Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier, og jeg fungerer best på natt. Dette er stikk i strid med hva legen min mener, men å jobbe natt gir flere fridager samtidig som arbeidspresset stort sett er mindre på natt. Jeg har fått diagnosen moderat depresjon, mye av grunnen er jobben som sliter meg helt ut. Er det rellt å kunne få tilrettelagt ren nattestilling på en avdeling hvor standard er tredelt turnus? 

Anonymkode: 76406...0b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er sykepleier, og jeg fungerer best på natt. Dette er stikk i strid med hva legen min mener, men å jobbe natt gir flere fridager samtidig som arbeidspresset stort sett er mindre på natt. Jeg har fått diagnosen moderat depresjon, mye av grunnen er jobben som sliter meg helt ut. Er det rellt å kunne få tilrettelagt ren nattestilling på en avdeling hvor standard er tredelt turnus? 

Anonymkode: 76406...0b9

Tviler at du kan kun få nattevakter når du har tredelt turnus, men det du kan er å søke på en nattevaktstilling. 

Anonymkode: d4d9a...dbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss hadde det vært mulig å ønske kun natt, selv om alle er ansatt i tredelt turnus. Det er mange av oss som ikke ønsker netter, og det er noen som ønsker kun netter - så da får de nattevaktene. Sjekk med arbeidsplassen din :) 

Anonymkode: 556b1...efc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo stillinger som kun er natt.

Men, å jobbe natt er ikke bra for helsa di. Du snur alt bak frem, mennesket er ikke laget for å være våken på natta biologisk. Fordøyelse etc.

Jobbet natt i mange år selv i perioder, men kuttet det helt ut for etpar år siden.

Anonymkode: bf2bb...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve det, men du kan etterspørre

Anonymkode: f774f...f06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg en lege som ville ha skrevet en slik erklæring. 

Anonymkode: 61c7b...b61

AnonymBruker
Skrevet

Når legen ikke anbefaler det kommer du selvsagt ikke til å få legeerklæring på nattjobbing. Men du kan snakke med lederen din om tilrettelagt turnus, eller søke rene nattstillinger. Evt kan du gå ned i stilling (50% sykemeldt f.eks) slik at ikke arbeidspresset er så høyt. 

Anonymkode: 52981...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis legen din ikke er enig så får du selvsagt ikke legeerklæring på dette. Men hør med lederen din. Jeg vedder på at det er noen som ønsker å bytte nattevaktene sine mot dagvaktene dine. 

Anonymkode: da5a6...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner deg selv best. Du er attraktiv som sykepleier som ønsker ren nattstilling. Ville søkt stilling normalt. 

Anonymkode: 91510...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fungerer også bedre kun ved å jobbe natt. Har ikke problemer med å snu døgnet. Men når jeg jobbet tredelt synes jeg det var mer utfordrende. Sen-tidlig og plutselig nattevakter et døgn etter osv. 

Siden du er deprimert er det nok lurt å få med seg litt dagslys. Så hvis du klarer å sove slik at du ikke sover bort hele dagen, så vil jeg tro det funker. Jeg sover fra litt over 08-14. Da er det fremdeles lyst også på vinteren. Prøver å utnytte det og tar meg gjerne en tur ut da, så kan jeg heller være inne senere.

Er nok også lurt å finne ut hva som fungerer best. 3-4 vakter på rad også noen dager fri? Eller 2 vakter, kortere fri, så 2 vakter igjen? 

Jeg ville hørt med leder om å få byttet om til nattevakter der det er mulig. Hvis du jobber på sykehus så er det kanskje andre avdelinger som har behov for nattevakter? Der jeg jobbet på sykehus var det ikke egne nattevakter, men det var noen få som spurte om å kun gå nattevakter. De jobbet alt fra 50-75%. Ellers har jo ofte sykehjem, hjemmesykepleien og bofellesskap egne nattevakter.

Anonymkode: 43f4e...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...