AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Jeg har ei venninne som har termin om to måneder. Som overskriften sier tar hun veldig lett på ting, og det er forsåvidt ikke min sak. Men nå har hun valgt å droppe svangerskapskontroller, fordi hun ikke ser poenget. Hun nekter å pakke fødebag, da hun mener at hun får tid til det når fødselen er i gang. Hun setter seg ikke inn i fødsel, og hva hun skal gjennom, eller ulike smertelindringer. Jeg reagerer veldig på dette når jeg snakker med henne, da jeg synes hun for barnets skyld bør våkne litt. Jeg har flere eksempler, men jeg reagerer mest på det med at hun dropper kontroller. Jordmor har fortalt henne at ved å droppe kontroller blir hun å anse som høyrisiko fødende. Hva kan jeg gjøre for å få henne på rett spor? Anonymkode: 13630...6d1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 2. april 2021 Eneste problemet som jeg ser er at hun dropper kontroll. Utenom det så er det vel ikke noe rart? Anonymkode: 2bc5e...5a8 55
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Det får nesten være hennes valg. Anonymkode: f9688...975 14
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Hvorfor skal du gjøre noe? Hun er voksen, la henne være. Det verste som skjer er at hun får seg noen kraftige overraskelser. Anonymkode: fb07f...791 18
Populært innlegg SoWhat? Skrevet 2. april 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 2. april 2021 Så vanvittig herlig å lese om en vordende mor som ikke er hysterisk engstelig og febrilsk! Uansett forberedelser så vil nok både fødsel og barseltid bli en overraskelse. Men kontroller bør hun ikke droppe! Hvorfor gjør hun det? 56
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Høyrisiko fordi hun ikke drar på kontroller? På kontroll måler de magen og veier deg. Det forteller ingenting om barnets ve og vel. Å lytte med doppler er heller ikke anbefalt å gjøre ofte. De fleste drar på kontroll for å samtale med jordmor. Om det er noe alvorlig galt er det mye høyere sannsynlighet for at den gravide selv merker det, enn at jordmor gjør det. Kvinner må begynne å stole mer på egen kropp og instinkter. Pakke fødebag? Jeg håper du tuller. Om venninnen din ikke rekker å slenge noen klær i en bag før hun drar på sykehus føder hun nok hjemme eller i bil uansett om fødebag står klar eller ikke. Anonymkode: c5003...40b 21
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Det med fødebag er da ingen krise, men hun burde gå på kontroller for babyen og hennes egen del. Vet du om hun planlegger å droppe kontroller på helsestasjonen når babyen er født? Anonymkode: 45bed...313 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høyrisiko fordi hun ikke drar på kontroller? På kontroll måler de magen og veier deg. Det forteller ingenting om barnets ve og vel. Å lytte med doppler er heller ikke anbefalt å gjøre ofte. De fleste drar på kontroll for å samtale med jordmor. Om det er noe alvorlig galt er det mye høyere sannsynlighet for at den gravide selv merker det, enn at jordmor gjør det. Kvinner må begynne å stole mer på egen kropp og instinkter. Pakke fødebag? Jeg håper du tuller. Om venninnen din ikke rekker å slenge noen klær i en bag før hun drar på sykehus føder hun nok hjemme eller i bil uansett om fødebag står klar eller ikke. Anonymkode: c5003...40b Er du stokk dum? At den gravide liksom selv skal merke om noe er alvorlig galt?? Anonymkode: 656fd...9c9 24
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Tja... Jeg som har født. Hun får det meste hun trenger til seg selv og baby på sykehuset, og det er faktisk stor fare at hun har nok tid til å pakke det hun vil og trenger før hun reiser til sykehus, spes hvis hun bor i nærheten. Ang svangerskapskontroller så er de ikke så nødvendige hvis alt er og går bra. Men det er nok enklest å oppdage ting som ikke er bra hvis man har dem for da kan man finne ut av det i tidlig fase. Men skjønner også hvorfor hun blir ansett som høyrisikofødende hvis hun møter opp. Mot slutten er kontroller ganske hyppige og man blir fulgt godt opp. Uten de kontroller vet ikke sykehus noe... Hverken om ting er i orden eller feil. Jordmødre er ikke redde til å sende til ekstra sjekk og ultralyd til sykehus hvis de mistenker noe mot slutten. De også følger litt andre ting. Det går nok bra med henne uansett. Men om det er lurt er et annet spørsmål... Vet du hvorfor gjør hun det? Anonymkode: f0c82...471 8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Det er dumt å ikke dra på svangerskapskontroller men det får være en sak mellom jordmor og venninna di. At man ikke gidder å bruke mye tid på å forberede seg til fødselen og pakke kofferten i lange tider i forveien har jeg full forståelse for. Jeg satt meg heller ikke inn i fødsel på forhånd, og var egentlig bare glad for det, mindre å grue meg til og planlegge og hadde uansett en styrtfødsel. Jeg hadde pakket noen greier, men mannen hentet resten at det jeg trengte hjemme, det var ingen hast Anonymkode: 17dd4...a2e 9
Boetica Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Det er viktig å følge med blodtrykket mot slutten av svangerskapet. Bortsett fra det med å droppe kontroller, er jeg helt på hennes linje. 10
