AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Er i slutten av 20-årene og har leid siden jeg flyttet hjemmefra. Har måttet spare opp egenkapital en god stund siden jeg ikke har foreldre som kunne hjelpe. Har lett etter leilighet i ganske lang tid, men det har hindret meg litt at jeg rett og slett er redd for å overbetale for leiligheten. Kjøper alene, men kjøper i hjembyen min, og har ingen planer om å flytte. Har fast jobb også. Har vært flere leiligheter jeg har hatt forkjøpsrett på som jeg har takket nei til fordi jeg er redd for å gjøre et dårlig kjøp. Men alt er jo dyr uansett! Prøver å tenke på at om det blir slik at jeg f.eks. taper 100k på et salg noen år frem i tid, så har jeg likevel betalt for et eget sted og bo, og betalt ned på mitt eget lån. Det er heller ingen grunn til at jeg skal flytte, med mindre jeg f.eks. får en kjæreste og vi skal kjøpe noe sammen. I så fall vil jeg uansett ikke "merke" det på økonomien siden det da eventuelt blir to økonomier som slås sammen. Noen som har råd eller som har følt på det samme? Anonymkode: 667e6...900
A-hunter Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Bruker du forkjøpsretten din vet du jo at minst en annen er villig til å betale samme pris. Denne andre er representant for markedet (som aldri tar feil), så det burde være argument godt nok. Ellers, det å spå ligger ikke til noen, så derfor viktig å huske at du selger og kjøper igjen i det samme markedet neste gang og at du i mellomtiden leier av deg selv fremfor en annen. All empiri viser at det uansett er bedre å være innenfor enn utenfor boligeierandelen av oss.
Ginny Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Jeg har eid to steder i mitt liv, og har planer om å bli boende her jeg bor nå. Det første bostedet trodde jeg var drømmen, og det følte helt greit å betale den summen jeg endte opp med der og da. I ettertid følte jeg mye på at jeg hadde betalt for mye, for det var en del ting ved dette bostedet som gjorde livet mitt surt. Jeg mistrivdes rett og slett. Og da jeg solgte i et dårlig marked, fikk jeg ikke den massive økningen jeg hadde håpet på heller. Her jeg bor nå stortrives jeg, og summen føles helt grei. Det var verdt hver krone. Og markedet har endret seg siden da, så nå er det verdt noe annet ifølge markedet. Men det er jo ikke så nøye, for jeg skal jo bli her. Legg merke til at tallene ikke er viktige. Markedet bestemmer hva prisen er. I de aller fleste tilfellene lønner det seg å kjøpe, og om du ikke tjener fett på det om du velger å selge om x antall år så kan du hvertfall ha hatt det fint mens du bodde der. Det er jo det viktigste. Finn et sted hvor du tror du vil trives skikkelig godt, og så gir du det markedet bestemmer, så lenge det er innafor dine egne grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Jeg tenker at man ødelegger livsgleden om penger skal styre alt. Man må såklart vite hvor kronegrensen går for hva man har råd til å kjøpe, og holde seg innenfor. Utover det ville jeg anbefale å tenke på behov og loivsglede, det viktigste må da være livet og hverdagen du skal leve i boligen og ikke fantasier om tall på papir? Anonymkode: 755a1...666 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 En ting er markedsverdi og at man kjøper til omtrent det samme som tilsvarende boliger i området. Da gjør man som regel ingenting feil. En annen ting er å betale mer dersom akkurat den boligen passer en selv veldig godt, selv om man betaler over markedsverdi. Kanskje man finner en bolig som er perfekt mtp avstand til jobb, barnas omgangskrets, ekskjæreste med felles barn, og at boligen er en av få i området som har akkurat de fasilitetene man ønsker. Da kan man jo legge litt ekstra penger i bordet hvis alle forholdene klaffer. Men være obs på at det kanskje er penger man ikke får igjen. Og hvis man havner i budkrig med noen som tenker at denne er "riktig" bolig, så kan det være tabbe å overby dersom man selv ikke ser noe veldig spesielt med boligen. Anonymkode: ba9c0...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå