Gå til innhold

Vanlig at barn ikke er med på ferie? Når slutter barna å være med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom til å tenke på nylig at jeg og et søsken ikke var med på sommerferien utenlands da jeg var 11 år og da jeg var 16 år. Og så ble jeg nysgjerrig på hvor vanlig dette er, og når det ansees som normalt at familien deles opp og medlemmene har mindre med hverandre å gjøre.

Hadde samme scenario vært naturlig i din familie? Ved hvilken alder fikk du råderett over deg selv? Finnes det familier hvor resten hadde latt vær å reise dersom ikke alle ville være med?

Anonymkode: 05493...f62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får slutte å være med når de har sommerjobb

Anonymkode: f1101...f3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått være med så lenge vi har ønsket det. Noe annet syns jeg er merkelig. Du har satt barn til verden men du unner de ikke samme kosen som deg selv? Weird

Anonymkode: 1093d...d18

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 16 og fikk sommerjobb. Etter det var jeg ikke med på noen ferier. Jeg jobbet altid. Litt vedmodig, men alikvel fikk jeg kjøpt hus når jeg var 24 pga oppsparte middler 😊

Anonymkode: 1b1aa...179

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva slags ferie og hva ungene skal gjøre i stedet for ferie. :) 

Påsken for et par år siden dro jeg og mannen på første ferie uten barn og da til en storby i Europa. Ungene ville heller være hos besteforeldre (de bor på gård og det var midt i lammingen). De hadde fått vært med oss dersom de ønsket. 

Anonymkode: 887b8...24f

AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av om det er foreldrene selv eller barna som ønsker det slik. En 11-åring er for ung, synes jeg, men når man går på videregående er det vel ikke helt uvanlig. Jeg var hjemme en sommer og jobbet, mens resten var på ferie, og koste meg masse de ukene. Var også gjerne et par uker i strekk hos besteforeldre som barn også, men da var ikke foreldrene våre på tur.

Anonymkode: c49e1...a28

AnonymBruker
Skrevet

Var alltid med som barn og ungdom. Det var aldri snakk om noe annet. Var ikke med lenger når jeg var voksen og bodde for meg selv.

Anonymkode: 07612...03a

AnonymBruker
Skrevet

Med mamma var vi med til 18 år. Med pappa (han hadde ny familie og barn) var vi med én gang. De reiste til syden 2-4 ganger i året, de andre barna er med hver gang...

Anonymkode: be9e4...753

Skrevet

Når de flytter ut :) Tidligere også dersom de selv vil droppe turen. Under 17 er uaktuelt å vær hjemme i 2 uker alene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på siste ferie når jeg var 16. Samboer 14-15 (da fikk han sommerjobb hos slektninger på en annen kant av landet).

Mine nieser har vært med på ferie til de var ca. 20. Samme med flere av mine yngre søskenbarn. Ene har skilte foreldre og drar fremdeles på ferie sammen med en den ene forelderen som 25 åring. 

Anonymkode: 9706c...a5d

AnonymBruker
Skrevet

28, 25 og 23 år og vi drar fortsatt på en familieferie i året i tillegg til hytta. På hytta er alle velkomne, på denne familieferien er det ingen kjærester, veldig hyggelig å kun være familien vi vokste opp med. 
Foreldrene våre tok en ferie i året sammen uten oss, fra jeg var ca 10 år. Det kunne være alt fra en helg til en uke, unnet dem det.

Anonymkode: 18c5b...891

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg var 12 siste gang jeg var på ferie med foreldre. Var heller på hytta med besteforeldre, fra jeg var 14 var jeg alene hjemme.

Anonymkode: 8a009...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 15 kunne nok tenkt seg å være hjemme, men det er ikke aktuelt. Tidligst når han er 17 år.

Anonymkode: c6b7d...90d

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Var med på ferier til jeg flyttet ut som 19 åring.  

AnonymBruker
Skrevet

Må vel være opp til hver enkelt familie og hva som passer de best, tenker jeg. Jeg og venninna mi dro på ferie til Tenerife sammen for et par år siden, sønnen hennes var da snart tre år. Han var på ferie hos bestemor et par uker og koste seg glugg i hjel der. Tanta mi og min onkel gjorde også det samme. Vi var i Tyrkia sammen for noen år siden, og hennes barn på 9 og 6 år var igjen henne hos mormor. 

Anonymkode: b5710...d6f

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet når jeg var 14. Da hadde jeg sommerjobb. Var selvstendig, ansvarlig og hadde naboer som var informert og tilgjengelige om det skulle være behov for voksne

Anonymkode: 20fe3...891

AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist på en ferie på en uke (dette var bryllupsreise) og noen langhelger til storbyer i Europa uten barn fra de var 2-3 år. Barna har da vært med besteforeldre. Sommerferie reiser vi alltid sammen på, og hadde ikke reist utenlands uten barn dersom vi ikke hadde hatt råd til familieferie i tillegg. 

Anonymkode: 277d7...863

Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig å invitere med hjemmeboende barn, uansett alder. Straks de flytter hjemmefra er de ikke automatisk regnet med når det gjelder ferieturer. Jeg var selv med på alle ferier så lenge jeg bodde hjemme (flyttet rett etter videregående). Jeg kunne vært hjemme om jeg ville, men jeg elsket å være med på ferie med familien og håper barna våre gjør det samme  (det er uansett ikke aktuelt at noen er alene hjemme i så lang tid før de 16 år). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sommerjobb hele sommeren fra jeg var 14 - 15 år. Det samme hadde sønnen min. Likte å tjene penger 🙂

Anonymkode: 95de8...72a

AnonymBruker
Skrevet

Siste gang var den sommeren jeg fylte 16. Deretter hadde jeg sommerjobb, og hadde uansett ikke vært interessert i å dra med foreldrene mine på sommerferie. Synes det er rart når unge voksne, i videregående skole og eldre, drar på ferie med mamma og pappa. 

Anonymkode: 1e431...87b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...