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Jeg hadde veldig tett oppfølging pga mulig høyrisiko, men ble enig med lege og jordmor at siden de første 3-4 kontrollene viste perfekt blodtrykk, gode verdier og alt i orden, så trengte jeg ikke å komme dit annenhver/hver tredje uke. Utrolig deilig! Har også en venninne som bare ikke ville vite så mye om fødsel etc, for henne var det mer skremmende å vite om alt som kunne gå galt - hun var faktisk såpass uvitende at hun ikke skjønte hvorfor hun tisset sånn på seg (når vannet gikk) 😂 Jeg ville oppfordret henne til å lage en deal med jordmor ihvertfall om å ta de viktigste kontrollene/mot slutten, men at hun ikke ønsker å stresse rundt i slutten av graviditeten sin er jo opp til henne:) Jeg har 2 uker til termin og har pakket til baby, men min egen fødebag er litt så som så.. man får jo en skjorte/nattkjole og jeg har noen slipperser og truser:p tenker ikke det er noen krise å kaste med litt når det skjer. Deilig å ikke være livredd/se for seg alt av skumle scenarier^^ Anonymkode: cde20...955 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 Jeg og tok veldig lett på det, og tenkte jeg fikk ta det litt som det kom. Husker en venninne var litt oppgitt over meg, men jeg «våknet» jo hurtig når baby var her;) og tror ikke det hadde hjulpet å tenke og styre en masse imens jeg var gravid. Men, kontrollene de gikk jeg på! Tror ikke det er så mye du kan gjøre ovenfor din venninne. Men vil råde deg til å fokusere på å få henne til å gå på kontroller, ikke alt mulig annet. Anonymkode: 98626...3e0 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 Kontroller bør hun jo gå på, blant annet for å avdekke f. eks. svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning osv... Anonymkode: 54c79...971 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 Det kan godt henda ho forbereder seg på sin måte da. Vi kan jo ikkje lesa tankar. Kontrollane er jo mykje for baby, synest virkelig ho vurde dra på dei. Men så lenge alt er normalt så er det ikkje så mykje vi kan gjera med det, folk har fri vilje og det er ikkje lovpålagt. Vi får håpa at ho er godt kjent med bevegelsane til barnet sånn at ho kan ringa vist noko skjer. Kanskje får ho seg eit sikkelig PANG når baby kjem. Anonymkode: 7658e...378 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 Jeg gikk til lege 2 ganger i svangerskapet. Ble ikke ansett som risikofødsel. Var aldri hos jordmor. Pakket litt i en bag da riene begynte. Null stress. Kjøpte babyseng norn timer etter fødsel 👍Hadde en lett fødsel og fin barseltid😊 Tror faktisk det ble lettere fordi jeg stresset lite, tok det som det kom og er fleksibel Anonymkode: 064cb...6c9 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 Kan det være at spørsmålene dine er uønsket, og at hun ikke vil diskutere dette med deg? ikke alle synes det er greit å måtte forsvare/utrede til alle om hvordan de forbereder seg til fødsel, da man fort kan få ufine kommentarer uansett hva man svarer😏 Anonymkode: ddf52...055 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 Litt overrasket over hvor mange som ikke forstår hva de faktisk gjør på en kontroll. De måler jo magen og dette er jo for å avdekke stor/liten baby. Også fordi mye fostervann kan bety at et er sykdom. Men aller viktigst er jo faktisk blodtrykket. Du kan dø hvis du utvikler svangerskapsforgiftning. Og selv om mange tenker at "det skjer ikke meg" så er det faktisk ikke sånn. Det er helt greit å ikke pakke fødebag, ikke lese om svangerskap og fødsler, men å ikke følge kontroller hos jordmor/lege er uansvarlig. Ganske sikker på at samboeren hennes ville blitt ganske sint hvis han hadde forstått hva en konsekvens av å utelate kontroller kan bety. Han er den som sitter igjen med en liten baby eller i verste fall uten noen. Er det ikke noen mellomting lenger? Må det enten være å Google alt i 9 måneder eller å gi flatt faen i alt i 9 måneder. Anonymkode: b74c1...00d 20
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ei venninne som har termin om to måneder. Som overskriften sier tar hun veldig lett på ting, og det er forsåvidt ikke min sak. Men nå har hun valgt å droppe svangerskapskontroller, fordi hun ikke ser poenget. Hun nekter å pakke fødebag, da hun mener at hun får tid til det når fødselen er i gang. Hun setter seg ikke inn i fødsel, og hva hun skal gjennom, eller ulike smertelindringer. Jeg reagerer veldig på dette når jeg snakker med henne, da jeg synes hun for barnets skyld bør våkne litt. Jeg har flere eksempler, men jeg reagerer mest på det med at hun dropper kontroller. Jordmor har fortalt henne at ved å droppe kontroller blir hun å anse som høyrisiko fødende. Hva kan jeg gjøre for å få henne på rett spor? Anonymkode: 13630...6d1 Dette med kontroller er valgfritt og er opp til henne. Hvis hun selv føler at hun ikke har behov for det, så er det opp til henne. Det er hennes svangerskap, hennes graviditet, henne fødsel og hennes barn. Hun vil nok betro seg til jormor/leger hvis hun føler hun har behov for det. Prøv å ikke bland deg. Det er så enormt mange selvsikre førstegangsfødende nå til dags som mener dem kan alt. Så la henne holde på, hun vil en dag våkne. Jeg er selv andregangsfødende og føler det er mye jeg ikke vet, og spør og graver ho veninner og jordmor. Kan ikke få for mye info tenker jeg. Anonymkode: 7334e...7d3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 Jeg ville sterkt oppfordret henne til å følge svangerskapskontrollene, som kan avdekke diverse avvik, svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning ikke minst. Da jeg gikk gravid med andre barnet ble jeg sendt rett fra jordmor til sykehuset da hun ikke likte hjertelyden, feks. Jeg var i god form, det var mitt andre svangerskap og jeg kunne aldri gjettet selv at noe kanskje var galt. Om man ikke ser poenget med disse kontrollene, så er man ikke spesielt opplyst eller moden spør du meg. Anonymkode: 3153f...ba1 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå