Gå til innhold

Finnes det bekymringsmelding for voksne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg har havnet sikkelig på kjøret. Hun er i midten av 40 årene, alltid vært veldig velstående, hatt toppleder jobb, har aleneansvar for fire barn i alderen 7-14 år. Etter skilsmissen med mannen har hun rett og slett havna sikkelig på kjøret. 

Hun drikker seg overstadig med ungene hjemme nærmest hver dag. hun har inkassogjeld på 800 tusen.  Hun har skjermet seg fra omverden og slipper ingen inn. Hun er helt falleferdig og alvorlig syk.
Det er ingen som vet hvor jævlig dette er bortsett fra meg. 
Ungene er så og si overlatt til å ta vare på seg selv og jeg gråter for dem. 
Hun tørr ikke/evner ikke søke hjelp da hun er redd for å bli i fratatt barna.

Jeg må få hjelpet henne, men jeg vet rett og slett ikke hvordan. Jeg er egentlig helt satt ut, trist og tom for ord. 

Legger til at jeg fikk vite dette helt nylig.

Ja, jeg har snakket med barnevernet. 

Anonymkode: 5f854...154

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan sende til fastlegen hennes om du vet hvem det er, ev. så kan du sende til kommuneoverlegen.

Anonymkode: f11d7...b4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Leser at mange kommuner (alle kanskje) også har noe de kaller tildelingskontor, hvor man kan sende bekymring som dette. De formidler nok da saken videre der den hører hjemme (vil tro den da ender hos fastlege, men bare gjetting fra min side).

Anonymkode: f11d7...b4d

AnonymBruker
Skrevet

Bekymringsmelding sender du til fastelegen, ja

Anonymkode: 3c2a6...d59

• Liker 2
Skrevet

Hvor er faren til disse barna da? Har han bare forsvunnet?

Bekymringsmelding kan du sende til legen hennes og barnevernet har du allerede kontaktet så mer enn det kan du ikke gjøre. Men igjen, her må jo far være bevisst sitt ansvar.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde bekymring til fastlege. I tillegg kan du ringe helse- og velferdskontoret i din kommune for rådgivning. Dit sendes det også bekymringsmeldinger på folk som sliter med rus, ofte de som bor i kommunal bolig. 

Anonymkode: 7049e...b79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Hvor er faren til disse barna da? Har han bare forsvunnet?

Bekymringsmelding kan du sende til legen hennes og barnevernet har du allerede kontaktet så mer enn det kan du ikke gjøre. Men igjen, her må jo far være bevisst sitt ansvar.

Faren til barna bor i ett annet land og han er nokk totalt uviten om situasjonen. Jeg har prøvd å ringt han og tekstet han uten å komme i kontakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare redd hun motsetter seg hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er bare redd hun motsetter seg hjelp. 

Da melder du direkte til barnevernstjenesten. Noe du uansett burde gjøre. For barnas skyld ❤

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Meld barnevernet når du er bekymret for barna, så kan de ta saken videre. Vet du hvem fastlegen er kan du også melde bekymring til denne. 

Anonymkode: cf3a2...82c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS har jo alt vært i kontakt med barnevernet, så den biten er ivaretatt. Bra!

Er en bekymret for noen så kan du sende bekymringsmelding til vedkommendes fastlege. Vet du ikke hvem det er sender du til kommuneoverlegen.

Kommunen er ansvarlig for alle innbyggeres ve og vel, kommuneoverlege er kontaktpunkt for det som har med helse å gjøre.

Er du usikker, så kan du ta kontakt med pasientombudet for veiledning.

Men - det er også sånn at det er behandlingsfrihet i Norge. Hun kan nekte å motta hjelp og behandling. Eventuelt tvangstiltak skal det noe til for at brukes.

Forhåpentligvis vil det bli en vekker for henne at barnevernet blir involvert. Så hun ser at dette ikke går mer, og blir villig til å motta hjelp.

Flott hun har noen som deg, som ser bak fasaden og er villig til å prøve å få gjort noe! :) 

Anonymkode: d4885...ac2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/2/2021 at 9:17 PM, AnonymBruker said:

Faren til barna bor i ett annet land og han er nokk totalt uviten om situasjonen. Jeg har prøvd å ringt han og tekstet han uten å komme i kontakt. 

Da prøver du på sosiale medier! Særlig om de er mindreårige.

Anonymkode: 004e8...300

AnonymBruker
Skrevet

Ts, så bra du har kontaktet barnevernet! 

Dessverre er det slik at om voksne (av ulike årsaker) ikke vil motta hjelp, er det vanskelig å hjelpe dem. Men du har fått mange gode tips her til hva du kan gjøre, og jeg håper at venninnen din innser hvilken god venninne du er, og at du bare vil hennes (og barnas) beste. Masse lykke til! Venninnen din er heldig som har en venninne som deg (selv om hun kanskje ikke innser det selv akkurat nå). 

Anonymkode: 156e7...a11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...