Gå til innhold

Skjermtid i hverdagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, 2 og 4 år. Hver dag etter barnehagen pleier jeg/medforelder å la de se cirka 1 time på TV mens vi lager middag, rydder etc. Jeg synes egentlig at denne timen er utrolig deilig, der jeg kan ha det litt stille rundt meg mens jeg lager middag. Ungene er sliten etter bhg også.

fra kl 17-leggetid spiser vi middag sammen og har det hyggelig, leser bøker og leker sammen.

Jeg har begynt å bli litt bekymret for om dette er ok. Det er jo alltid mye snakk om at skjerm er dumt, og flere har kanskje bare skjermtid i helgene? Jeg har og tenkt at det ville være positivt å ansvarliggjøre ungene etter hvert, at de kan få være med og «hjelpe» å lage middag, eller få andre enkle oppgaver. 

- har noen erfaring med å kutte skjermtid på denne måten?

- har dere forslag til aktiviteter eller oppgaver som kan være passende for de to?

- hva tenker dere om denne timen med skjermtid i hverdagen?

Anonymkode: c522e...adb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør akkurat det samme, men prøver å ha 30 min med skjermtid for lage middag. Vi har også 20 min før kveldsmaten. Vi forsøker å holde det kortest mulig for hun på 2 år, men 5 åringen kan se litt lengre. Tenker barn og familier er forskjellige, så lenge vi bruker sunn fornuft så går det fint med litt tv. I påska har den minste vært syk så da ble det litt mer på 2 åringen da hun var helt gåen. 

Når jeg hadde bare en så kunne hun første være med å lage middag. Det går ikke med begge to. De kan også sitte å tegne eller male mens jeg lager middag. Når det blir bedre å være ute så kan de også leke ute på verandaen når jeg lager middag. 

Anonymkode: 5d679...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...