AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 I min omgangskrets så er det flere som er/har vært fullstendig avhengig av den andre parten i forholdet, og som ikke ville klart seg uten den andre parten. Første eksempelet jeg har er svigerforeldrene mine. De har vært sammen i 45 år, og gjør fortsatt alt sammen. Om den ene har en legetime, så blir den andre med, fordi de kjeder seg uten den andre. Svigermor har flyskrekk, og har hatt dette siden før kona mi blir født. Dette innebar at kona mi aldri hadde flydd før vi var på sydentur sammen før første gang. Kona og søsteren hadde mast hele oppveksten på faren om han ikke kunne ta de med på sydentur, men det ville han ikke uten kona. Resultatet er at hver ferie tilbringes på hytta... Og så har vi besteforeldrene mine. De var gift i over 50 år før bestemoren min ble syk og døde noen år etter. Da gikk bestefaren min helt til grunne, til tross for at han hadde barn, barnebarn og oldebarn. De hadde også gjort alt sammen felles gjennom hele livet, og han klarte ikke å fungere i det hele tatt uten henne. Til slutt kommer det mest tragiske eksempelet, med et vennepar av faren min der kona døde av kreft. 5 dager etter tok mannen sitt eget liv, til tross for at han hadde både barn og barnebarn. Han klarte ikke å leve uten kona... Jeg er langt i fra så avhengig av kona mi. Jeg kan dra på kompisturer, eller ta med barna på hytta alene uten henne. Om hun går bort før meg, så er det selvsagt en stor sorg. Men vi har barn, og jeg har mange andre ting jeg hadde klart å fylle tilværelsen med, uten å sørge meg i hjel. Dere som har vært lenge i forhold, hvor avhengige er dere av partneren deres? Anonymkode: d8de9...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I min omgangskrets så er det flere som er/har vært fullstendig avhengig av den andre parten i forholdet, og som ikke ville klart seg uten den andre parten. Første eksempelet jeg har er svigerforeldrene mine. De har vært sammen i 45 år, og gjør fortsatt alt sammen. Om den ene har en legetime, så blir den andre med, fordi de kjeder seg uten den andre. Svigermor har flyskrekk, og har hatt dette siden før kona mi blir født. Dette innebar at kona mi aldri hadde flydd før vi var på sydentur sammen før første gang. Kona og søsteren hadde mast hele oppveksten på faren om han ikke kunne ta de med på sydentur, men det ville han ikke uten kona. Resultatet er at hver ferie tilbringes på hytta... Og så har vi besteforeldrene mine. De var gift i over 50 år før bestemoren min ble syk og døde noen år etter. Da gikk bestefaren min helt til grunne, til tross for at han hadde barn, barnebarn og oldebarn. De hadde også gjort alt sammen felles gjennom hele livet, og han klarte ikke å fungere i det hele tatt uten henne. Til slutt kommer det mest tragiske eksempelet, med et vennepar av faren min der kona døde av kreft. 5 dager etter tok mannen sitt eget liv, til tross for at han hadde både barn og barnebarn. Han klarte ikke å leve uten kona... Jeg er langt i fra så avhengig av kona mi. Jeg kan dra på kompisturer, eller ta med barna på hytta alene uten henne. Om hun går bort før meg, så er det selvsagt en stor sorg. Men vi har barn, og jeg har mange andre ting jeg hadde klart å fylle tilværelsen med, uten å sørge meg i hjel. Dere som har vært lenge i forhold, hvor avhengige er dere av partneren deres? Anonymkode: d8de9...c3f Ja, du kan uttale deg om sånn ca 40 år. Anonymkode: 718dc...248 31
Gjest rabrabara Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Ok, det er sikkert upraktisk. Men er det bare jeg som synes at det også er litt vakkert❤️?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 2 minutter siden, rabrabara said: Ok, det er sikkert upraktisk. Men er det bare jeg som synes at det også er litt vakkert❤️? Nei, det er ikke bare du. Jeg synes også det. Anonymkode: 92f4e...0a7 12
Gjest rabrabara Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke bare du. Jeg synes også det. Anonymkode: 92f4e...0a7 ❤️
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Du høres ut som den typisk mann som blir skilt etter 25 år sammen. Anonymkode: 9382d...c03 14
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Jeg tror ikke det er sunt i det hele tatt å være så avhengig av et annet menneske. Jeg har et vennepar som er slik. De er verdens hyggeligste og snilleste personer, og liker å invitere venner hjem til seg. Men hvis min venninne blir invitert på jentekvelder eller helgeturer, blir mannen med. Til og med på spadag eller shopping med venninner. Hvis han ikke kan være med (utdrikningslag for eksempel), pleier hun å takke nei. Det eneste som er innafor er korte gåturer eller til nød en kaffe uten han, men etter to timer vil hun bare hjem. Mer patologisk enn søtt. Anonymkode: 3540f...48d 14
CorvusCorax Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Det er en herlig og dyp kjærlighet - om begge er avhengig av hverandre. Jeg hadde aldri klart en partner hengende på meg til enhver tid. For meg er det viktig å ikke leve i tosomhet. Jeg er svært glad i vennene mine, og ønsker å ha dem i livet mitt. Det vil ikke si at jeg ikke elsker partner like inderlig og dypt. Folk er forskjellig, og har forskjellig behov. Det er viktig at man finner noen som matcher personligheten. 6
Antiviruset Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke det er sunt i det hele tatt å være så avhengig av et annet menneske. Jeg har et vennepar som er slik. De er verdens hyggeligste og snilleste personer, og liker å invitere venner hjem til seg. Men hvis min venninne blir invitert på jentekvelder eller helgeturer, blir mannen med. Til og med på spadag eller shopping med venninner. Hvis han ikke kan være med (utdrikningslag for eksempel), pleier hun å takke nei. Det eneste som er innafor er korte gåturer eller til nød en kaffe uten han, men etter to timer vil hun bare hjem. Mer patologisk enn søtt. Ikke sunt? Venner virkelig se hva som skjer den dagen du virkelig trenger de. To ektefeller som henger så tett sammen som det TS sier de er et. De er hverandres beste venner og elskere. Det er vel den dypeste formen for kjærlighet som finnes i mennesker. De er utrolig heldige, mange finner aldri den kjærligheten. De har det ikke i seg. Får man 50 år sammen på den måten? Ville ikke byttet med noen. Så kan de andre bare ha den overfladiskheten som alt det andre er. 6
Gjest Gagaen Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Kvifor skal andre dømme slik? Er det ikkje bra at folk har det harmonisk og er glad i kvarandre? Par som har vore saman heile livet og er kvarandre sin einaste og største kjærleik er mitt største forbilde ❤️ Og eg kjem ikkje til å oppleve så mange år med partner sjølv for eg har andre idiotforhold bak meg før eg traff mitt livs kjærleik etter fyllte 40. Men vi er avhengige av kvarandre og gjer mykje saman og lite kvar for oss. På fest er vi saman og rangler ikkje rundt kvar for oss. Men det er slik vi vil ha det ❤️
Kjærringa Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Synes disse parene høres heldige ut, jeg! Hadde blitt få skilsmisser om alle var så hengivne. Er nok mye du ikke ser, tror nok de har hver sine arenaer også 10
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Antiviruset skrev (3 minutter siden): Ikke sunt? Venner virkelig se hva som skjer den dagen du virkelig trenger de. To ektefeller som henger så tett sammen som det TS sier de er et. De er hverandres beste venner og elskere. Det er vel den dypeste formen for kjærlighet som finnes i mennesker. De er utrolig heldige, mange finner aldri den kjærligheten. De har det ikke i seg. Får man 50 år sammen på den måten? Ville ikke byttet med noen. Så kan de andre bare ha den overfladiskheten som alt det andre er. Joda, men det er veldig sunt å få stimuli utenfor parforholdet også. Tenk på så godt det er å se den man er glad i etter at man har vært borte fra hverandre litt. De får jo ikke noe mindre kjærlighet for hverandre ved å takke ja til en kveld med venner hver for seg en gang i måneden. Du blander kjærlighet med avhengighet. Anonymkode: 3540f...48d 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 rabrabara skrev (38 minutter siden): Ok, det er sikkert upraktisk. Men er det bare jeg som synes at det også er litt vakkert❤️? Er det vakkert at noen tar liv av seg etter at ektefellen dør? Anonymkode: d8de9...c3f 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det vakkert at noen tar liv av seg etter at ektefellen dør? Anonymkode: d8de9...c3f De tror sikkert at de er en del av Romeo&Julie. Anonymkode: 4c38a...9fe 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 Jeg pleier kutte ut venninner når de blir helt hekta på typen sin. Da endrer det seg mye, man hører lite fra de. Anonymkode: e864e...562
Antiviruset Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Joda, men det er veldig sunt å få stimuli utenfor parforholdet også. Tenk på så godt det er å se den man er glad i etter at man har vært borte fra hverandre litt. De får jo ikke noe mindre kjærlighet for hverandre ved å takke ja til en kveld med venner hver for seg en gang i måneden. Du blander kjærlighet med avhengighet. Anonymkode: 3540f...48d Nei det gjør jeg ikke, avhengighet er noe helt annet. Da klarer man seg ikke selv, når en har en partner man virkelig liker og elsker er man sammen med vedkommende fordi at da føler man seg vel, om man da nedprioriterer annet betyr ikke det at det er noe avhengighet der. Jeg kan gjerne ta en kveld sammen med venner, men hadde heller vært sammen med henne om jeg skulle valgt en av delene Altså måtte ha prioritert. Det må jeg ikke. Jeg kaller det heller ikke "venner" jeg kaller det bekjentskaper. Har ikke tid til å dyrke venner egentlig, jobb og familie tar for mye av tiden min. 1
Fiskegrateng Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke det er sunt i det hele tatt å være så avhengig av et annet menneske. Jeg har et vennepar som er slik. De er verdens hyggeligste og snilleste personer, og liker å invitere venner hjem til seg. Men hvis min venninne blir invitert på jentekvelder eller helgeturer, blir mannen med. Til og med på spadag eller shopping med venninner. Hvis han ikke kan være med (utdrikningslag for eksempel), pleier hun å takke nei. Det eneste som er innafor er korte gåturer eller til nød en kaffe uten han, men etter to timer vil hun bare hjem. Mer patologisk enn søtt. Anonymkode: 3540f...48d Det høres sykt irriterende ut. Og ja, litt patologisk 1
TinaChristina Skrevet 2. april 2021 #18 Skrevet 2. april 2021 Dette var jo ganske vanlig før, at man var sammen livet ut. Mange eldre par fra den generasjonen er slik som dette. Og det eksemplet med at mannen tok sitt eget liv etter kona døde, er ikke overraskende. For menn klarer seg generelt dårligere alene. Du må huske på at disse mennene etter all sannsynlighet ikke kan stelle med hus og hjem, ikke lage mat, og alt blir husket og ordnet for de. De bare jobbet. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #19 Skrevet 2. april 2021 Vi gjør alt sammen, og det gir oss sååå mye glede ❤️ Bare det å dra på søppelfyllingen sammen er et lite eventyr 🥰 Vi er fortsatt stormende forelsket etter 15 år sammen, så så ille kan det ikke være 😉 Anonymkode: dc0ae...290 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Skrevet 2. april 2021 Det der høres bare hjelpeløst og trist ut. Og det er jo noe som har gått alvorlig galt i den menneskelige modningsprosessen når voksne folk ikke klarer å balansere relasjoner til andre mot individuell selvstendighet. Det er også et dårlig tegn når man lar forholdet til ektefellen bli så altoppslukende og kvelende at man ikke er i stand til å pleie normale forbindelser til ban, barnebar, søsken, venner, kolleger mv.. Her må det være grunnlag for en diagnose. Anonymkode: afdad...474 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå