AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Har en baby som nettopp har bikket 6 mnd. Hadde en tøff start og av diverse grunner fikk vi ikke til ammingen den første tiden. Dagene bestod av pumping, koppmating og tårer. Jeg ga ikke opp fordi jeg følte jeg "måtte" amme. Fikk det omsider til ved hjelp av helsestasjon og brystskjold. Må fortsatt bruke brystskjold for å amme - noe som er ganske styrete da baby hele tiden river det av og bare tuller. Så er uaktuelt å amme foran andre enn samboer🙈 har også mistet melken i ene puppen omtrent. Pga den tøffe starten fikk jeg aldri nok melk til å fullamme, ga 1 flaske mme i starten. Melken har gradvis minket, og nå er vi oppe i 3 flasker mme i tillegg til fast føde. Så tror ikke baby får så mye morsmelk i seg i det hele tatt. Hører hun svelger unna om morgenen, men ellers tror jeg det er mest kos/søvnassosiasjon. Vil kun ha puppen når hun skal sove, ellers bare vrir hun seg unna eller tuller. Hun sover natten gjennom, så ammer ikke om natten. Jeg kjenner at jeg egentlig har lyst å slutte, kanskje kun amme om morgenen for da spiser hun faktisk. Har lyst å begynne å slanke meg, begynne på p-piller og kunne ta meg en snus og energidrikk i ny og ne. Men får så dårlig samvittighet, for alle grunnene til at jeg vil slutte er egoistiske. Vil jo at baby kun skal få det beste. Begynner på jobb igjen om 1,5 mnd også så føler meg slem om både jeg og puppen skal forsvinne. Men så jobber jeg turnus, og det blir vanskelig med ammefri på kveldsvaktene da hun legger seg rundt 20 og vaktene varer til 22. Reisevei er 20 min hver vei. Så blir stress og kjøre frem og tilbake bare for baby skal få i seg noen dråper og likevel må ha mme etterpå.😭 Jeg føler nok på det såkalte ammepresset, selv om jeg ikke møter det utenifra. Det er nok mest meg selv og egne tanker. Er det noen med lignende erfaringer/tanker? Er det noen som kun ammer feks om morgenen eller kommer all melken til å forsvinne om jeg kutter ned til en gang i døgnet? Anonymkode: 4d9ca...dea
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Du er jo en helt som har holdt på i hele 6mnd! 💪 Det er ingen grunn til at du skal fortsette å amme nå, du har gjort en kjempeinnsats! Du kan bare klappe deg på skuldra og ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall Du og barnet ditt kommer uansett til å kose Jeg syntes egentlig jeg fikk bedre forhold til barnet mitt etter åat jeg sluttet å amme og vi kunne bare kose, jeg følte meg ikke lenger som kun matstasjon. Hva med fast føde, har dere begynt med det? Anonymkode: 802df...72b 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #3 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du er jo en helt som har holdt på i hele 6mnd! 💪 Det er ingen grunn til at du skal fortsette å amme nå, du har gjort en kjempeinnsats! Du kan bare klappe deg på skuldra og ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall Du og barnet ditt kommer uansett til å kose Jeg syntes egentlig jeg fikk bedre forhold til barnet mitt etter åat jeg sluttet å amme og vi kunne bare kose, jeg følte meg ikke lenger som kun matstasjon. Hva med fast føde, har dere begynt med det? Anonymkode: 802df...72b Tusen takk for svar, var godt å høre dette nå🥰 , vi introduserere ved 4 mnd, så spiser godt med fast føde allerede😊 Anonymkode: 4d9ca...dea
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Som den sover skrev! Du har gjort en kjempe jobb! Jeg angrer på at jeg presset meg til å amme når det ikke var rett for oss! Så bare slutt det er nok det beste for dere ❤️ Anonymkode: 8564d...607 2
