Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Er ny her inne på KG og har lest litt om eggløsningstester siste timene her inne😅 jeg går nå inn i PP5, og har bestilt eltest strimmel fra babyplan. Jeg lurer på dette med når på døgnet jeg burde teste, og har forstått det er litt annerledes enn gtest som helst skal taes på morgenurin. Problemet mitt er nemlig at jeg har selvdiagnotisert overaktiv blære. Er svææært sjeldent jeg klarer å holde meg i 4 timer uten toalettbesøk, utenom på natta hvor jeg har ett besøk som regel. Jeg kan jo alltids prøve såklart. Men vil det bli helt feil å ta dette med morgenurin? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar den alltid på morgenurin frem til dagen testen blir tydelig sterkere. Da tester jeg igjen på ettermiddagen og frem til jeg får positiv test, for så å få negativ igjen:)

Anonymkode: e9573...5df

Skrevet

Er selvsagt mulig å teste kun på morgenen, men da kan det være du sliter med å finne positiv test. Hormonet varierer jevnt gjennom døgnet og når sin topp på ettermiddagen. Det er derfor best å teste en gang ca mellom 15 og 19 på ettermiddagen. Jeg selv pleide å tisse etter lunsj på jobben, ca kl 12.30-13, for så å la vær å drikke noe frem til jeg kom hjem kl 15.30-16. Da har jeg hatt bra konsentrert urin og fått gode utslag med Babyplan sine tester. 

Vet om de som tester negativt på morgenen, positivt på ettermiddagen og negativt på kvelden igjen 🤷🏻‍♀️

Skrevet

Ok😊 om jeg lar være å drikke, tror dere det går fint å teste selv om det ikke går fullt 3-4 timer fra forrige toalettbesøk? Sikkert vanskelig for dere å svare på såklart😅

Skrevet

Tror det skal gå fint om du er rundt 3 timer ja 😊

Skrevet

Ettermiddag er generelt best, men om du har et stort problem med konsentrert urin så kan det hende at det er best for deg å teste på morgenen. Vi vet jo heller ikke hvor lang LH-topp du har, så dette har innvirkning på hvor lenge du kan oppleve positiv test.

Et 3-timers opphold på ettermiddagen skal være nok, spesielt om du ikke drikker noe i mellom. Så jeg ville forsøkt i èn pp og teste både på morgen og ettermiddag om jeg var deg. For å finne ut om du får utslag på begge tidspunkt på døgnet (hvor lang toppen din er). 

Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

Ettermiddag er generelt best, men om du har et stort problem med konsentrert urin så kan det hende at det er best for deg å teste på morgenen. Vi vet jo heller ikke hvor lang LH-topp du har, så dette har innvirkning på hvor lenge du kan oppleve positiv test.

Et 3-timers opphold på ettermiddagen skal være nok, spesielt om du ikke drikker noe i mellom. Så jeg ville forsøkt i èn pp og teste både på morgen og ettermiddag om jeg var deg. For å finne ut om du får utslag på begge tidspunkt på døgnet (hvor lang toppen din er). 

Det var ikke en dum tanke🙂 teste både morgen og ettermiddag altså. Skal gjør det! Har syklus på 28-30 dager. Siste to gangene var de 30 dager, men tenkte å begynne på dag 11 i syklusen. 
Om en har lang LH topp, regner en da med at el skjer når LH synker igjen? Om en har positive tester i feks 3 dager så skjer el på dag 4 (evt 5) om du skjønner? Mulig jeg spør dumt nå😅

Skrevet
karilue skrev (1 time siden):

Det var ikke en dum tanke🙂 teste både morgen og ettermiddag altså. Skal gjør det! Har syklus på 28-30 dager. Siste to gangene var de 30 dager, men tenkte å begynne på dag 11 i syklusen. 
Om en har lang LH topp, regner en da med at el skjer når LH synker igjen? Om en har positive tester i feks 3 dager så skjer el på dag 4 (evt 5) om du skjønner? Mulig jeg spør dumt nå😅

Nei det er ikke et dumt spørsmål. Mange tror faktisk at EL skjer når man får en positiv test. Men positiv test indikerer at LH er på sitt høyeste og EL kommer snart. EL skjer ikke på en LH-topp, det må på vei ned igjen. De aller fleste får EL dagen etter sist positive EL-test, så da har det faktisk noe å si hvor lenge testen er positiv. Hvis man får positiv test så er det lett å tenke yes, EL i morgen. Men noen har positiv test i flere dager, ofte minst to. Tidligere i vinter hadde jeg en syklus der jeg fikk positiv EL-test fire ettermiddager på rad. Hovedregelen er at man får EL når testen er negativ igjen, men unntak skjer jo. I akkurat mitt tilfelle viste tempingen min at EL skjedde en gang den fjerde dagen jeg hadde positiv EL-test da.

Skrevet
Amatariel skrev (12 minutter siden):

Nei det er ikke et dumt spørsmål. Mange tror faktisk at EL skjer når man får en positiv test. Men positiv test indikerer at LH er på sitt høyeste og EL kommer snart. EL skjer ikke på en LH-topp, det må på vei ned igjen. De aller fleste får EL dagen etter sist positive EL-test, så da har det faktisk noe å si hvor lenge testen er positiv. Hvis man får positiv test så er det lett å tenke yes, EL i morgen. Men noen har positiv test i flere dager, ofte minst to. Tidligere i vinter hadde jeg en syklus der jeg fikk positiv EL-test fire ettermiddager på rad. Hovedregelen er at man får EL når testen er negativ igjen, men unntak skjer jo. I akkurat mitt tilfelle viste tempingen min at EL skjedde en gang den fjerde dagen jeg hadde positiv EL-test da.

Kroppen altså! Den er ikke til helt god alltids. 

Her blir det bare å rett og slett prøve seg frem nå om noen dager skjønner jeg. Mannen er til sjøs så mister denne eggløsningen, men kan bli godt å bruke den til å kartlegge litt uten å føle på noe stress🙂 kjøpte den pakken med 28stk så det var lurt av meg😅 tusen takk for gode svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...