Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Hva gjør dere med gaver dere har fått av ekser og hans familie etter at det er slutt? Etter to samboerforhold sitter jeg igjen med noen litt merkelige inntrykk. :roll:

I begge forholdene har familien krevd å få tilbake en del ting som jeg personlig har fått i jule eller bursdagsgaver fra dem! Jeg har jo gitt fra meg tingene uten noen videre diskusjon, men synes det er merkelig å ta tilbake gaver! :overrasket:

Ting fra ekser har jeg stort sett beholdt, men bruker ikke lenger ting som smykker f.eks.

Hva gjør dere? Har dere fått krav om å levere ting tilbake, eller leverer dere dem uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva? :overrasket: Det höres da helt utrolig "juksemakerpipelort" ut! :hoho:

Gitt bort er gitt bort. Nei, jeg har ikke fatt spörsmalet og aldri heller gitt tilbake.

Skrevet

Ja, det høres merkelig ut. Det eneste situasjonen jeg kan tenke meg er om man fått overta arvegods fra svigerfamilien, men selv det blir litt søkt synes jeg.

Gjest Embla s
Skrevet

Hadde jeg fått familie-personlige ting/arvegods med affeksjonsverdi for familien, hadde jeg nok ønsket å gi det tilbake og tilbudt meg det selv. Slike ting syns jeg bør være i familien og jeg betrakter sånne ting som "til låns" og noe som skal gis videre til neste generasjon i familien.

Gaver og smykker som er kjøpt TIL DEG ville jeg aldri vurdert å gi tilbake!

Når det gjelder ting jeg har fått av ex'er så er det mest småting. (har bare hatt en samboer), og det er ting jeg tar vare på selv om jeg ikke bruker det. Har ikke sans for å kaste minner, men har heller ikke sans for å gå rundt med smykker jeg har fått av en ex.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tenker selvsagt heller ikke på arvegods eller ting som har stor affeksjonsverdi for familien. Slike ting er da en selvfølge å levere tilbake, men det har ikke vært en aktuell problemstilling.

Det merkeligste jeg har blitt krevd for er en jerngryte som vi hadde overtatt, den ble med på mitt flyttelass og jeg brukte den videre uten å tenke mer på det. Så fikk jeg høre at eks-svigermor anså den som stjålet! :overrasket: Da sendte jeg den tilbake med eksen (som jeg forøvrig har et godt forhold til, og som bare himlet med øynene over det) uten noe videre. Har ikke hørt noe siden. :ler:

Skrevet

Tja, nyttige gaver bruker jeg fremdeles. Ser ingen grunn til å kaste f.eks. en brødrister fordi det var en eks som kjøpte den. Smykker derimot bruker jeg ikke, og vil ikke smelte dem om heller, de ligger bare i en eske et eller annet sted.

Skrevet

Syns det høres rart og ikke minst frekt ut, av både eks og familien til eks å kreve tilbake gaver. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på arvegods, men gaver til bursdag og julaften.

Jeg har aldri fått spørsmål om å gi tilbake gavene jeg har gitt, det vil si at jeg fortsatt har gavene jeg har fått av eksene mine. Jeg bruker fortsatt genseren jeg fikk av moren til en eks, og andre gaver jeg har fått av eksen (som f.eks musikk, web-kamera, pc-mus, blyantsett osv). Smykker jeg har fått av ekser bruker jeg derimot ikke, i og med at jeg har en ny kjæreste nå.

Gjest WaterWaves
Skrevet

Jeg brenner alt. Det er ikke i deres posisjon å kreve noe tilbake som er gitt, og jeg har ingen interesse av å beholde noe.

Skrevet

Utrolig hva fok kan få seg til ..

Gitt er gitt osv - og jeg har aldri fått høre ymt om sånt engang. (selvfølgelig stiller det seg anderledes til "familiesmykker/klenodier - som skal følge nedover til neste generasjon - men de tingene vil jo barna mine få etterpå - så selv det ville jeg synes var rart)

Gjest synseren
Skrevet

Merkelig tradisjon å kreve tilbake gaver. Er ikke eiendelene dere har eid sammen en sak mellom deg og eksen? Er det ikke dere som skal dele felles gaver dere imellom? Familien hans har vel ikke lov å blande seg bort i slike private ting? :forvirret:

Gjest Violetta
Skrevet
Merkelig tradisjon å kreve tilbake gaver. Er ikke eiendelene dere har eid sammen en sak mellom deg og eksen? Er det ikke dere som skal dele felles gaver dere imellom? Familien hans har vel ikke lov å blande seg bort i slike private ting? :forvirret:

Nei jeg er helt enig med deg, men det betyr ikke så mye for meg at jeg gidder å krangle om slike ting.

For meg også er gaver noe jeg aldri kunne tenke på å kreve tilbake.

Gjest Embla s
Skrevet

He he, kom på at jeg fikk en kjole og en inmari fin bh(!) av moren til en kjæreste til jul en gang... Kanskje jeg skulle høre om hun egentlig sitter og ergrer seg over at hun aldri fikk tilbake den bh'en :sjenert::ler:

Gjest Rotterats
Skrevet

Har aldri fått krav om noe slikt, og hadde ikke levert noe tilbake heller. En gave er en gave, og den kan man ikke ta tilbake.

Skrevet

Gaver er gaver, man ber ikke om å få de tilbake!

Gjest mariana
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg man har rett til å beholde alle gaver..

Men litt usikker på hvordan det blir om det noengang blir slutt mellom meg og samboer. Jeg har nemlig arvet MYE fra hans familie den siste tiden - ikke direkte "arvegods" kanskje, men ikke langt ifra heller. Blant annet en bunad, med alt tilbehør, søljer etc. Symaskin, kjøkkenmaskin, flere gamle perlekjeder, noen andre smykker og mer til.. Pga et par dødsfall i slekta hans. Det er ting kjæresten min ABSOLUTT IKKE ville ha, men som ingen andre i slekten hans hadde noe særlig lyst på heller - og som jeg ble veldig glad for å få. Men om noen gadd å selge det ville det jo vært snakk om ganske mye penger.. Så ville forsåvidt skjønt det godt om det ble "krevd tilbake".

De småtingene jeg har fått til tidligere bursdager/jul av "svigers" derimot, vil absolutt ikke bli vurdert gitt tilbake. Det dreier seg nemlig kun om småting til max 100 kr; for det meste bøker eller billige smykker.

Skrevet

Syns det er utrolig frekt å kreve gaver tilbake. Høres helt rart ut :klø:...

Hvordan man velger å dele ting etter et brudd (samboere) må jo bli opp til de to det gjelder. Eneste er jo at familiegjenstander som bør følge den som har tilknytning til tingene.

Selv bruker jeg ting jeg har fått fra tidligere kjærester, unntatt smykker.

Skrevet

Jeg/Vi har fått en del arvegjenstander. Smykke og sølvbestikk og sånn. Det ville jeg ha gitt tilbake, eller iallefall delt innboet slik at han hadde fått med seg det. Andre gaver er gaver. Det skal man ikke gi tilbake. Jeg tror nok ikke svigers noen gang hadde sagt noe sånt, men.

Skrevet

Jeg krever gaver/bilder tilbake, og leverer tilbake gaver/bilder. Men jeg er av den oppfattning av at er det slutt så er det slutt. Har selv ingen interesse av å ha noen form for kontakt eller minner om det. Men det er meg da.

Skrevet
Hva gjør dere med gaver dere har fått av ekser og hans familie etter at det er slutt? Etter to samboerforhold sitter jeg igjen med noen litt merkelige inntrykk. :roll:

I begge forholdene har familien krevd å få tilbake en del ting som jeg personlig har fått i jule eller bursdagsgaver fra dem! Jeg har jo gitt fra meg tingene uten noen videre diskusjon, men synes det er merkelig å ta tilbake gaver! :overrasket:

Ting fra ekser har jeg stort sett beholdt, men bruker ikke lenger ting som smykker f.eks.

Hva gjør dere? Har dere fått krav om å levere ting tilbake, eller leverer dere dem uansett?

har jeg aldri hørt om. Merkelig fam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...