Gå til innhold

Dritt lei av å måtte passe på familiebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min storesøster kommer med dattera si på 8 år hos oss hver høytid, mange ganger i helgene og generelt mye at niesa må ligge over her. Altså, jeg er kjempeglad i henne, og det er koselig å være med henne i 1 dag eller noe sånt, men jeg blir så jævla sliten av å måtte passe på henne 6-7 dager på rad. Jeg mister min fritid, energi og lykke av å måtte ha henne på liggeover besøk hele tiden.

Syns dere jeg overreagerer? Er slikt normalt? Niesa mi er i tillegg utrolig slitsom, hun hører aldri etter, er sinnsykt oppmerksomhetssyk, bråker og plager mye. Hun finnes ikke rolig med mindre hun får scrolle på telefonen sin eller se på youtube. Jeg er så sliten. Skal aldri ha barn, og skjønner ikke hvorfor min søster ikke lar henne leke med andre barn som Bor i samme nabolag. Jeg Mistenker at hun er sliten av å være med dattera si hele tiden og trenger å koble av uten henne, for dattera er utrolig slitsom

Anonymkode: df5c4...144

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

6-7 dager? Skjønner at du er lei! 

Du får snakke med din søster og fortelle at det blir for mye.

• Liker 35
Skrevet

En ting er å være en hjelpende hånd, men du må ikke gå på akkord med deg selv.

Jeg ville sagt hele det første avsnittet du skriver her til søsteren din direkte 🤷‍♂️

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier du ikke bare nei at det ikke passer? 

Anonymkode: f473e...76d

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

6-7 dager? Skjønner at du er lei! 

Du får snakke med din søster og fortelle at det blir for mye.

Det kan jeg ikke gjøre, for jeg vet hun blir lei seg og tar det personlig. Jeg er veldig glad i begge, og jeg vet jo igså at min storesøster er deprimert og jobber mye, så det blir for mye å takle for henne i hverdagen og jeg prøver å gjøre det jeg kan for at hun kan få det bedre. 

men det går utover min livskvalitet. Ikke at jeg har lagt noe planer som gjør at jeg ikke kan ha henne på besøk, men det er den psykiske delen da, at man blir så sliten og utmattet av å ha en ukontrollerbar duracellkanin som du HELE tiden må passe på og kjefte på slik at hun hører på det du sier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sier du ikke bare nei at det ikke passer? 

Jeg sa til henne igår at hun måtte ta med dattera og komme på besøk, så de kom uanmeldt i dag, og fikk plutselig vite at barnet skulle være her til påska var over.

Skrevet (endret)

1: Si nei!

2: Når hun først er der, la henne drive med telefonen hvis det er det som holder henne i ro.

Endret av Me for life
  • Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kan jeg ikke gjøre, for jeg vet hun blir lei seg og tar det personlig. Jeg er veldig glad i begge, og jeg vet jo igså at min storesøster er deprimert og jobber mye, så det blir for mye å takle for henne i hverdagen og jeg prøver å gjøre det jeg kan for at hun kan få det bedre. 

men det går utover min livskvalitet. Ikke at jeg har lagt noe planer som gjør at jeg ikke kan ha henne på besøk, men det er den psykiske delen da, at man blir så sliten og utmattet av å ha en ukontrollerbar duracellkanin som du HELE tiden må passe på og kjefte på slik at hun hører på det du sier. 

Når det går utover din livskvalitet så får du enten si ifra eller la vær å klage. Jeg hadde valgt den første nemnte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Me for life skrev (3 minutter siden):

1: Si nei!

2: Når hun først er der, la henne drive med telefonen hvis det er det som holder henne i ro.

Jeg lar henne drive emd telefonen så lenge hun vil. Har hun ikke telefonen, så går hun rett på meg og stiller samme spørsmål 10 ganger på rad, og tar ikke et nei for nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en offermentalitet. «Kan ikke si i fra til søsteren min!» «de kommer uanmeldt og sier at ungen skal bli her lenge.» 

Si nei. Si at det ikke går. «Jag» de ut om du må. 

Anonymkode: 1cd27...020

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Sorry men hvis du ikke har tenkt å gjøre noe med situasjonen ved å sette grenser, si fra og si nei når det ikke passer, så må du bare buckle the fuck up og holde ut. Ingenting kommer til å endre seg med mindre du sier ifra, og hvorfor skulle det det, søsteren din har jo gratis barnevakt og vil neppe endre situasjonen slik den er. Så bit tennene sammen og hold ut til niesen din er stor nok til å klare seg selv.

Anonymkode: 6fa7d...b82

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa til henne igår at hun måtte ta med dattera og komme på besøk, så de kom uanmeldt i dag, og fikk plutselig vite at barnet skulle være her til påska var over.

Det hadde jo bare vært fullstendig uaktuelt å få beskjed om at tantebarn ble igjen uten at jeg ble spurt eller det var avtalt. 

I krise stiller man jo opp på sekundet. Men ikke hele tiden.  Din søster bestemmer ikke om datteren skal være hos deg, hun er jo dritfrekk som ikke spør en gang. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde jo bare vært fullstendig uaktuelt å få beskjed om at tantebarn ble igjen uten at jeg ble spurt eller det var avtalt. 

I krise stiller man jo opp på sekundet. Men ikke hele tiden.  Din søster bestemmer ikke om datteren skal være hos deg, hun er jo dritfrekk som ikke spør en gang. 

Niesa mi har ikke noe behov for barnevakt, faren er hjemme. De tar med dattera hit slik at hun slipper å bli «ensom». Hjemme er hun alene. Men hjemme har hun jo også venner hun kan invitere hjemme, eller leke med ute. Min søster er bare for lat til å kjøre henne og hente til venner. Og for sliten til å ha datteras venner hjemme på besøk. 

det er utrolig usunt for det stakkar barnet å sitte alene rundt voksne mennesker. Hun må få lov til å leke med andre barn, aktivere seg, og få frisk luft. Jeg har ikke noe energi til å ta henne med ut og leke med henne, det er det verste jeg vet - å leke med barn. Og får dårlig samvittighet for at ikke jeg engang bryr meg nok til å ta henne med ut. 

det beste er jo å la henne få være med andre barn slik at de kan løpe og leke sammen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Gross, for en søster du har. Blir hun fornærmet over at naboen ikke gir henne halvparten av lønnen sin og? Eller at hun ikke kan stoppe opp en tilfeldig på gaten og si "flekk frem med pengene, ellers begynner jeg å gråte"?

Anonymkode: 53f2b...967

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gross, for en søster du har. Blir hun fornærmet over at naboen ikke gir henne halvparten av lønnen sin og? Eller at hun ikke kan stoppe opp en tilfeldig på gaten og si "flekk frem med pengene, ellers begynner jeg å gråte"?

Anonymkode: 53f2b...967

Hun er litt merkelig ja. Hun sier at dattera ikke får lov til å møte noen av vennene sine fordi hun ikke vet hvem som bærer med seg corona eller ikke. Jeg tror det bare er en dårlig unnskyldning og latskap fra hennes side. 
jeg merker også at niesa virker deprimert og kortluntet. Hun klikker for ingenting

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å dukke opp hos henne og si du skal sove der i noen uker og ta deg for med mat og tv? Gratis såklart.

Anonymkode: c6f34...e8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvd å dukke opp hos henne og si du skal sove der i noen uker og ta deg for med mat og tv? Gratis såklart.

Nå gråter niesa mi, fordi hun kommer til meg hele tiden og sier hun kjeder seg. Jeg foreslår at hun kan dra hjem og leke med vennene sine der, men hun sier at hun ikke får lov. Hun får forskjellige svar fra voksne rundt seg. Jeg sier hun kan leke med andre barn, mora sier hun ikke får lov, og hun selv vet jo ikke hva hun vil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke greit. Selvsagt må i det minste ting planlegges på forhånd! Hvordan skal du ellers få privatliv? 

Dessuten er det hun som har valgt å få barn, Ikke du. En kan ikke bare få seg barn, for å deretter fraskrive seg ansvaret i ferier og helger. 

Anonymkode: 9660d...b4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå gråter niesa mi, fordi hun kommer til meg hele tiden og sier hun kjeder seg. Jeg foreslår at hun kan dra hjem og leke med vennene sine der, men hun sier at hun ikke får lov. Hun får forskjellige svar fra voksne rundt seg. Jeg sier hun kan leke med andre barn, mora sier hun ikke får lov, og hun selv vet jo ikke hva hun vil. 

Det er søsteren din sin skyld at niesen din gråter, så det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Hvis hun ikke får lov å leke med andre barn så får søsteren din gjøre opp for det. Anbefaler at du fremover drar til dem på besøk for å være med niesen din på dine premisser, det blir koseligere for deg enn slik det er nå og så drar du hjem ALENE når du føler for det. Dukker de opp på døren din uanmeldt igjen så er du «ikke hjemme».

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet gråter og vil hjem, kan du kjøre henne hjem? 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...