Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man går på aap allerede, for så å få en ny skade eller sykdom som gjør at man må gjennom lengre behandling før man kan begynne å jobbe, begynner maks antall år man kan få aap å telle på nytt?

Anonymkode: f76db...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hvis du ikke klarer deg på de 3 årene du har begynt på så må du ut i ett år med karantene før du kan søke om aap på nytt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Om du får en ny sykdom/skade mens du er på aap så begynner ikke makstiden på nytt. 

Anonymkode: 3ba08...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom man går på aap allerede, for så å få en ny skade eller sykdom som gjør at man må gjennom lengre behandling før man kan begynne å jobbe, begynner maks antall år man kan få aap å telle på nytt?

Anonymkode: f76db...73a

Nei -mulig du kan få utvidet utover 3 år. Det er jo mulig med 2 år ekstra, men det er veldig trangt nåløye. Det kompliserer jo gjerne ting å få ekstra diagnoser -da får man plutselig nye krav å forholde seg til. I såfall bør du ha ett godt samarbeid med lege og saksbehandler som sikrer at du blir avklart innen tiden uansett. Er jo egentlig ikke diagnose som skal si noe om avklaringen din, men hvordan den påvirker din inntektsevne.

Anonymkode: 3ebd6...65f

AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde med meg. Jeg begynte på AAP med psykiske helseproblemer, og fikk godkjent en utdanning. Midtveis i denne fikk jeg en alvorlig somatisk sykdom, og ble innlagt på sykehus i lang tid. Det endte med at jeg mistet studieplassen, AAP-tiden gikk ut, og jeg måtte over på tiltakspenger. Brukte opp sparepengene før jeg fikk søke sosialhjelp, og ble anbefalt å søke uføretrygd like etter. Den ble innvilget.

Jeg er relativt frisk nå, men fordi jeg ikke fikk pause til behandling, kunne jeg ikke gjenoppta studiene, og med halvferdig grad og nesten ingen erfaring er det omtrent umulig å få jobb, så jeg ser for meg at jeg forblir ufør. En positiv ting er at NAV nå ikke lenger kan legge seg opp i hva jeg eventuelt studerer, så hvis jeg får muligheten vil jeg nok gjenoppta studiene. Om en arbeidsgiver vil ansette en nyutdannet førtiåring som ikke har vært i jobb på ti år er en annen sak, da.

Anonymkode: df86f...769

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en alvorlig sykdom så kan du få starte på en ny periode med AAP uten karens. Men det er ikke lett og krevet god dokumentasjon en alvorlig sykdom, virkelig alvorlig. 

Anonymkode: 7854b...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Selv var jeg bare på min 2 måned på AAP på grunn av revmatisme så fikk en ny tilstand som egentlig gjorde at jeg innen et par måneder ble anbefalt å søke uføretrygd. Så det ble ikke lange tiden jeg fikk prøvd meg ut før de mente jeg skulle kaste onn håndkleet.

Anonymkode: 24a2f...77d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål. Selv var jeg bare på min 2 måned på AAP på grunn av revmatisme så fikk en ny tilstand som egentlig gjorde at jeg innen et par måneder ble anbefalt å søke uføretrygd. Så det ble ikke lange tiden jeg fikk prøvd meg ut før de mente jeg skulle kaste onn håndkleet.

Jeg er på aap pga revmatisme men er fortsatt under utredning da de mener at det også er mer som feiler meg. 

Jeg gruer meg til evt karens, er jo allerede over ti tusen mindre utbetalt i mnd nå på aap enn ordinær lønn. Jeg håper på en vidunderpille som skal løse alt men er stygt redd for at den bare er en drøm. 

Kan jeg spørre hva slags revmatismeproblematikk du hadde og hvilken ny diagnose du fikk som fikk dem til å mene at du burde søke uføre? 

Har svært lite lyst til å bli uføre men slik det er nå så ser jeg ikke muligheten til å komme i arbeide igjen, da må jeg evt starte opp noe selv som jeg kan fungere i og som bringer inn nok inntekt til å leve av. 

Anonymkode: 2ea95...5bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er på aap pga revmatisme men er fortsatt under utredning da de mener at det også er mer som feiler meg. 

Jeg gruer meg til evt karens, er jo allerede over ti tusen mindre utbetalt i mnd nå på aap enn ordinær lønn. Jeg håper på en vidunderpille som skal løse alt men er stygt redd for at den bare er en drøm. 

Kan jeg spørre hva slags revmatismeproblematikk du hadde og hvilken ny diagnose du fikk som fikk dem til å mene at du burde søke uføre? 

Har svært lite lyst til å bli uføre men slik det er nå så ser jeg ikke muligheten til å komme i arbeide igjen, da må jeg evt starte opp noe selv som jeg kan fungere i og som bringer inn nok inntekt til å leve av. 

Anonymkode: 2ea95...5bf

Jeg hadde aldri blitt uføretrygdet bare på bakgrunn av revmatismen, muligens 50% men ikke mer enn det. Diagnosen revmatologen ga meg var Fibromyalgi, måtte og ta spyttprøve med tanke på Sjøgrens den fikk jeg og under gjennomsnittet utslag på men revmatologen sa at det ikke var vits i å utredes videre. Men fastlegen mener nå jeg kommer til å ende opp med noe "mer" innenfor revmatismespekteret..

Har slitt med hodepine og lysømfintlighet siden jeg var barn så viste det seg at jeg har en sjelden type "aneurisme" som plutselig gikk på overtid, så jeg fikk en hjerneblødning. Så det var den som avgjorde saken, siden nå kan jeg jo stadfeste at jeg har en reell grunn for hodepinen. :P Gikk bra altså, til tross for en massiv blødning så gikk jeg både inn og ut av sykehuset selv så ingen lammelser og slikt, bare hodepine og litt balanse trøbbel men ikke verre enn før. Så jeg var inn og ut av AAP på under 2 år, det er medregnet tiden det tok å vente på at uføretrygdsøknaden ble avgjort. Håper jo at når barna blir eldre så får jeg mulighet til å gå tilbake til jobb, da kan jeg legge energi der, men er kanskje ikke så sannsynlig siden det er vanskelig å få små stillinger og det blir nok ikke lettere om 10 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke ny sykdom, men det krevde lengre behandling. Jeg gikk på aap i totalt 7 år. 

Anonymkode: 6bb90...cf6

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt spørsmål, som har et klart svar; nei, når man makstid så får man ikke noe disp. fra utvidelse, eneste som kan forlenge AAP etter makstid er under behandlingen av en uføresøknad.

Anonymkode: b75ff...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...