Gå til innhold

Finne ut blodtype

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har legen papirer på hvilken blodtype jeg har?

Husker jeg spurte legen min da jeg var gravid, men hun sa at de bare sjekket om man var rhesus positiv eller negativ, ikke hvilken blodtype siden det ikke var nødvendig informasjon. Har sjekket helsenorge.no men det står alt fra vaksiner jeg har tatt til tidspunktet jeg ble født, men ikke noe om blodtype. Er dette noe legen min har i papirene sine som jeg kan spørre om neste gang jeg er innom? Min nåværende lege er en annen en henne jeg hadde da jeg gikk gravid, men alle papirene mine er oversendt min nye lege. 

Anonymkode: 72b81...c10

Skrevet

Du kan spørre legen om det står i papirene der. Hvis ikke, kan du be om å få tatt en blodprøve for å få vite det. Kjekt å vite. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du gir blod, skal det stå i blodgiverkortet du har med deg til hver blodgivning.

Anonymkode: 5676d...bbc

Gjest Kirsebæra
Skrevet
Muskath skrev (7 timer siden):

Du kan spørre legen om det står i papirene der. Hvis ikke, kan du be om å få tatt en blodprøve for å få vite det. Kjekt å vite. 

Hvorfor er det egentlig "kjekt å vite"? 

Det hjelper deg ikke egentlig en millimeter å vite blodtypen, annet enn å stille nysgjerrigheten. 

Så kjekt å vite er jo ikke noe argument. 

Jeg syns jo det er spennende, for å lese om slikt. Så forstå meg rett! Jeg ønsker å vite slikt! (Og vet min!) Men om det er så "kjekt"? (Om jeg forstår din "kjekt å vite" rett da? Noen dialekter betyr ord andre ting?) 

Når jeg tenker kjekt å vite, så tenker jeg "kjekt å vite i tilfelle noen trenger informasjonen" Men den er jo verdiløs uansett, da det aldri vil bli gitt blodoverføring uten å sjekke blodtype på sykehuset, og i akutte situasjoner gies det kriseblod. Så om du oppgir at du e AB- får du ikke det før de har blodtypet deg liksom 🤷‍♀️

Men for egen interesse og nysgjerrighet, ja det er spennende. 

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Om du gir blod, skal det stå i blodgiverkortet du har med deg til hver blodgivning.

Anonymkode: 5676d...bbc

Du har ikke blodgiverkort..... 

Anonymkode: a254c...f37

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte blodtyper er "dominante", så hvis foreldrene dine vet sine, kan du muligens finne det ut uten blodprøve. 

Anonymkode: 7a545...863

AnonymBruker
Skrevet
Kirsebæra skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det egentlig "kjekt å vite"? 

Det hjelper deg ikke egentlig en millimeter å vite blodtypen, annet enn å stille nysgjerrigheten. 

Så kjekt å vite er jo ikke noe argument. 

Jeg syns jo det er spennende, for å lese om slikt. Så forstå meg rett! Jeg ønsker å vite slikt! (Og vet min!) Men om det er så "kjekt"? (Om jeg forstår din "kjekt å vite" rett da? Noen dialekter betyr ord andre ting?) 

Når jeg tenker kjekt å vite, så tenker jeg "kjekt å vite i tilfelle noen trenger informasjonen" Men den er jo verdiløs uansett, da det aldri vil bli gitt blodoverføring uten å sjekke blodtype på sykehuset, og i akutte situasjoner gies det kriseblod. Så om du oppgir at du e AB- får du ikke det før de har blodtypet deg liksom 🤷‍♀️

Men for egen interesse og nysgjerrighet, ja det er spennende. 

Hvis man vet at man har en ønskelig blodtype av blodbanken kan det gjøre at man i større grad melder seg som giver. 

Anonymkode: 6e999...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt blodtypetest til hjemmebruk, samme type som vi brukte i naturfagen på vgs. Samboer skal teste seg. Jeg vet min fra vgs og at jg er blodgiver. 

Anonymkode: ec2dd...3fd

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen leger tar blodtyping bare fordi pasienten syntes det er «kjekt å vite». Det koster samfunnet mye penger å analysere unødvendige blodprøver.  Om du ønsker å vite, kan du melde deg som blodgiver.  Forøvrig så skal det ligge i journalen din hos fastlegen om blodtypingen ikke ble gjort for mange år siden da. De fleste legekontor har rutiner på å føre slikt inn i journal. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir sikkert utskjelt for å skrive dette, men det bryr jeg meg ingenting om. Jeg meldte meg som blodgiver kun fordi jeg ville vite blodtype, fordi helsesekretæren på legesenteret sa at de ikke ville ta en slik blodprøve på meg. Tenkte jeg kunne vel like greit gi blod hvis det var så vanskelig å finne ut av på annen måte. Første timen skulle de bare ta diverse prøver av meg, som blodprosent, blodtype og noen infeksjonsprøver eller hva det var. Neste timen skulle jeg gi blod, men da jeg kom hadde jeg et utslett, og de ville ikke la meg gi blod på grunn av utslettet. Helt greit for meg, siden jeg egentlig ikke er så glad i sprøyter. Men jeg fikk vite blodtypen og resultatene av de andre testene, og fikk "gave" fordi jeg hadde jo reist langt for å gi blod. Men jeg har endt opp med at det å gi blod kanskje ikke er noe for meg allikevel, ihvertfall ikke akkurat nå. Så det er jo en mulighet hvis det er vanskelig å finne ut av blodtypen sin på annen måte. Jeg mener det burde være ok å ville vite hvilken blodtype en selv har. 

Anonymkode: 62ae6...d57

AnonymBruker
Skrevet

Det står i fødselsattesten din hvilken blodtype du har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan får man tak i fødselsattesten sin? Ihvertfall ikke inne på helsenorge.no.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan får man tak i fødselsattesten sin? Ihvertfall ikke inne på helsenorge.no.

Den har du vel med verdisakene dine hjemme?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den har du vel med verdisakene dine hjemme?

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte min fødselsattest for jeg ville vite det men der sto det ikke?

Anonymkode: 3c28f...376

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står ikke blodtype på min fødselsattest... Og jeg skulle gjerne likt å vite hva jeg har.

Anonymkode: ec5e5...b05

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man får vite det om man melder seg som blodgiver eller blir gravid. Jeg har en ganske sjelden blodtype, men det eneste som har hatt noe å si praktisk er minustegnet. Det gjorde at jeg måtte ta noen ekstra blodprøver i graviditeten som man slipper om man har pluss.

Anonymkode: d8fcf...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ha ha!! Selvfølgelig står det ikke i fødselsattesten.. 😆 Om en vil vite blodtypen sin, kan en ta kontakt med fastlegen sin som må rekvirere blodtypingsanalysen, og så tas det en blodprøve på legekontoret. En må imidlertid betale for dette selv. 

Ellers, som nevnt tidligere, har det ingen nytteverdi å vite blodtypen sin. Forstår at en er nysgjerrig. 

Selv vet jeg blodtypen min da jeg er blodgiver, og jeg fikk vite det da jeg var gravid. 

Anonymkode: a5efa...1d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som hadde spurt legen sin, og hun fikk ikke vite det 😳

Jeg har alltid vist min blodtype, men står ikke dette i fødselsattesten eller noe? 

Anonymkode: f2ffd...061

AnonymBruker
Skrevet

Bestill hjemmetest. Koster 150-200 kr og er veldig enkel å bruke. Du må stikke deg i fingeren, så legger du en dråpe blod på noen felt på et kort, og så ser du om det reagerer eller ikke, og kombinasjonen av reaksjoner vil si deg hvilken blodtype du har. Bare Google hjemmetest blodtype 👍🙂

Anonymkode: 8793c...6c9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...