Gå til innhold

liker du å lage mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann som er blitt skilt, og jeg er ikke noe flink å lage mat. Hater å lage mat også. Men etter forrige ekteskap så har jeg begynt å like sunn og god mat. Exfruen lagde god og sunn mat fordi hun likte det så tok jeg oppvasken og annet for å bidra. 

nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, vil ikke tilbake til den usunne maten, men den var enkel å lage. 

Finnes det noen som lager mat for andre mot en rimelig penge. Syns takeaway er dårlig kvalitet og dyrt. 

Anonymkode: 9558b...5b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er en mann som er blitt skilt, og jeg er ikke noe flink å lage mat. Hater å lage mat også. Men etter forrige ekteskap så har jeg begynt å like sunn og god mat. Exfruen lagde god og sunn mat fordi hun likte det så tok jeg oppvasken og annet for å bidra. 

nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, vil ikke tilbake til den usunne maten, men den var enkel å lage. 

Finnes det noen som lager mat for andre mot en rimelig penge. Syns takeaway er dårlig kvalitet og dyrt. 

Lær deg og lag sunn og enkel mat

Anonymkode: f9782...59f

AnonymBruker
Skrevet

Enslig/fraskilt mann her og. Etter noen år med ferdigmat og takeaway ble jeg ordentlig lei, og med litt trening har jeg lært meg både å lage god, rask mat, men også å sette pris på det. Så nå kan jeg bruke mye tid på å lage gode supper, bakevarer og mer til, men jeg vil anbefale å begynne med de oppskriftene du finner på her og der som anslår tid på 15-20 minutter, til å begynne med.

Det er overraskende enkelt og greit, og en greie jeg gjør for å forenkle hverdagen, er at jeg lager alltid veldig store mengder mat, slik at jeg alltid har mat for minst et par dager, gjerne lenger (da fryser jeg det ned).

På den måten slipper jeg unna med å lage mat noen dager i uka, de andre dagene spiser jeg "rester" eller noe jeg har fryst ned.

Anonymkode: 788c3...a83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enslig/fraskilt mann her og. Etter noen år med ferdigmat og takeaway ble jeg ordentlig lei, og med litt trening har jeg lært meg både å lage god, rask mat, men også å sette pris på det. Så nå kan jeg bruke mye tid på å lage gode supper, bakevarer og mer til, men jeg vil anbefale å begynne med de oppskriftene du finner på her og der som anslår tid på 15-20 minutter, til å begynne med.

Det er overraskende enkelt og greit, og en greie jeg gjør for å forenkle hverdagen, er at jeg lager alltid veldig store mengder mat, slik at jeg alltid har mat for minst et par dager, gjerne lenger (da fryser jeg det ned).

På den måten slipper jeg unna med å lage mat noen dager i uka, de andre dagene spiser jeg "rester" eller noe jeg har fryst ned.

Anonymkode: 788c3...a83

Ja ikke dumt. Sette av en dag til å lage "all" maten for resten av uka. Får prøve. Takk for konstruktivt tips!

Skrevet

Jeg er veldig glad i å lage mat, selv om det også her blir noen raske løsninger avogtil i en travel hverdag.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har god råd så kan du bestille sunn mat fra sånn meal prep firma. Det er faktisk skikkelig godt og sunt:) gjort det selv i hektiske perioder

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp matkasse.

Anonymkode: 45687...152

AnonymBruker
Skrevet

Selv kan jeg ikke fordra å lage mat, og pleier å si at eneste grunnen til at jeg har et kjøkken var fordi det fulgte med leiligheten.. Vil heller vaske toaletter til fremmede enn å stå å lage middag.

Jeg kan ikke si jeg har så mange tips og triks i boken til deg, for jeg pleier vanligvis å bare lage meg skive mat når jeg er aleine..

Anonymkode: 5be87...a5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjedelig å lage mat, og er ikke god på det heller. Jeg bor alene og har kun meg selv å lage middag til (heldigvis), og min løsning har vært å lage store porsjoner og spise flere dager på rad eller fryse ned. 

Anonymkode: 0dd7f...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utrolig glad i å planlegge og lage middag, men hvis jeg ikke var det, hadde jeg kjøpt slike matkasser med oppskrifter. Mange av oppskriftene ser veldig enkle og gode ut!

Anonymkode: 475ab...938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn deg noen matblogger, det er ikke vanskelig å lage sunn mat. 

Anonymkode: c401c...67d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i å lage sunn mat. I det som ofte er en utrolig hektisk hverdag. 

Mye sunn mat er overraskende rask å lage. Også "kosemat" som nå i helgen. I går hadde vi lammestek. Den lager seg selv i stekovnen. Bruker så 5 minutter på å vaske og kutte gulrøtter, sjararlottløk og poteter, rører sammen med olje, rosmarin, salt og pepper. Inn i ovnen, så har du et sunt festmåltid laget med under 10 minutters innsats. 

I hverdagen går det gjerne i supper (fres løk, kok opp div grønnsaker i samme gryte, spe med vann og fond, kjøres jevnt med stavmikser). Wok (kjøp ferdig strimlet kjøtt, eller scampi, og frosne wokgrønnsaker. Trenger ikke saus om du bruker litt soya, salt og pepper). Fisk med dampet brokkoli. 

Eller som du alt har fått forslag om. Lag store porsjoner av gratenger og lignende, frys, eller ha over 2-3 dager. 

Kan også anbefale crockpot. Det er verdens raskeste, og enkleste måte å lage god mat på. Umulig å steke noe for lite/mye når du tilbereder mat på den måten. 

Anonymkode: 40257...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var glad i å lage mat før, det dabbet av når jeg flyttet dit jeg bor nå. Forlot et stort kjøkken med masse benkplass og oppbevaringsplass til en leilighet med en liten kjøkkenkrok og fantastisk upraktiske kjøkkenskap. Jeg hadde ikke trodd at det skulle få så mye å si for meg, men det gjorde det altså.

Uansett, jeg prøver å mekke meg sunn mat i hverdagen selv om jeg ikke er like eksperimentell og kreativ som før. Min erfaring er at om du finner deg et utvalg sunne retter som du lager en del ganger vil det etterhvert gå litt på autopilot og bli raskere og enklere å hive sammen, og det er ikke like fristende å gyve løs på noe usunt bare fordi det er enkelt å lage.

Anonymkode: 646fc...6ec

Gjest byråkrati
Skrevet

Det er en treningssak, som alt annet. Når du begynner spille et nytt pc spill, eller er ny i jobben, så forventer du ikke være ekspert med en gang. Samme med matlaging. 

For å gjøre sunn mat enklest mulig, er trikset å lære krydring og hvordan forstå  hvilke smaker som passer sammen. Det krever prøving og feiling. Du velger visse grønnsaker, proteinkilde, kanskje noe fett. Så er det å kaste på krydder og få kombinasjonen til å smake godt. 

Du kan for eks steke et kjøttstykke og steke de grønnsakene du føler for den dagen. Da må du finne en måte å krydre kjøttet og grønnsakene på, der resultatet smaker godt sammen. Du burde ha minst 20 ulike krydder, gjerne flere. Ser du et krydder i krydderhyllen du aldri har hørt om? Kjøp det og utfordre deg selv til å få det til å smake godt i maten. Eddik, soyasaus, buljong, olivenolje, rapsolje m.m er lurt å ha. Buljong gir mer smak uansett hva du lager og er en lettvint måte krydre på når du ikke vethva du skal krydre med

AnonymBruker
Skrevet

Se på YouTube filmer

Anonymkode: cf887...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...