AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Først av alt, beklager for langt innlegg.Spør her inne siden jeg ikke har foreldre som kan gi meg noen råd her. Ser på en leilighet der alt er greit, men det har vært egenarbeid på badet. Det er eldre borettslag fra 60-tallet. Badet har fått TG2 i tilstandsrapporten fra takstmann. (Vet at TG2 i seg selv er ganske vanlig). Selger pusset opp badet selv for 10 år siden. Han støpte nytt gulv m/membran oppå det gamle linoleumsgulvet, og la fliser oppå der igjen. Sluket ble ikke byttet ut, så det er støpejernsluk. Dette står i tilstandsrapporten. Det står også at sluket er en eldre støpejernssluk uten klemring, og at lekkasje mellom sluk og betonggulv kan være mulig over tid. Takstmannen skriver at regelmessig kontroll og rengjøring vil være nødvendig. Vet ikke om takstmannen har kunnet kontrollere membranen (i den grad man kan se den i sluket), eller om det bare er basert på hva selger har fortalt. Det er ikke opplyst om at det ble gjort fuktmåling, noe som takstmannen gjorde på vaskerommet. For vaskerommet har selger bilde av at det ble lagt membran, men for badet finnes ikke det (vaskerommet ble tatt noen år senere). Selger skriver i egenerklæringen at det ble lagt membran på badet opp til ca. 15 cm på veggene. Borettslaget hadde en kontroll i 2019 og anbefalte at slukene blir byttet ut. Det er ikke noe overraskende sånn sett - vet det er flere leiligheter i samme borettslag som har gamle sluker. Regner med at det var noe de gjorde for alle leilighetene for å se hvordan tilstanden var. Det står at det var en etterkontroll noen måneder senere, og at det ble konstatert i fukt i gulv og vegg. Så var det en kontroll i 2020, og så nå også i 2021. I den siste rapporten fra 2021 står det at det er tre forskjellige aktører som har sjekket badet (to ulike firma). (Dette er en rapport selger selv har hentet inn, som kommer i tillegg til den "vanlige" tilstandsrapporten). Under den første kontrollen i 2018 stod det et dusjkabinett på sluket, og sluket ble derfor ikke kontrollert. Overflatemålinger viste ikke skadelig fukt i hverken gulv eller vegger. I 2019 var et annet firma inne, og fant ingen feil. Tettheten mellom gammelt belegg og sluken var også ok, med klemring på belegg i sluk. I 2020 hadde borettslaget ny kontroll, og det var da "målt vått i vegg ved sluk" og ble "bemerket at det var prøvd å tette rundt sluken mot det nye gulvet". Da badet ble kontrollert i 2021 var dusjkabinettet trukket ut, og det så ikke ut som om slangen fra kabinettet lå nedi sluket. I rapporten står det at selger har opplyst om at det har kommet vann helt i kant med dusjkabinettet når de har dusjet, slik at vannet har rent utover flisene. Dette står videre: "Andelshaver har fortalt at de har pusset opp dette badet selv. Det ble opplyst at det ble lagt fuktbestandige gipsplater på vegger, og ny støp oppå eksiterende gammelt gulvbelegg, og så ble støp påført membran og nye fliser. Det ble også opplyst at membran ble påført i hulkil og opp 15 cm på vegger fra gulvet. Det er også påført membran fra nytt støpt gulv, og ned i sluk. Membranen har noen sprekker, og er ikke tett om sluk går tett og det blir vannstand i sluken. Da undertegnede målte med fuktindikator/overflatemålinger, ble det konstatert fukt under fliser i et større område på badegulvet, og opp på første rad av veggflis ved slukområde. Dette er ikke unormalt, og skjer også der det dusjes direkte ned på fliser på bad som ikke har dusjkabinett." Dette står under konklusjonen: "Undertegnede må forholde seg til det som er blitt fortalt av andelseier. Om konstruksjonen er slik som det er fortalt, vil ikke fuktmålingene som ble foretatt, tilsi at det er fuktskader på badet. Som beskrevet tidligere, vil vann renne utover flislagt gulv, og renne ned i fuger og renne mellom membran og fliser i flislimsjiktet når slange ikke har lagt nedi sluken. Fukt vil også trekke kapillært opp bak veggflis, nederst på vegg der vann har rent inntil. Når det er sagt, så er det riktig som X borettslag har beskrevet. Sluk burde absolutt vært skiftet under rehabiliteringen. Som sagt er det vanskelig å få det tett mellom gammel støpejernsluk og nytt gulv som blir lagt oppå. Når det er sagt, så er det beskrevet i rapport etter befaringen til FIRMA 1, at gammelt belegg ligger fortsatt under og ligger med klemring ned i den gamle sluken. Dette var ikke mulig å kontrollere for undertegnede på min befaring. Det ser også ut til at vegg bak sluk er utforet, og at vegg derfor ligger veldig nærmt sluk. Så lenge det er tett i hulkil, så er dette ikke nødvendigvis et problem. Det som må bemerkes, er at det virker som det ikke er tilstrekkelig fall mot sluk på gulvet. Da undertegnede foretok indikasjonsmålinger på gulvet, viste det fukt under flis nesten helt bort til døren. Det ble ikke målt skadelig fukt i ganggulvet utenfor badedøren. Igjen vil jeg presisere at disse målingene ikke tilsier at det er fukt i gulv, men fukt mellom fliser og membran." Er dette noe jeg bør holde meg unna? Borettslaget har ikke planlagt rørfornying akkurat nå, men vil tippe at de kommer dit i løpet av de neste 10 årene. Da må mest sannsynligvis alle bad rives uansett. Om dette må fikses nå regner jeg det kan bli ganske dyrt? Anonymkode: b3ec6...7ee
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Om du setter inn dusjkabinett står det badet i mange år til. Forrige stedet jeg bodde var det tregulv og panel på badet...og kabinett. Anonymkode: f3dbe...60e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du setter inn dusjkabinett står det badet i mange år til. Forrige stedet jeg bodde var det tregulv og panel på badet...og kabinett. Anonymkode: f3dbe...60e Takk for svar! Det er allerede dusjkabinett, så de har ikke dusjet rett på flisene. Men slangen har på et tidspunkt ikke lagt nedi sluket, så vannet har da kommet mer ut på flisene (under dusjkabinettet). Anonymkode: b3ec6...7ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Noen som har flere tanker? Hilsen TS. Anonymkode: b3ec6...7ee
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #5 Skrevet 8. april 2021 Virkelig ingen flere...? Anonymkode: b3ec6...7ee
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 21.45): Takk for svar! Det er allerede dusjkabinett, så de har ikke dusjet rett på flisene. Men slangen har på et tidspunkt ikke lagt nedi sluket, så vannet har da kommet mer ut på flisene (under dusjkabinettet). Anonymkode: b3ec6...7ee Det vil jo tørke opp igjen siden det er rettet på. Anonymkode: f3dbe...60e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #7 Skrevet 9. april 2021 Jeg hadde tatt sjansen om du virkelig ønsker leiligheten og alt annet er bra og beliggenhet er ok. MEN du må da kunne takle en overraskelse om det plutselig blir problemer, klare å betale for en totalrenoverering, blir fort 200 000..... Anonymkode: d304a...448 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #8 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde tatt sjansen om du virkelig ønsker leiligheten og alt annet er bra og beliggenhet er ok. MEN du må da kunne takle en overraskelse om det plutselig blir problemer, klare å betale for en totalrenoverering, blir fort 200 000..... Anonymkode: d304a...448 Fort blir 400000kr... Anonymkode: cdb56...c15 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #9 Skrevet 9. april 2021 Fukt og bad er dyrt. Med sånne rapporter er det også mulig at forsikringa nekter å dekke noe som helst siden det ikke er fagmessig utført. Dessuten vet en jo ikke om fliser lagt oppå det gamle har stengt inne eksisterende fukt. Anonymkode: ddba5...f12
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #10 Skrevet 9. april 2021 Når det har holdt såpass lenge, så bør det gå greit en god stund fremover også. Rengjør sluket et par ganger i året og pass på at avløpet fra dusjkabinettet ligger der det skal. Anonymkode: f1194...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå