AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Er det noen som enten selv har hatt/har tarmkreft eller opplevd det hos noen andre? Jeg har fått påvist litt blod i 3 ulike avføringsprøver jeg leverte til lege. Dette er ikke snakk om hemorider eller rifter i endetarmen da det er blod blandet med avføring. Gastroskopi viste ingenting i magen så er nå henvist til koloskopi. Jeg er livredd for at dette er kreft i tykktarmen da skjult blod i avføringen er et ganske klart tegn på det. Så vil så gjerne høre andres erfaring og hvilke symptomer dere eventuelt hadde? Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Jeg kjenner en som hadde tarmkreft som måtte legge om kostholdet totalt, og ta forskjellige vitaminer, og på den måten reddet tarmen sin uten å måtte operere eller å ta medisiner. Er helt frisk idag, men må være forsiktig med kostholdet og ta forskjellige vitaminer. Håper det ikke er noe alvorlig, og at det går bra. ❤️ Anonymkode: 9d07c...dec 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner en som hadde tarmkreft som måtte legge om kostholdet totalt, og ta forskjellige vitaminer, og på den måten reddet tarmen sin uten å måtte operere eller å ta medisiner. Er helt frisk idag, men må være forsiktig med kostholdet og ta forskjellige vitaminer. Håper det ikke er noe alvorlig, og at det går bra. ❤️ Anonymkode: 9d07c...dec Dette er bare bullshit. Man blir ikke kvitt kreft med vitaminer. Slutt å spre propaganda. Ts, lykke til på koloskopi. Det kan være noe så uskyldig som irritert tarm. Ikke ta sorgen på forskudd. Du kommer inni pakkeforløp tarmkreft, og da vil du få skikkelig utredning. Anonymkode: b47f5...6b4 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er bare bullshit. Man blir ikke kvitt kreft med vitaminer. Slutt å spre propaganda. Ts, lykke til på koloskopi. Det kan være noe så uskyldig som irritert tarm. Ikke ta sorgen på forskudd. Du kommer inni pakkeforløp tarmkreft, og da vil du få skikkelig utredning. Anonymkode: b47f5...6b4 Du kjenner ikke meg eller den personen jeg kjenner, så du kan ikke uttale deg om dette. Jeg har vel lov til å fortelle ts om dette uten at jeg kan bli anklaget? Er vel opp til TS om hva ts ønsker å gjøre. Jeg ønsket ikke å sitte med dette selv da det er hjelp å få. Anonymkode: 9d07c...dec
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Det er ganske mange andre ting enn tarmkreft som kan gi okkult blod i avføringen. Har du f.eks crohns i en begrenset del av tynntarm vil det ikke vises hverken på gastroskopi eller koloskopi, men okkult blod kan det være i perioder likevel. Men hvis det er tarmkreft går det som oftest greit. Alle jeg kjenner med det (4 stykker) har klart seg bra etter behandling. En måtte ha midlertidig stomi, en fikk permanent stomi, og de to andre slapp stomi i det hele tatt. Anonymkode: f4482...972 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ganske mange andre ting enn tarmkreft som kan gi okkult blod i avføringen. Har du f.eks crohns i en begrenset del av tynntarm vil det ikke vises hverken på gastroskopi eller koloskopi, men okkult blod kan det være i perioder likevel. Men hvis det er tarmkreft går det som oftest greit. Alle jeg kjenner med det (4 stykker) har klart seg bra etter behandling. En måtte ha midlertidig stomi, en fikk permanent stomi, og de to andre slapp stomi i det hele tatt. Anonymkode: f4482...972 Takk for svar! Dette trengte jeg og høre nå! Håper virkelig at hvis det er kreft så er det ingen spredning så jeg kan bli frisk. Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg kjenner en som hadde tarmkreft som måtte legge om kostholdet totalt, og ta forskjellige vitaminer, og på den måten reddet tarmen sin uten å måtte operere eller å ta medisiner. Er helt frisk idag, men må være forsiktig med kostholdet og ta forskjellige vitaminer. Håper det ikke er noe alvorlig, og at det går bra. ❤️ Anonymkode: 9d07c...dec Dette er bare tull, og du må stoppe å spre slike falske påstander. Mest sannsynlig har ikke den du kjenner hatt tarmkreft men polypper i tarmen som kan utvikle seg til kreft. Kreft i tarm kureres ikke med vitaminer og kosthold, uansett hva du måtte tro. TS, det er som en nevner over flere andre tilstander som kan være årsak til blod i avføringen, f.eks tarmsykdom som chrons og ulcerøs colitt. Dersom det skulle vises seg å være kreft blir du operert, man fjerner svulsten og tarm både over og under denne, samt lymfeknuter i samme området. Avhengig av hvor i tarmen svulsten sitter kan tarmen skjøtes sammen så du ikke trenger stomi, evt at det legges ut en stomi mens du mottar annen behandling, og så legges den tilbake etterpå. Evt annen behandling avhenger av hvor svulsten sitter og om det har spredt seg. Sannsynligheten for at dette går fint er stor, er du ung er det heldigvis mest sannsynlig at det er noe annet enn kreft. Anonymkode: bc797...b02 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette er bare tull, og du må stoppe å spre slike falske påstander. Mest sannsynlig har ikke den du kjenner hatt tarmkreft men polypper i tarmen som kan utvikle seg til kreft. Kreft i tarm kureres ikke med vitaminer og kosthold, uansett hva du måtte tro. TS, det er som en nevner over flere andre tilstander som kan være årsak til blod i avføringen, f.eks tarmsykdom som chrons og ulcerøs colitt. Dersom det skulle vises seg å være kreft blir du operert, man fjerner svulsten og tarm både over og under denne, samt lymfeknuter i samme området. Avhengig av hvor i tarmen svulsten sitter kan tarmen skjøtes sammen så du ikke trenger stomi, evt at det legges ut en stomi mens du mottar annen behandling, og så legges den tilbake etterpå. Evt annen behandling avhenger av hvor svulsten sitter og om det har spredt seg. Sannsynligheten for at dette går fint er stor, er du ung er det heldigvis mest sannsynlig at det er noe annet enn kreft. Anonymkode: bc797...b02 Jeg er 38 år. Hadde det vært betennelsessykdommer i tarmen hadde jeg vel hatt mye smerter og diare? Jeg har ingen av delene. Kun okkult blod i avføring. Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er 38 år. Hadde det vært betennelsessykdommer i tarmen hadde jeg vel hatt mye smerter og diare? Jeg har ingen av delene. Kun okkult blod i avføring. Anonymkode: 54a1f...220 Ikke nødvendigvis. Det kommer mye sn på hvor betennelsen sitter, hvor dyp den er osv. Jeg har hatt to episoder nå der jeg ikke har vært klar over at jeg har hatt oppbluss høyt i tarmen, men FeCal og blod har bekreftet betennelse. (Crohns) Anonymkode: f4482...972
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Min far hadde tarmkreft. Det ble oppdaget ved at han kastet opp enorme mengder blod. Trodde først det var blødende magesår, men svulsten hadde vokst inn i magesekken og blødde. Tarmen var helt tett, så mat passerte ikke. Han hadde ikke blod i avføringen i det hele tatt. Det er mange ting som kan gi blod i avføringen, rifter, betennelsessykdommer, magesår mm. Du trenger absolutt ikke tenke det verste. Anonymkode: 9aeab...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Svigermor hadde tarmkreft, men døde i 2017. Da de oppdaget det var det for sent desverre for hadde spredd seg. Hun gikk en stund på cellegift da, men fikk tilbakefall etter siste kuren. Hun hadde hatt mye magevondt en god stund, og når hun kasta opp svart var da hun ble lagt inn og de fant ut etter noen uker. Kan som sies være andre sykdommer. Jeg blør svært ofte og gjort det veldig mye ved avføring i 6 år. Har innvendige hemoroider. Men ved rektoskopi så han at jeg hadde skjøre slimhinner som antakelig er grunnen for blødning. Hadde strikkbehandling av 2 innvendinge hemoroider, tross at han ikke egentlig syntes det ligna på hemoroider. Ved koloskopi i fjor var det fortsatt 2 innvendinge hemoroider der, så det hjalp tydeligvis ikke 😅 Det kan være irritabel tarmsyndrom, cøliaki, chrons eller andre lignende som også gir blødning. Håper de finner ut 💖 på meg fant de ikke noe galt utenom hemoroider. Anonymkode: e553d...078
