tillitsvalgte,  hen skal ha oversikt over hva du har rett på. (Om du ikke er organisert, spør arbeidsgiver og håp at de ikke prøver å lure unna noe du har rett på.)

Anonymkode: 8a098...3df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...