Gå til innhold

Hva/hvem definerer "sunn fornuft"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange snakker om denne sunne fornuften i forbindelse med oppdragelse, nesten som en motsetning til samtidens pedagogikk. Men hva definerer egentlig "sunn fornuft"? Eller kanskje det er bedre å spørre om hvem som eventuelt har fasiten når to eller flere personer i en (stor)familie har forskjellig oppfatning av hva som er sunn fornuft?

Jeg er tilhenger av sunn fornuft, selv om det kanskje ikke virker slik i avsnittet over her. Det som forvirrer meg, er uttalelser fra min foreldregenerasjon som er så forskjellige, og vi alle mener selv å bruke sunn fornuft. Hva gjør/sier man som forelder da? 

Dette ble ganske generelt, dere får heller be om eksempler hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: 5d8c4...5ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at "sunn fornuft" er et begrep som skifter innhold, slik at det hadde et annet innhold for en generasjon tilbake. At det avspeiler en gjeldende norm som flertallet har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (På 2.4.2021 den 17.26):

Jeg tenker at "sunn fornuft" er et begrep som skifter innhold, slik at det hadde et annet innhold for en generasjon tilbake. At det avspeiler en gjeldende norm som flertallet har.

Det er det jeg også har fått inntrykk av etter at jeg prøvde å google det.

Anonymkode: 5d8c4...5ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...