Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 450 tusen i ledig verdi i min nåværende bolig og årslønn på 650k. Kan jeg da låne 5*650k+450k=3,7 millioner kr i banken til nytt boligkjøp?

Anonymkode: cef3c...760

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt regnestykket ditt her. Snakker du om å selge boligen, eller beholde den og kjøpe en til?

Anonymkode: 1809c...44b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke helt regnestykket ditt her. Snakker du om å selge boligen, eller beholde den og kjøpe en til?

Anonymkode: 1809c...44b

beholde den og kjøpe ny, da kan jeg jo ta sikkerhet i boligen opptil 85% av boligens verdi. Men går det på samlet gjeldsgrad eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går lån på samlet gjeldsgrad. Det er jo ikke sånn at du kan låne ørten ganger inntekten din bare fordi du har mer sikkerhet. Du skal jo også kunne betjene lånene.

Anonymkode: f488e...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men bare ved å måtte spørre om dette, tilsier at du absolutt ikke burde ta opp mere lån. Hverken boliglån eller andre lån. 

Anonymkode: 40fca...319

• Liker 3
Skrevet

Du sier du har 450.000 i ledig verdi, da har du vel lån på resten av verdien i nåværende bolig? Du får bare lån på totalt opp til 5 ganger inntekt. Hvis banken skal regne på hvor mye du kan låne til eventuell utleiebolig så tar de utleieinntekten du kan få for ny bolig ganger ti mnd (trekker fra to i tilfelle problemer med å leie ut alle mnd av året). Si du ser på en leilighet du kan leie ut for 10.000 i mnd, da legger de 100.000 på inntekten så ganger du med 5 og det betyr at du kan låne en halv mill og du får ikke mye utleieleiligheter for den summen med mindre du bor på landet. Det er heller ikke alltid du får låne fullt 5 gangern, da de regner på betjeningsevne og tar hensyn til ting som barn med utgifter til barnehage/SFO og bil. 

Jeg hadde ikke vurdert å kjøpe noen ny bolig før du har nedbetalt rundt halve lånet i eksisterende bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Her blander du begrepene. Du får bare låne 5 ganger inntekt totalt. Panteverdi har ingenting å gjøre i det regnestykket.

Anonymkode: a01d7...92e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her blander du begrepene. Du får bare låne 5 ganger inntekt totalt. Panteverdi har ingenting å gjøre i det regnestykket.

Anonymkode: a01d7...92e

Men panteverdi kan brukes som EK ikke sant? Men skal deretter lånes?

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg sjekket måtte man ha mye mer enn 15% EK på bolig nr. to, lurer på om det var 40%.

Jeg hadde ganske nedbetalt leilighet, gjensto 500.000 i lån, leiligheten er verdt 3,5 mill. Fikk da 2 mill. i rammelån, inkl. gjenværende lån på 300.000 (resterende 200.000 er fellesgjeld). Jeg sjekket vel aldri hvor mye lån jeg ev. kunne fått i tillegg med sikkerhet i bolig to.

Kunne nok fått litt mer med ordinært lån, men å slippe avdrag ved behov er verdt et mindre og litt dyrere lån. Fikk ikke en utleieleilighet for dette (måtte i så fall kjøpt langt unna), endte opp med hytte med godt utleiepotensiale isteden. Da er all sikkerhet i leiligheten, hytta er på papiret ikke belånt.

Banken tar gjerne forsiktig i når de beregner sikkerhet i bolig, det er ikke sikkert de lander på 450000. Er det utenom de 15% du må ha i EK på eksisterende bolig, slik at totalen er høyere? 

Anonymkode: 8bab7...1e3

Skrevet

Med en årslønn på 650k kan du ha totalt 3 250 000 i lån. 

Når du trekker fra alt du har av studielån, billån, boliglån, kredittkortgrenser så står du igjen med summen du kan få låne til bolig nr 2. Så sant du ikke har barn da.

40% egenkapital på bolig nr 2 er vel kun i Oslo, resten av landet er vel 15% enda ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men panteverdi kan brukes som EK ikke sant? Men skal deretter lånes?

Det har begrenset å å si hvor mye formue du har.

Eksempel:

Har du en bolig til 1 million, og restlån 650 000 (450 000 «ledig») så er 150 000 låst som egenkapital - Dvs 350 000 som du kan refinansiere eller som i ditt tilfelle bruke som egenkapital i en bolig nummer 2.

Du kan låne 5 x inntekt = 3,25 mill

Du kan da reelt til en bolig no 2 låne 3,25 - 0,65 = 2,6 millioner.

Men siden du må ha egenkapital så må første bolig refinansieres tilsvarende.
Om du da eksempelvis tenker 250 000 i egenkapital så blir lånet du kan få til bolig nummer 2 reduseres til 2,6 - 0,25 = 2,35 millioner.

Anonymkode: 2af3c...d7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har begrenset å å si hvor mye formue du har.

Eksempel:

Har du en bolig til 1 million, og restlån 650 000 (450 000 «ledig») så er 150 000 låst som egenkapital - Dvs 300000* som du kan refinansiere eller som i ditt tilfelle bruke som egenkapital i en bolig nummer 2.

Du kan låne 5 x inntekt = 3,25 mill

Du kan da reelt til en bolig no 2 låne 3,25 - 0,65 = 2,6 millioner.

Men siden du må ha egenkapital så må første bolig refinansieres tilsvarende.
Om du da eksempelvis tenker 250 000 i egenkapital så blir lånet du kan få til bolig nummer 2 reduseres til 2,6 - 0,25 = 2,35 millioner.

*rettelse 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...