AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Hei, jeg jobber cirka 40% stilling på en bensinstasjon. Jeg stenger stasjonen 6 ganger i måneden, ellers har jeg dagvakter. Når jeg begynte å jobbe for 2 år siden sa jeg til dem at jeg ikke var interessert i åpning av stasjonen fordi jeg bor 30min unna jobb å kjøre og da måtte jeg opp i 4tiden for å kunne åpne. Da jeg begynte i jobben fikk jeg ikke nøkler til å låse stasjonen, de hang i nøkkelskapet på bakrommet og nøkkelen som henger der deler jeg og èn annen ansatt med samme vakter som meg. Jeg spurte når jeg begynte i jobben hvorfor jeg ikke kunne få en egen nøkkel å stenge med, siden det ville bety at jeg må bruke 6t i mnd på å levere nøkkelen til den andre ansatte som jeg deler den med. Fikk beskjed om at vi som ikke er opplært i åpning ikke får egne nøkler - sånn er det bare, sa daglig leder. Skulle til å protestere på det men den andre ansatte som jeg deler nøklene med sa hun kunne stenge for meg (å ha nøklene hos seg hele tiden) så slapp jeg å komme med de når hun skulle stenge. Men nå har sjefen funnet ut av hun andre må begynne å levere nøklene til meg hver stenging som betyr at jeg må bruke mange timer i måneden på å levere de tilbake til henne. Er jo masse fritid som går bort fordi sjefen nekter å gi meg egen nøkkel. Tenkte å ha ett møte med sjefen til uka om egen nøkkel men må jo ha noen lover, regler, krav å komme med da sjefen selvfølgelig vil nekte å lage egen nøkkel til bare meg. Er det noe jeg kan kreve eller er det noen av dere som har vært i samme situasjon? Anonymkode: ae2be...b59 1
solmåneogstjerner Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Du skal ihvertfall ha lønn for den tiden du bruker på å hente og levere nøkler. Kanskje sjefen tenker at det er bedre å gi deg nøkler enn å betale for dette hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden): Du skal ihvertfall ha lønn for den tiden du bruker på å hente og levere nøkler. Kanskje sjefen tenker at det er bedre å gi deg nøkler enn å betale for dette hele tiden. Er det noe i loven eller regler som jeg kan ta opp så sjefen skjønner at jeg må ha betalt eller egen nøkkel? Anonymkode: ae2be...b59
solmåneogstjerner Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noe i loven eller regler som jeg kan ta opp så sjefen skjønner at jeg må ha betalt eller egen nøkkel? Anonymkode: ae2be...b59 At du skal ha betalt for tiden du jobber og evt nødvendige forberedelser. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): At du skal ha betalt for tiden du jobber og evt nødvendige forberedelser. Men jeg jobber ikke når jeg leverer de, men siden jeg må levere nøklene ellers får jeg advarsler, så antar jeg det ligger noen regler bak. Anonymkode: ae2be...b59 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg jobber ikke når jeg leverer de, Joda, det gjør du. Det er da ikke noe du gjør for gøy, det er noe du gjør for jobben? Anonymkode: ca0fa...3e7 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Selvsagt skal du ha betalt for tiden du bruker på å hente og levere nøkler. 🤦♀️ Dette er ikke noe å diskutere en gang. Dersom lederen din krangler på dette så tar du en telefon til Arbeidstilsynet. Anonymkode: e5dda...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvsagt skal du ha betalt for tiden du bruker på å hente og levere nøkler. 🤦♀️ Dette er ikke noe å diskutere en gang. Dersom lederen din krangler på dette så tar du en telefon til Arbeidstilsynet. Anonymkode: e5dda...c2b Er det noen regler/lover jeg kan refere til? Tenkte å si det du sa nå til uka, men føler han bare kan si 'nei du får ikke nøkkel, du skal bare ringe arbeidstilsyne da jeg ikke har gjort noe feil' og da blir vi jo bare uvenner. Synes det e fint å jobbe der så vil ikke lage kvalm uten noe å 'backe' opp med Anonymkode: ae2be...b59
solmåneogstjerner Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Reglene er slik at man skal ha lønn når man jobber. Hvis en del av jobben er å hente og levere nøkler så skal du ha betalt for den tiden (inkludert dekning av transportutgifter om det er aktuelt her). Du har ikke krav på å få nøkler men du har krav på å få lønn når du jobber. Du trenger ikke å vise til lovparagrafer for dette, det er bare slik det er. Så da kan sjefen bestemme om det er best å betale deg for dette, eller betale for en kopi av nøklene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå