Gå til innhold

Tre barn, to soverom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har tre barn og to soverom? Hvordan går det og hva med når de blir tenåringer? Vi har lyst på et barn til men har virkelig ikke lyst til flytte fra huset vårt, elsker uteområdet osv. Har to barn på fir eog åtte som helt sikkert kan dele soverom for en stund framover, men hva med når de blir tenåringer... Hmm.. Blir ikke helt klok på hva vi skal gjøre... 

Anonymkode: c2080...2ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke satset på det. Har to flotte tenåringer i hus, men de trenger hvert sitt rom og trekke seg tilbake på. Særlig når de har venner og kjæreste på besøk.

Anonymkode: c6c94...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke satset på det nei. Vi er 2 voksne og to 2 barn på 2 soverom. Yngste sover på vårt rom, eldste har fått det ene soverommet. Vi er på jakt etter noe større. Finner ikke vi det innenfor den prisklassen vi tenker så blir det til at jeg å mannen sover på stuen. 

Anonymkode: 176e9...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De trenger privatliv som tenåringer. Da burde dere bygge ut eller kjøpe nytt.

Anonymkode: 866a7...969

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det løser seg lett ved at man blir kurert for flytteangst etterhvert.  😂

Hilsen ei som er på flyttefot med tre barn fra et hus med bare tre soverom.  

Anonymkode: cb293...11e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal se det fra deres perspektiv; jeg vil heller ha mitt eget rom enn enda et søsken. 
Jeg synes barn skal ha sine egne rom. Det handler om privatliv og å kunne trekke seg tilbake. Jeg synes ikke at deres ønske om enda et barn som dere ikke har plass til, skal trumfe det. Eventuelt kan dere pusse opp huset og få til et nytt rom. 

Anonymkode: 2a3a8...645

• Liker 5
Skrevet

Har dere mulighet til å bygge på huset på sikt? 
Vi har tre barn og foreløpig to soverom de må dele på. Snart 8 åringen fikk «enerommet» nettopp fordi han begynner å ha behov for egentid og ro på rommet. De andre to er 2,5 og 4 så de har mer like interesser pr nå, men det vil jo forandre seg. Vi planlegger å bygge på huset. (Evnt så planlegger jeg å ta lytterommet til mannen til soverom, men det vet han ikke enda 😂)

AnonymBruker
Skrevet

Har dere to soverom totalt, eller to soverom pluss foreldresoverom? Tre barn på to soverom tenker jeg kan gå greit, i alle fall når det er fire år mellom eldste og mellomste. Den eldste kan ha enerom mens de to yngste deler, og når den eldste flytter hjemmefra får de to gjenværende hvert sitt rom. I min oppvekst var det slik (jeg var den mellomste), og det funka helt fint. Tidene har nok endret seg litt, da, det er vel ikke så vanlig at barn deler rom. I tillegg kommer det nok an på barnas personlighet (og selvfølgelig at eldstemann flytter ut rimelig kjapt etter videregående).

Anonymkode: a78d9...b49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fungerte ikke her, de sover mye bedre på hvert sitt rom (små barn). Jeg og samboer sover på stua frem til vi finner noe med flere soverom. 

Anonymkode: c6a58...ffb

AnonymBruker
Skrevet

I dag skal man jo ha et rom hver, og gjerne et ekstra. At barna må kunne trekke seg tilbake og privatliv og hele den regla der.. 

Men jeg tror rett og slett ikke det er så farlig. Vi er bortskjemte på plass. Privatliv får man hvis man vil ha d. 

Anonymkode: be861...92a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det går helt fint an å dele rom. At alle barn skal ha hver sine rom er ren luksus og ingen nødvendighet.  Jeg ville ikke latt antall soverom i huset være det som avgjør om dere skal få flere barn. 

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg mener hvertfall ikke at barn må ha et eget rom før tenåringsfasen for å ha det bra. Men jeg syns det er en forskjell på om det er snakk om to soverom totalt eller om du mener to soverom som tre barn skal dele mellom seg. Om det er det, og alt annet tilsier at dere har mulighet til et ekstra barn, ville jeg ikke tenkt at mangelen på et rom til alle tre barna burde stoppe dere. For alt dere vet, får dere plutselig lyst til å flytte likevel om noen år, om dere ser at barna bør ha et rom hver når de blir eldre. Men to voksne og tre barn på totalt to soverom i overskuelig framtid, ville jeg nok ikke satset på. Med mindre dere har en kjellerstue med sovesofa hvor dere syns det er helt ok å sove f.eks. Familier er forskjellige. Syns mange i dag er kravstore, og jeg tenker det er veldig mange ting som er viktigere i de fleste barna familieliv enn om de har eget soverom.  

(Kan for øvrig nevne at vi er to voksne og tre barn i alderen 3-9 år, som så langt har brukt kun to eller tre av våre fire soverom. Selv om det så klart er fint at barna i framtiden kan ha hver sine rom on de vil, men så langt har de ikke villet det).

Skrevet

Vi har tre barn fordelt på to soverom, den eldste har eget og de to yngste deler. Fungerer fint det, de er vant til det og trives med å ha hverandre i nærheten. Vi ønsker heller ikke å kjøpe større hus kun fordi de skulle ønske eget rom, alle tre. Så slik blir det framover også. 
De to yngste deler et relativt stort rom, som er i to soner. De har selv ønsket å sove i nærheten av hverandre, i køyeseng i samme del av rommet. Tror bare det er fint for dem å dele rom. 
Fram til eldste var 12 år, delte alle tre rom, da bodde vi i en mindre bolig. Det gikk også veldig bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Som mor til 13- og 10-åring ville jeg virkelig anbefalt hver sitt rom. Mine hadde aldri kunnet delt i den alderen de er i nå. Nå har de hver sitt soverom pluss kjellerstue.

Anonymkode: 357ab...e85

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det vil gå bra! Barna får tilpasse seg familiens situasjon, tror ikke noen hadde sagt noe på at ungdommer må dele rom om man ser noen tiår tilbake! Nå skal alle ha hver sitt (store) rom, en kjellerstue som barna kan disponere osv osv. Jeg vokste opp i en leilighet med 3 soverom, og med to søsken. Vi var dog tett i alder (meg på midten, en 2 år eldre bror og en 1,5år yngre bror) så passet seg kanskje bedre å dele rom da vi var på samme stadiet i «livet». Når jeg begynte på ungdomsskolen fikk jeg eget rom, elsket å dele rom med lillebroren min, vi var bestevenner. Men foreldrene mine syntes det var greit at jeg som jente da skulle få litt mer privatliv. Det de gjorde da var å sette opp en lettvegg på sitt største rom, voila; 4 soverom. 

Vi har aldri manglet noe, og husker aldri at jeg tenkte på at vi bodde trangt! Merkelig nok så var venner som bodde i store hus heller hjemme hos oss, var alltid 2-3 ekstra rundt middagsbordet hver dag i ungdomstiden! 

Jeg bor vel også «trangt» i dag. Barna har egne soverom, jeg har sovealkove på stua. Jeg liker å bo slik, samtidig så gir det meg en økonomisk frihet. Eldste på 13 ble spurt før sommeren om hun ønsket å flytte til en større leilighet i samme borettslag, jeg hadde alt klart i banken osv. Jeg følte på at detta var noe barna ønsket og ville bli glade for. Men nei, for hun spilte det ingen rolle. Ville heller bli boende her egentlig, som hun sa. Så da bor vi her. Det er hjemme. Men innser vel når slike tråder kommer opp, at de fleste andre har krav om x antall kvadratmeter, soverom, flere oppholdsrom, gjesterom, flere gjesterom osv osv.  

Anonymkode: 8de93...989

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...