MarianneE Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 Kjøp MME, flasker og senk skuldrene kjære deg. Det som er viktig er at ungen blir mett. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 Enig med alle som har svart. Du har holdt ut lengre enn de fleste som har hatt en trøblete start. Når det går over til å bli mer styr enn hygge i den alderen er det helt greit å slutte ammingen. Jeg måtte gi mme i tillegg til pupp fra ganske tidlig alder pga dårlig vektoppgang. Til slutt ville han ikke ha puppen lenger fordi maten kom lettere ut fra flasken så da ble det en naturlig overgang til kun mme og fast føde. Anonymkode: 9f0a8...653
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en baby som nettopp har bikket 6 mnd. Hadde en tøff start og av diverse grunner fikk vi ikke til ammingen den første tiden. Dagene bestod av pumping, koppmating og tårer. Jeg ga ikke opp fordi jeg følte jeg "måtte" amme. Fikk det omsider til ved hjelp av helsestasjon og brystskjold. Må fortsatt bruke brystskjold for å amme - noe som er ganske styrete da baby hele tiden river det av og bare tuller. Så er uaktuelt å amme foran andre enn samboer🙈 har også mistet melken i ene puppen omtrent. Pga den tøffe starten fikk jeg aldri nok melk til å fullamme, ga 1 flaske mme i starten. Melken har gradvis minket, og nå er vi oppe i 3 flasker mme i tillegg til fast føde. Så tror ikke baby får så mye morsmelk i seg i det hele tatt. Hører hun svelger unna om morgenen, men ellers tror jeg det er mest kos/søvnassosiasjon. Vil kun ha puppen når hun skal sove, ellers bare vrir hun seg unna eller tuller. Hun sover natten gjennom, så ammer ikke om natten. Jeg kjenner at jeg egentlig har lyst å slutte, kanskje kun amme om morgenen for da spiser hun faktisk. Har lyst å begynne å slanke meg, begynne på p-piller og kunne ta meg en snus og energidrikk i ny og ne. Men får så dårlig samvittighet, for alle grunnene til at jeg vil slutte er egoistiske. Vil jo at baby kun skal få det beste. Begynner på jobb igjen om 1,5 mnd også så føler meg slem om både jeg og puppen skal forsvinne. Men så jobber jeg turnus, og det blir vanskelig med ammefri på kveldsvaktene da hun legger seg rundt 20 og vaktene varer til 22. Reisevei er 20 min hver vei. Så blir stress og kjøre frem og tilbake bare for baby skal få i seg noen dråper og likevel må ha mme etterpå.😭 Jeg føler nok på det såkalte ammepresset, selv om jeg ikke møter det utenifra. Det er nok mest meg selv og egne tanker. Er det noen med lignende erfaringer/tanker? Er det noen som kun ammer feks om morgenen eller kommer all melken til å forsvinne om jeg kutter ned til en gang i døgnet? Anonymkode: 4d9ca...dea Jeg ammet kun på natt i tre måneder uten at melken forsvant, siste måneden var det kun èn gang om natten. Jeg synes du skal velge akkurat det du har lyst til jeg. Ikke synes jeg det er så egoistiske grunner heller, å slanke seg gir vel en friskere og sunnere mor, en mor som tar en energidrikk/snus gir vel enn lykkeligere mor? Det er lov å tenke på seg selv som mor også (Forøvrig, p-piller kan du begynne på uansett, de er ikke farlige for babyen, grunnen til at det ikke anbefales er fordi melkemengden kan reduseres av hormonene, hvis du uansett bare vil amme litt og egentlig vil slutte er det ingen grunn til å utsette prevensjonen du ønsker deg. Minipiller reduserer forresten ikke melka. Og energidrikk kan du drikke selv om du ammer.) Hvis du velger å fortsette å amme så vit at mengde morsmelk ikke har så mye å si, bare en liten skvett vil gi de positive fordelene for babyen. Ville bare nevne det så ikke du velger å slutte fordi du tror litt pupp ikke er vits. Men alt i alt, velg slik du ønsker! Anonymkode: bd6c0...713
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå