Silva Pluvialis Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 9
Marwel Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Jeg er helt enig! Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange absolutt skal ha en mening om det, Hvilket kjønn noen identifiserer seg som påvirker jo på ingen andre enn personen selv. 5
Silva Pluvialis Skrevet 2. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2021 Marwel skrev (55 minutter siden): Jeg er helt enig! Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange absolutt skal ha en mening om det, Hvilket kjønn noen identifiserer seg som påvirker jo på ingen andre enn personen selv. Nettopp. Og så betyr de så uendelig mye for de i den situasjonen å bli anerkjent, sett og akseptert for den de er. 5
Hannah80 Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Det handler jo ikke bare om kropp:) Er jo mange transpersoner som velger å ikke endre på kroppen. Og det kan være vanskelig for mange å forstå. For da handler det jo ikke bare om at kroppen føles feil:) 2
Gjest Kayo Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Gjenferdet skrev (1 time siden): Jeg tenker at dette handler om grunnleggende respekt og empati for andre mennesker, for mennesker som dessverre har havnet i en vanskelig situasjon og bare ønsker å få være seg selv. Jeg er for øvrig enig i mye av det du sier, og jeg har personlig ikke noe problem med at folk velger å identifisere slik de vil, men: Hva tenker du om debattene som skapes rundt transer? Spesielt i forhold til deltagelse i idrett der biologiske fakta er essensielt. For det som forvirrer er hvor grensen mellom saklig debattering og hets er. Det har blitt slik at mennesker som ser seg uenig blir stemplet som transfober i den grad at begrepet mister sin mening.
Gjest HarryDotter Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Marwel skrev (1 time siden): Jeg er helt enig! Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange absolutt skal ha en mening om det, Hvilket kjønn noen identifiserer seg som påvirker jo på ingen andre enn personen selv. Det påvirker raskt veldig veldig mange når lover skrives om for å tilpasses "kravene" fra transmiljøet. Det er jo når en mannekropp havner på kvinnetoalettet/garderober at det byr på problemer. Som et eksempel bare. Eller når helt alminnelige personer ved en feil bruker et pronomen på transpersonen som vedkomne blir støtt av. Men ja, det må da gå an å respektere hverandre uten å lage skyttegraver og krig. Gjenferdet skrev (1 time siden): Jeg tenker at dette handler om grunnleggende respekt og empati for andre mennesker, for mennesker som dessverre har havnet i en vanskelig situasjon og bare ønsker å få være seg selv. Og så er det så mange som driter i alt som heter folkeskikk og nekter å omtale de med riktig pronomen. Det er bare så umenneskelig trist at vi i 2021 ikke har kommet lengre enn dette, men det er klart, folk tenker på seg selv, tenker at det ikke ville rammet dem selv. Men hvem vet? Det kunne ha rammet deg og da hadde du selv måttet spise opp dine egne ord. Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Vær snille med hverandre. La folk få være seg selv. Transpersoner også. De er bare mennesker de også, og de bør få leve i fred og bli akseptert. Mennesket har hatt og bør ha det vitenskapelige i første rekke. Biologi og fakta trumfer følser. Vi må skille det fysiske fra det psykiske. Har vi vondt i kroppen går vi til legen for å få diagnose og mulighet til å fikse det som er galt med den. Har vi vondt mentalt eller trøbbel med følsene våre går vi til psykolog. Av en eller annen grunn starter transpersoner å fikse kroppen før de tenker på det mentale. Det er jo tross alt følsen av å være i feil kropp som gir dem traumen/ubehaget i utgangspunktet. Når undersøkelser i tillegg avdekker at de som opererer seg ofte angrer seg og at følsen av å være i feil kropp fortsatt vedvarer, så bør det være et varsku om å angripe problemet fra andre vinkler. Jeg vet dette lett høres nedlatende ut, men tvert imot. Jeg støtter alles rett til å ha et godt liv og å ha det godt med seg selv. Transpersoner også. Jeg tenker bare at vi som samfunn prøver å takle og løse dette problemet litt baklengs. Og jeg syntes begreper som "hets, mobbing og utstøtelse" brukes alt for raskt! Man er liksom transfob straks man yttrer seg om biologi og problemstillinger rundt pronomen osv. Det er helt feil! Forventer miljøet respekt fra den generelle publiken, bør også de som argumenterer for det vitenskapelige/biologiske få respekt for sitt syn, istede for å bli kansellert. Slik J.K Rowling gjorde.
CAPS LOCK Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Marwel skrev (1 time siden): Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange absolutt skal ha en mening om det, Du har jo tydeligvis en mening om det selv. Dobbeltmoral rett og slett 4
CAPS LOCK Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Gjenferdet skrev (1 time siden): akseptert for den de er. Ikke for den de er, men for de vrangforestillingene de har 3
Khadira Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Jeg tror noe av problemet med debatten rundt dette med transpersoner er at dersom man kun stiller spørsmålstegn ved noe, så blir man rimelig fort stemplet som transfobisk og hatefull. Det må være lov til å stille spørsmålstegn ved ting som dette med garderober, toaletter eller for eksempel at det blir mer "populært" å bytte kjønn. Man skal liksom ikke kunne snakke om de som angrer seg på gjennomførte kjønnsskiteoperasjoner, eller hvordan en for påtvunget normalisering av noe som strengt tatt ikke er normalen, kan være problematisk. Stiller man noen av disse spørsmålene blir man stemplet som transfobisk. Leste nettopp på en annen tråd her at det er en ad-on til Firefox og Chrome for å "stemple" transfobiske personer. Disse personene får f.eks navnet sitt på Facebook markert med rødt. Det er en ganske syk utvikling, for dersom det skal stadig mindre til for å bli stempelt som transfobisk - hva stopper da en slik ad-on eller andre former for "idenfisiering" av såkalte transfobiske personer for å ta helt overhånd? 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 On 4/2/2021 at 9:21 PM, Nightcrawler said: Jeg tror noe av problemet med debatten rundt dette med transpersoner er at dersom man kun stiller spørsmålstegn ved noe, så blir man rimelig fort stemplet som transfobisk og hatefull. Det må være lov til å stille spørsmålstegn ved ting som dette med garderober, toaletter eller for eksempel at det blir mer "populært" å bytte kjønn. Man skal liksom ikke kunne snakke om de som angrer seg på gjennomførte kjønnsskiteoperasjoner, eller hvordan en for påtvunget normalisering av noe som strengt tatt ikke er normalen, kan være problematisk. Stiller man noen av disse spørsmålene blir man stemplet som transfobisk. Enig, men folk bør tenke over hvordan de ordlegger seg. Blir jo som med innvandring, man kan diskutere innvandring uten å virke som en rasist. Men man kan også ordlegge seg på en måte som blir oppfattet som rasistisk. Anonymkode: e47e9...68f 2
Nicathv Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 HarryDotter skrev (På 2.4.2021 den 21.17): Av en eller annen grunn starter transpersoner å fikse kroppen før de tenker på det mentale. Det er jo tross alt følsen av å være i feil kropp som gir dem traumen/ubehaget i utgangspunktet. Når undersøkelser i tillegg avdekker at de som opererer seg ofte angrer seg og at følsen av å være i feil kropp fortsatt vedvarer, så bør det være et varsku om å angripe problemet fra andre vinkler. Det var en heftig generalisering. Har du noe data på at dette gjelder transpersoner flest?
Silva Pluvialis Skrevet 4. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 4. april 2021 Hannah80 skrev (På 2.4.2021 den 20.25): Det handler jo ikke bare om kropp:) Er jo mange transpersoner som velger å ikke endre på kroppen. Og det kan være vanskelig for mange å forstå. For da handler det jo ikke bare om at kroppen føles feil:) Det handler selvsagt ikke bare om at kroppen føles feil, men at opplevd kjønnsidentitet og biologisk kjønn spriker, altså at det indre og det ytre ikke samsvarer. 1
Khadira Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig, men folk bør tenke over hvordan de ordlegger seg. Blir jo som med innvandring, man kan diskutere innvandring uten å virke som en rasist. Men man kan også ordlegge seg på en måte som blir oppfattet som rasistisk. Anonymkode: e47e9...68f Ja, det er jeg absolutt enig i, men jeg tenker at man uansett bør unngå å sette på folk merkelapper som f.eks. transfobisk uten grunn. 3
AnonymBruker 42 Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 Gjenferdet skrev (På 2.4.2021 den 19.10): Så er det samfunnet da. Som absolutt må dømme, hetse, trakassere og legge sten til byrden. Fortelle dem at de ikke er det kjønnet de har bekreftet gjennom hormoner og operasjoner. Biologien trumfer liksom alt, men mennesket kastes under bussen. "Problemet" er at du, og veldig mange andre overdramatiserer det hele til de grader... Har ALDRI møtt noen som har problemer med "transpersoner", basert på deres "kjønn"... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå