Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i en skilsmisse og er den som skal flytte ut da jeg ikke har råd til å kjøpe ut eksen fra nåværende bolig. Det er bare noen få ting jeg ønsker å ta med meg fra nåværende bolig, kommer til å kjøpe noe nytt og mye brukt på FINN. Hvordan blir det rettferdig å fordele innbo?  Mannen sier vi bør lage liste over alt vi har i huset og se hva tingene går for på bruktmarkedet og så betaler han meg halve bruktverdien. Men blir det fair?

Som eksempel, en designerlampe som går for 3000 på FINN betaler han meg da 1500 for å beholde, men jeg må jo da betale for å kjøpe en lampe til full bruktpris... Så det vil jo nesten heller lønne seg for meg å dele alt og så selge tingene for da får jeg jo full bruktpris tilbake som jeg da kan kjøpe noe annet for. 

Hva blir rettferdig her?

Anonymkode: c67d2...c56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Halv bruktpris for alt blir vel det samme som full bruktpris for halvparten, så her ser jeg ingen forskjell. Jeg ville likevel ønsket halvparten av tingene så jeg slapp jobben med å skaffe alt selv.  Dere kan dele ved å velge en ting annenhver gang.

Anonymkode: 9f549...9de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i akkurat samme prosess, og har bestemt meg for å konsultere advokat, faktisk. Mannen min sier at siden jeg skal flytte til en liten leilighet og ikke har plass til noe, uansett, skal han bare beholde alt uten å betale. 

Jeg har kjøpt alt av møbler og inventar, så det er selvsagt ikke aktuelt.

Jeg tenker at det mest rettferdige er å fordele eiendeler mellom dere og at om en person ønsker å beholde noe betaler han/hun hele bruktprisen, ev forhandler det mot en annen gjenstand. 

Anonymkode: de242...e85

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å dele alt i to? Velge hver sin gang?

Anonymkode: a4b7b...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Halv bruktpris for alt blir vel det samme som full bruktpris for halvparten, så her ser jeg ingen forskjell. Jeg ville likevel ønsket halvparten av tingene så jeg slapp jobben med å skaffe alt selv.  Dere kan dele ved å velge en ting annenhver gang.

TS her. Jeg flytter til en leilighet som er halve størrelsen av huset, så jeg trenger ikke mye ting, men vil jo gjerne ha med meg nåværende verdi siden vi har kjøpt alt sammen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel bare å dele alt i to? Velge hver sin gang?

Anonymkode: a4b7b...127

TS her. Vi har to barn, og vi vil begge at barndomshjemmet ikke skal ribbes for møbler slik at det oppleves likt for barna som skal bo der annenhver uke. Men jeg vil det skal være rettferdig så hva blir rettferdig når han beholder 3/4 og skal kjøpe meg ut av de tingene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. Jeg flytter til en leilighet som er halve størrelsen av huset, så jeg trenger ikke mye ting, men vil jo gjerne ha med meg nåværende verdi siden vi har kjøpt alt sammen.

Da trenger du kanskje ca halvparten? 

Om du ikke vil ta med noe særlig er halv bruktpris på alt som står igjen - halv bruktpris på det du tar med fair. 

Om du tar med feks barnemøbler får jo barna disse i ny leilighet og mannen må kjøpe nytt. 

Anonymkode: 05704...18e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er det halv bruktpris. Jeg skjønner som sagt ikke hvorfor full bruktpris av halvparten skulle bli noe mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Halv bruktpris er fair.

Det er det samme om du betaler eksmannen 1500 kr for designlampen, eller får 1500 fra eksmannen og kjøper den for 3000 på Finn.

Anonymkode: a06d9...905

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er i akkurat samme prosess, og har bestemt meg for å konsultere advokat, faktisk. Mannen min sier at siden jeg skal flytte til en liten leilighet og ikke har plass til noe, uansett, skal han bare beholde alt uten å betale. 

Jeg har kjøpt alt av møbler og inventar, så det er selvsagt ikke aktuelt.

Jeg tenker at det mest rettferdige er å fordele eiendeler mellom dere og at om en person ønsker å beholde noe betaler han/hun hele bruktprisen, ev forhandler det mot en annen gjenstand. 

Dette blir helt feil. Om man deler ting likt mellom seg (fat, bestikk, glass o.l så er det helt kurant for de fleste)

En sofa kan derimot ikke deles, så da betaler den som beholder denne selvfølgelig halve prisen til den andre parten - hver part eier jo bare halve sofaen.

Vi satt opp en liste med priser vi var enige om, og gjennom fordelingen ble da den som beholdt huset også naturlig den som beholdt mye av møblene (møbler er som regel kjøpt til å passe en spesifikk bolig). På den måten vil den part som flytter i ny bolig få kjøpe møbler som passer den boligen ved at halvpart av restverdi av brukte møbler går inn i oppgjøret.

Man kan ikke forvente at oppgjøret skal kunne få dekket å kjøpe nye møbler - men et kronebeløp tilsvarende verdi av halvparten av det man ikke fekk delt. Om man skulle betalt full pris til den andre part ville jo ingen beholdt noe av møblement.

Anonymkode: 917ca...cd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette blir helt feil.

Hva blir feil?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Halv bruktpris er fair.

Det er det samme om du betaler eksmannen 1500 kr for designlampen, eller får 1500 fra eksmannen og kjøper den for 3000 på Finn.

Anonymkode: a06d9...905

Merkelig regnestykke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva blir feil?

At vedkommende skal betale hele bruktprisen - Du eier jo bare halve (forutsatt det er kjøpt etter at dere inngjekk samboerskap, eller at det er ditt særeie)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At vedkommende skal betale hele bruktprisen - Du eier jo bare halve (forutsatt det er kjøpt etter at dere inngjekk samboerskap, eller at det er ditt særeie)

Jo - men samtidig, hvis hun skal gå ut av det med bare noen få ting, mens han beholder huset og alt resten, bør han betale en fair pris. Det vil si hva tingen er verdt på bruktmarkedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det spekulerer han i at ts er «snill» og ønsker at barna skal ha det så likt som mulig i huset. Jeg hadde heller tatt halvparten av alle tingene og solgt dem til noen andre, i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo - men samtidig, hvis hun skal gå ut av det med bare noen få ting, mens han beholder huset og alt resten, bør han betale en fair pris. Det vil si hva tingen er verdt på bruktmarkedet. 

Man deler jo likt!, blir jo helt feil at en part skal betale mens den som flytter ut da faktisk får kjøpe bye ting gratis😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man deler jo likt!, blir jo helt feil at en part skal betale mens den som flytter ut da faktisk får kjøpe bye* ting gratis😅

*nye

Skrevet

Halve prisen, han har jo tross alt betalt halvparten fra før. Hvor gamle er tingene? For nye ting/så godt som nye ting er det nok mest rettferdig å gå ut fra nypris. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kjøper en sofa til 50 000. Hver har da i felleseie betalt 25000kr uavhengig av hvem som faktisk betalte (så lenge man ikke har avtalt særeie)

6 år etter skiller man seg, og bruktpris på Finn er 30 000.

Hver av dere eier da 15000kr i verdi i denne sofaen.

Den som beholder sofaen blir skyldig 15000 til den andre parten.

Tilsvarende for alt annet man eier.

Når alt er fordelt og summert så kan det være den ene parten skylder den andre et kronebeløp - som da betales.

Done!

Skrevet

Dette er første sjanse i deres nye liv til å være romslige med eksen. Møbler og alt annet inventar har svært lav annenhåndsverdi, men i mange tilfeller stor bruksverdi. Han beholder alt som er i huset. Dere må bare bli enige om hva du trenger og kjøpe dette. Regninga deles på to, såfremt du ikke har spesielle preferanser som gjør det vesentlig dyrere. Husk at deres hjem også er deres barn hjem. Begge vil vel at barna skal ha det bra hos den andre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...