NorthernLight Skrevet 3. april 2021 #1 Skrevet 3. april 2021 Sitat Vi må nok belage oss på ganske strenge tiltak i hele april. Vi kan kanskje håpe på lettelser mot midten eller slutten av mai, hvis vi klarer å holde smittetallene lave og vaksineringen går som planlagt, spår helsedirektøren. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rg21o0/vgs-oversikt-naa-har-norge-synkende-smittetrend Det er jo ikke så overraskende. Det har jo vært forsinkelser med vaksineringen i lang tid nå.. 6
Den Sagnomsuste Skrevet 3. april 2021 #2 Skrevet 3. april 2021 NorthernLight skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rg21o0/vgs-oversikt-naa-har-norge-synkende-smittetrend Det er jo ikke så overraskende. Det har jo vært forsinkelser med vaksineringen i lang tid nå.. Sånn som myndighetene holder på er spørsmålet jeg stiller meg selv: Hvilken mai- måned er det snakk om...? 🤔 47
Example Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 Det må de nok. Lettere å beholde tiltak enn å innføre nye. De skjønner vel at dette er siste mulighet til å få folk med på dette. Når sommeren kommer vil folk være mer med andre mennesker, og vaksineringen bør ha skutt fart. Heller strenge tiltak nå enn senere. 11
Gjest Rocka69 Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Smittetallene har flatet ut, så det kan gå riktig vei-MEN vi får se to uker etter påske hva bildet er da. Behovet er der pga forsinkede leveranser av vaksiner. Og som en over sa : mai? de sa ikke hvilken mai (er i grunn enig, men håper på august/september i 2021). Blir det en eksplosjon av smitte i ukene etter påske, så varer nok tiltakene ut i juli en gang. Skjer det ikke, så kan det bli noen lettelser i mai. Full åpning skjer ikke før minst 75% er vaksinert eller har hatt corona, tror jeg. Grensekarantene for uvaksinerte og folk som ikke har hatt corona, blir vel antakelig det siste tiltaket man opphever, ville jeg tro. Og det er ikke sikkert skjer før etter stortingsvalget mandag 13. september 2021. Så det kan være en annen regjering som vil få gleden av å oppheve de siste tiltakene.
Ukjent. Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 De blir nok tvunget til å åpne før den tid. Både i Belgia og Finland har det nå vært rettssaker der utfallet har vært at nedstengningen ikke er lovlig. Oslo kommune fikk tilsendt anmeldelse denne uken. Blir spennende å følge saken. 18
Gjest Rocka69 Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 Ukjent. skrev (2 minutter siden): De blir nok tvunget til å åpne før den tid. Både i Belgia og Finland har det nå vært rettssaker der utfallet har vært at nedstengningen ikke er lovlig. Oslo kommune fikk tilsendt anmeldelse denne uken. Blir spennende å følge saken. Politiet vil nok henlegge anmeldelsen som intet straffbart forhold, påankes til Statsadvokaten som henlegger av samme grunn - det samme vil Riksadvokaten. En kan selvsagt gå til sivilt søksmål, men en sak vil ikke få rettskraftig dom før i 2022 - domstoler er overbelastet også.
Ukjent. Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 Rocka69 skrev (1 minutt siden): Politiet vil nok henlegge anmeldelsen som intet straffbart forhold, påankes til Statsadvokaten som henlegger av samme grunn - det samme vil Riksadvokaten. En kan selvsagt gå til sivilt søksmål, men en sak vil ikke få rettskraftig dom før i 2022 - domstoler er overbelastet også. Hytteeierne fikk sin sak opp og vant. Så hvorfor skulle dette være annerledes? 14
Daraya Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 Rocka69 skrev (7 minutter siden): Politiet vil nok henlegge anmeldelsen som intet straffbart forhold, påankes til Statsadvokaten som henlegger av samme grunn - det samme vil Riksadvokaten. En kan selvsagt gå til sivilt søksmål, men en sak vil ikke få rettskraftig dom før i 2022 - domstoler er overbelastet også. Det er trist at du mener at brudd på grunnloven blir henlagt uten videre. Du tror vel ikke på rettsstat der borgere kan klage mot myndigheter, særlig når det gjelder å fjerne friheter? 14
Gjest Rocka69 Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Ukjent. skrev (3 minutter siden): Hytteeierne fikk sin sak opp og vant. Så hvorfor skulle dette være annerledes? Vel det var i Tingretten det. Og er ikke tatt inn i Lagmannsretten enda etter anke fra Staten, den venter i køen for hovedforhandling. Så dommen er ikke rettskraftig. Forbudet består. Uansett så går den til Høyesterett, og en rettskraftig dom derfra vil trolig ikke komme før i 2022. Hytteiere kan selvsagt anke denne til EMD, men du kan ikke forvente enn dom derifra før etter 2025. Og Staten har ikke for vane å følge EMD
Mhmjadda Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Såklart blir det ingen lettelser. Ramadan og alle de kristne helligdagene/langhelgene står for tur, så det er bare å vente på utbrudd i diverse miljøer... 8
Gjest Rocka69 Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 Daraya skrev (Akkurat nå): Det er trist at du mener at brudd på grunnloven blir henlagt uten videre. Du tror vel ikke på rettsstat der borgere kan klage mot myndigheter, særlig når det gjelder å fjerne friheter? Om en anmeldelse blir tatt videre av påtalemakten og det blir rettsak, så kommer ikke rettskraftig dom i Høyesterett før i 2022. Som sagt, Staten kan tape i Tingretten, anke til Lagmannsretten, tape og anke til Høyesterett - og til saken kommer til behandling i Høyesterett så tar det normalt et år uansett om det er kriminal eller sivilsak. Og de kan sende den tilbake til Tingretten for ny behandling, og ny runde med anke til Lagmannsretten og videre til Høyesterett. Anmeldelse vil være en kriminalsak, der bevisbyrden er større(da må politiet fremlegge gode nok bevis for at noe kriminelt etter loven har skjedd - noen må kunne straffes enten bøter/fengsel for personer eller foretaksbot for Staten). Sivilsak er bevisbyrden mindre, og vil ikke involvere påtalemakten. Det er slik det norske rettsvesenet fungerer, og har fungert siden før 1814 - etter lovene - inkl Grunnloven. Selv Grunnloven baserer seg på dette prinsippet - Roman Law fra mer enn 2500 år siden i Roma
Gjest Rocka69 Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Ukjent. skrev (37 minutter siden): Hytteeierne fikk sin sak opp og vant. Så hvorfor skulle dette være annerledes? Og den saken er sivilt søksmål, ikke en sak der politi, statsadvokat eller Riksadvokaten er del av saken.
Iso1 Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 Nei, det er på tide å få åpnet butikker igjen! Enkelte varer er nødvendige å få tak i snart. Kan ikke holde på sånn som dette i evigheter! 11
NorthernLight Skrevet 3. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 3. april 2021 Rocka69 skrev (2 timer siden): Smittetallene har flatet ut, så det kan gå riktig vei-MEN vi får se to uker etter påske hva bildet er da. Behovet er der pga forsinkede leveranser av vaksiner. Og som en over sa : mai? de sa ikke hvilken mai (er i grunn enig, men håper på august/september i 2021). Blir det en eksplosjon av smitte i ukene etter påske, så varer nok tiltakene ut i juli en gang. Skjer det ikke, så kan det bli noen lettelser i mai. Full åpning skjer ikke før minst 75% er vaksinert eller har hatt corona, tror jeg. Grensekarantene for uvaksinerte og folk som ikke har hatt corona, blir vel antakelig det siste tiltaket man opphever, ville jeg tro. Og det er ikke sikkert skjer før etter stortingsvalget mandag 13. september 2021. Så det kan være en annen regjering som vil få gleden av å oppheve de siste tiltakene. Nå åpner skolene snart igjen etter påsken hvor det har vært en drøss med smitte i flere mnd.. 6
Gjest Rocka69 Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 NorthernLight skrev (Akkurat nå): Nå åpner skolene snart igjen etter påsken hvor det har vært en drøss med smitte i flere mnd.. Du har nok rett, smitten stiger nok i ukene som kommer. Men det er da lov å håpe?
sicario Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 NorthernLight skrev (8 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rg21o0/vgs-oversikt-naa-har-norge-synkende-smittetrend Det er jo ikke så overraskende. Det har jo vært forsinkelser med vaksineringen i lang tid nå.. Supert. Håper egentlig på ytterligere innstramminger som varer enda litt lenger. 1
Billiebi Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 sicario skrev (3 minutter siden): Supert. Håper egentlig på ytterligere innstramminger som varer enda litt lenger. Hvorfor? 6
Gjest Tutte Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 Den Sagnsomsuste skrev (6 timer siden): Sånn som myndighetene holder på er spørsmålet jeg stiller meg selv: Hvilken mai- måned er det snakk om...? 🤔 Er nok mai 2024 tenker jeg.
Hoppetaujenta Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 Jeg har forberedt meg på at dette kommer til å vare i mange år, så ingenting kommer uventet nå. Jeg tilpasser meg. 10
13579 Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 sicario skrev (9 minutter siden): Supert. Håper egentlig på ytterligere innstramminger som varer enda litt lenger. Innstramminger burde vært innført for lenge siden. Jo strengere regler, jo bedre. Av hensyn til forutsigbarheten bør reglene vedtas for minst ett år om gangen. 1
Anbefalte innlegg