Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt flere fag som privatist og synes det har vært rimelig enkelt å følge læreplanmål og pensum. Det synes jeg ikke har vært enkelt i engelsk muntlig. Har ingen problemer med språket, det er fagstoffet jeg finner noe vanskelig, fordi jeg føler det er så brede kompetansemål. De andre fagene er jo forsåvidt brede i form av at man skal kunne drøfte, skape sammenheng etc, men her forstå jeg ikke hvor jeg engang skal begynne. Noen som har tatt dette? Hvordan var eksamenen ut i fra læreplanmålene?

Anonymkode: 17777...d37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå tok jeg engelsk via voksenopplæring, men siden det var oppmøte kun 1 gang i mnd (samme dag på alle fag) så prioriterte jeg andre fag enn engelsk, så var i grunn privatist. Det var ikke noe vrient syns jeg, jeg fulgte pensum. Før eksamen (typ noen dager før) fikk vi to alternativer som vi kunne komme opp i (samling med pensum), å da hadde jeg 15 min på å snakke mest mulig rundt det alternativet jeg trakk. Jeg fikk 5, engelsk syns jeg er et av de minst vriene fagene, det var verre mer norsk syns jeg. 

Anonymkode: ba086...460

AnonymBruker
Skrevet

Sånne "brede kompetansemål" er det i flere fag... Sykt irriterende. Føles som et sjansespill på eksamen 

Anonymkode: 45667...82f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tatt flere fag som privatist og synes det har vært rimelig enkelt å følge læreplanmål og pensum. Det synes jeg ikke har vært enkelt i engelsk muntlig. Har ingen problemer med språket, det er fagstoffet jeg finner noe vanskelig, fordi jeg føler det er så brede kompetansemål. De andre fagene er jo forsåvidt brede i form av at man skal kunne drøfte, skape sammenheng etc, men her forstå jeg ikke hvor jeg engang skal begynne. Noen som har tatt dette? Hvordan var eksamenen ut i fra læreplanmålene?

Anonymkode: 17777...d37

Hei! 

Jeg tar også engelsk muntlig som privatist og har svart på alle kompetansemålene. Engelsklæreren min sa at hovedfokuset er egentlig mest på om man kan svare, gjøre seg forstått og knytte temaet man får opp til pensum. For eksempel: Boka er delt inn i kapitler som heter «Connections» «Cultures» «Challenges» «Citizens» og «Courses» 

- Du må vite hvordan man blir president i Amerika «The road to the White House” og hvordan systemet fungerer, sammenligne dette med for eksempel Storbritannia. 

- Du må vite «How did English become a world language» Fra The Celts, Romans, Vikings osv osv.. til de Britiske koloniene og etterhvert innflytelsen fra USA —> til Sosiale medier i dag = Netizens 

- Cultures, må kunne snakke om urbefolkningen i de engelskspråklige landene.  Og kulturforskjeller! 

- Challenges, da snakker man om vannmangel for eksempel, og klimaendringer. 

- Push and Pull factor:  innvandring og utvandring 

- Ellers er den lik norsk muntlig eksamen, vi kan få en tekst som vi skal tolke. Men denne teksten vil mest sannsynligvis være knyttet til et av temaene i boka - og vi har fått beskjed om at vi skal da knytte det opp mot et av kapitlene! 

Håper det var litt til hjelp! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...