Gå til innhold

Hvem sjekker at jeg selger gammel bolig når jeg kjøper ny

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte og vil kjøpe ny bolig dit jeg skal. Kan egt. leie ut min nåværende til en pris der jeg kunne få ca. 95% av utgiftene mine ved den inn, og vil helst ikke selge. Så, dersom jeg får lån til ny bolig dit jeg skal flytte, hvordan sjekker de at jeg selger min nåværende?

Anonymkode: 125af...11b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bankene bryr seg bare om du kan finansierer. De bryr seg ikke om annet. Men du må jo ha egenkapital...

Anonymkode: 5c3fb...870

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis salg av bolig er en forutsetning for finansiering vil banken i alle fall sjekke at boligen blir solgt.

Anonymkode: 65e97...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige dersom du må ha lån til begge boligene er at du får et overgangslån med veldig høy rente for den summen din gamle bolig forventes solgt for. Men dersom du fremdeles tjener på å leie ut den gamle boligen også gitt at renten din blir feks. 10% høyere, så er det mulig du kan klare å gjøre det.

Anonymkode: 1ef25...503

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du skatter 90% av boligverdien på utleieboligen, pluss skatt på leieinntekter. Så om du med to boliger kommer over grensen for formueskatten,blir det og en utgift. Mange tall som spiller inn i regnestykket.

Anonymkode: 49cdf...620

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vanlige dersom du må ha lån til begge boligene er at du får et overgangslån med veldig høy rente for den summen din gamle bolig forventes solgt for. Men dersom du fremdeles tjener på å leie ut den gamle boligen også gitt at renten din blir feks. 10% høyere, så er det mulig du kan klare å gjøre det.

Anonymkode: 1ef25...503

Hva da? 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis salg av bolig er en forutsetning for finansiering vil banken i alle fall sjekke at boligen blir solgt.

Anonymkode: 65e97...069

Åssen sjekker de det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åssen sjekker de det?

De krever dokumentasjon på at boligen er solgt, for eksempel signert kontrakt, slik at de vet at du kan betale lånet på den boligen du skal kjøpe. 

Hvis du har økonomi til å kjøpe ny bolig uten å måtte selge den du flytter fra, er det jo ikke noe problem. Men da hadde du kanskje ikke trengt lån i utgangspunktet ..?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ti10 said:

De krever dokumentasjon på at boligen er solgt, for eksempel signert kontrakt, slik at de vet at du kan betale lånet på den boligen du skal kjøpe. 

Hvis du har økonomi til å kjøpe ny bolig uten å måtte selge den du flytter fra, er det jo ikke noe problem. Men da hadde du kanskje ikke trengt lån i utgangspunktet ..?

Hvem hva hvis den ikke blir solgt og jeg allerede har kjøpt ny med avtalt overtakelsesdato?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åssen sjekker de det?

Når de skal gi deg finansieringsbevis for kjøp av ny bolig foretar de en kredittsjekk. Har du lån på boligen vil kredittsjekken fortelle dem det. Det normale er dog å si fra at du allerede eier en bolig og hvor mye lån du har på boligen.

Hvor mye lån du har fra før innvirker i hvor mye kan få i nytt lån. Har du leieinntekter på eksisterende bolig blir disse regnet inn. Får du f.eks 10 000 kr i mnd vil de regne med at du har denne inntekten 10 av 12 mnd i året. De må sikre seg og velger derfor å tro at boligen vil stå tom 2 måneder i året. Da har du en ekstrainntekt på 100 000 kr, som vil la deg lån på 500 000 kr ekstra.

Kostnader til to boliger blir tatt med i regnestykket. Derfor er det, om du har normal lønn og lån på eksisterende bolig, lite sannsynlig at du får innvilget lån til å eie to boliger. Du må jo også ha 15% EK til begge boliger (ofte må du ha mer). Men det er ofte kostnadene ved renteøkning som hindrer folk i å ha lån til to boliger. 

Når du kjøper ny bolig må banken cashe ut for det vi kaller mellomfinansiering. Da vil de vente på å få betalt inn egenkapitalen fra salget til din første bolig, og at lånet fra første bolig blir nedbetalt så låneavtalen kan avsluttet. Dette har de selvfølgelig kontroll på, via gjeldsregisteret og at de kan se at du har flere lån om du bruker samme bank. Mellomfinansiering har som oftest høyere rente enn vanlig lån. Du får ikke vanlig lån før bolig nr. 1 er solgt. Ergo blir det dyrt for deg i lengden om du prøver å snike deg unna å selge bolig nr 1.

Så jeg tror planen din blir stanset før du i det hele tatt får finansieringsbevis. Det er lite du kan skjule for en bank. 

Anonymkode: fc5d2...6d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Husk at du skatter 90% av boligverdien på utleieboligen, pluss skatt på leieinntekter. Så om du med to boliger kommer over grensen for formueskatten,blir det og en utgift. Mange tall som spiller inn i regnestykket.

Man får ikke noe mer formue med to boliger. Selges den ene får man jo mindre gjeld, totalen blir den samme.

Anonymkode: e8f15...747

AnonymBruker
Skrevet

Båe du får finansiering på ny, bolig sitter banken fortsatt med pant i din gamle bolig. Selger du den ikke selv, gjør de det i utgangspunktet for deg. De fleste får 6 mnd mellomfinansiering for å ha tid til å selge boligen. Du har ikke et vanlig lån på boligen dini mellomtiden, men mellomfinansiering på boligene. I denne perioden gir banken avdragsfrihetpå det nye lånet fordi lånet som regel er mer enn man kan betjene. 

Anonymkode: 80abf...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Båe du får finansiering på ny, bolig sitter banken fortsatt med pant i din gamle bolig. Selger du den ikke selv, gjør de det i utgangspunktet for deg. De fleste får 6 mnd mellomfinansiering for å ha tid til å selge boligen. Du har ikke et vanlig lån på boligen dini mellomtiden, men mellomfinansiering på boligene. I denne perioden gir banken avdragsfrihetpå det nye lånet fordi lånet som regel er mer enn man kan betjene. 

Anonymkode: 80abf...714

Stemmer det ikke at det er kjempevanskelig å få mellomfinansiering? 

Anonymkode: 91e58...8b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man får ikke noe mer formue med to boliger. Selges den ene får man jo mindre gjeld, totalen blir den samme.

Anonymkode: e8f15...747

TS skriver ikke noe om at den første boligen er belånt, så teoretisk kan TS komme i formueposisjon om bolig 1 er verdt 2 mill.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis banken forutsetter at den første boligen selges for at kreditt for den andre boligen innvilges så vil TS få et problem fordi banken selvsagt sjekker om kriteriene for kreditt fortsatt er tilstede.

Hvis TS har lån på første bolig vil TS nok raskt oppdage at det ikke er så enkelt at TS kan lure banken til å finansiere to boliger.

Hvis TS ikke har lån på første bolig vil ikke banken bry seg noe nevneverdig med den første boligen utover at denne selvsagt kan være sikkerhet for bolig nr 2. Hadde det vært tilfelle hadde ikke TS skrevet dette spørsmålet. TS vet alt at banken krever bolig nr 1 solgt, og lurer på om det kan omgås ved å svindle banken. Svaret er at man jo alltids kan forsøke, men det er ikke slik at banken ikke har virkemidler - et av de kraftigste er at finansieringsbeviset brukt til å kjøpe bolig nr 2 aldri blir omgjort til reelt lån - dvs at etter kjøp står TS der uten lån eller med et lån som blir inndratt og forlangt betalt omgående fordi forutsetningene for det ikke lenger er tilstede (betingelsene er brutt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...