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min far hadde tarmkreft. Det ble oppdaget ved at han kastet opp enorme mengder blod. Trodde først det var blødende magesår, men svulsten hadde vokst inn i magesekken og blødde. Tarmen var helt tett, så mat passerte ikke. Han hadde ikke blod i avføringen i det hele tatt. Det er mange ting som kan gi blod i avføringen, rifter, betennelsessykdommer, magesår mm. Du trenger absolutt ikke tenke det verste. Anonymkode: 9aeab...5fe Leit og høre om faren din. Ble han frisk igjen? Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Svigermor hadde tarmkreft, men døde i 2017. Da de oppdaget det var det for sent desverre for hadde spredd seg. Hun gikk en stund på cellegift da, men fikk tilbakefall etter siste kuren. Hun hadde hatt mye magevondt en god stund, og når hun kasta opp svart var da hun ble lagt inn og de fant ut etter noen uker. Kan som sies være andre sykdommer. Jeg blør svært ofte og gjort det veldig mye ved avføring i 6 år. Har innvendige hemoroider. Men ved rektoskopi så han at jeg hadde skjøre slimhinner som antakelig er grunnen for blødning. Hadde strikkbehandling av 2 innvendinge hemoroider, tross at han ikke egentlig syntes det ligna på hemoroider. Ved koloskopi i fjor var det fortsatt 2 innvendinge hemoroider der, så det hjalp tydeligvis ikke 😅 Det kan være irritabel tarmsyndrom, cøliaki, chrons eller andre lignende som også gir blødning. Håper de finner ut 💖 på meg fant de ikke noe galt utenom hemoroider. Anonymkode: e553d...078 Så godt å høre at det ikke var noe galt med deg. Men merker du noe til de skjøre slimhinnene? Jeg vet jeg har hemorider, men etter hva jeg har skjønt gir de kun ferskt blod på papiret og ikke skjult blod blandet med avføring. Så tror ikke det er det som er årsaken. Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #14 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så godt å høre at det ikke var noe galt med deg. Men merker du noe til de skjøre slimhinnene? Jeg vet jeg har hemorider, men etter hva jeg har skjønt gir de kun ferskt blod på papiret og ikke skjult blod blandet med avføring. Så tror ikke det er det som er årsaken. Anonymkode: 54a1f...220 Som jeg har sagt tidligere, om blodet er ferskt/synlig eller okkult bestemmes av hvor i tarmsystemet blødningen befinner seg. Befinner blødningen seg høyt oppe i tynntarmen blir det okkult/blandet i avføringen. Befinner den seg langt nede i tykktarmen/endetarmen er den langt oftere fersk/synlig. Du virker veldig avvisende til at det kan være noe annet enn kreft, og på en måte forstår jeg deg, man vil ofte forberede seg på det verste og heller bli positivt overrasket hvis det viser seg å være noe annet. Men på den andre siden, hvis du allerede nå har bestemt deg for at det er kreft kan du bli redd for at de har oversett noe hvis de ikke finner den kreften du "vet" du har, og ikke slå deg til ro med det resultatet du får. Dette kan gå ut over livskvaliteten din. Jeg anbefaler deg sterkt å gå inn i dette med en realistisk innstilling om at det kan være mange grunner til at du har blod i avføringen. Kreft er en av de grunnene, men ikke den eneste, og heller ikke den mest sannsynlige. Anonymkode: f4482...972 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #15 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Som jeg har sagt tidligere, om blodet er ferskt/synlig eller okkult bestemmes av hvor i tarmsystemet blødningen befinner seg. Befinner blødningen seg høyt oppe i tynntarmen blir det okkult/blandet i avføringen. Befinner den seg langt nede i tykktarmen/endetarmen er den langt oftere fersk/synlig. Du virker veldig avvisende til at det kan være noe annet enn kreft, og på en måte forstår jeg deg, man vil ofte forberede seg på det verste og heller bli positivt overrasket hvis det viser seg å være noe annet. Men på den andre siden, hvis du allerede nå har bestemt deg for at det er kreft kan du bli redd for at de har oversett noe hvis de ikke finner den kreften du "vet" du har, og ikke slå deg til ro med det resultatet du får. Dette kan gå ut over livskvaliteten din. Jeg anbefaler deg sterkt å gå inn i dette med en realistisk innstilling om at det kan være mange grunner til at du har blod i avføringen. Kreft er en av de grunnene, men ikke den eneste, og heller ikke den mest sannsynlige. Anonymkode: f4482...972 Takker for svaret og vil gjerne tenke du har rett. Men det var gastrolegen som fikk meg på disse tankene. Han sa at ved usynlig blod er det ikke hemorider/rifter da blodet da er ferskt. Så da sa han at det enten kunne være betennelsessykdommer eller tarmkreft. I og med at jeg ikke har magesmerter eller diare, så sitter jeg ikke igjen med så mange alternativer føler jeg? Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #16 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takker for svaret og vil gjerne tenke du har rett. Men det var gastrolegen som fikk meg på disse tankene. Han sa at ved usynlig blod er det ikke hemorider/rifter da blodet da er ferskt. Så da sa han at det enten kunne være betennelsessykdommer eller tarmkreft. I og med at jeg ikke har magesmerter eller diare, så sitter jeg ikke igjen med så mange alternativer føler jeg? Anonymkode: 54a1f...220 Jeg forstår tankegangen din, men jeg har levd med blod i avføring på grunn av betennelse i tynntarm i så mange år, og vet at det ikke alltid følger andre symptomer med. Før jeg skal på kontroll på gastrologisk avdeling må jeg ta blodprøver og avføringsprøve, og begge de to siste gangene har jeg fått beskjed om at jeg har aktiv betennelse med blødning uten at jeg har merket det selv. Begge disse gangene har jeg kun hatt betennelse i øvre del av tynntarmen, og ikke i nedre del (terminale ileum) og tykktarm, som jeg vanligvis har ved fullt utbrudd. Når betennelsen sitter så høyt er det heller ikke uvanlig at man ikke har diaré. Smerter kan forekomme, men det igjen kommer an på hvor dyp og aktiv betennelsen er. Som en annen har nevnt kan skjøre slimhinner i tarmen også være en mulighet, og igjen, hvis blødningen er høyt oppe i tarmen vil blodet bli okkult på grunn av fordøyelsesprosessen, og det vil gi få eller ingen andre symptomer. Anonymkode: f4482...972 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår tankegangen din, men jeg har levd med blod i avføring på grunn av betennelse i tynntarm i så mange år, og vet at det ikke alltid følger andre symptomer med. Før jeg skal på kontroll på gastrologisk avdeling må jeg ta blodprøver og avføringsprøve, og begge de to siste gangene har jeg fått beskjed om at jeg har aktiv betennelse med blødning uten at jeg har merket det selv. Begge disse gangene har jeg kun hatt betennelse i øvre del av tynntarmen, og ikke i nedre del (terminale ileum) og tykktarm, som jeg vanligvis har ved fullt utbrudd. Når betennelsen sitter så høyt er det heller ikke uvanlig at man ikke har diaré. Smerter kan forekomme, men det igjen kommer an på hvor dyp og aktiv betennelsen er. Som en annen har nevnt kan skjøre slimhinner i tarmen også være en mulighet, og igjen, hvis blødningen er høyt oppe i tarmen vil blodet bli okkult på grunn av fordøyelsesprosessen, og det vil gi få eller ingen andre symptomer. Anonymkode: f4482...972 Takk dette ga meg litt mer ro. Håper så inderlig at dette ikke er kreft. Har hatt diagnosen IBS i mange år, så jeg er vant til at avføringen i perioder er vekslende og har hatt mye magesmerter. Men nå har jeg ingen magesmerter og avføringen har vært helt normal lenge, så er kun dette okkulte blodet som skremmer meg nå. Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk dette ga meg litt mer ro. Håper så inderlig at dette ikke er kreft. Har hatt diagnosen IBS i mange år, så jeg er vant til at avføringen i perioder er vekslende og har hatt mye magesmerter. Men nå har jeg ingen magesmerter og avføringen har vært helt normal lenge, så er kun dette okkulte blodet som skremmer meg nå. Anonymkode: 54a1f...220 Jeg forstår det, men du må bare fortsette å si til deg selv at okkult blod forteller bare om hvor i tarmsystemet blødningen befinner seg, og ingenting om grunnen til blødningen. Lykke til videre Anonymkode: f4482...972 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg forstår det, men du må bare fortsette å si til deg selv at okkult blod forteller bare om hvor i tarmsystemet blødningen befinner seg, og ingenting om grunnen til blødningen. Lykke til videre Anonymkode: f4482...972 Tusen takk, bare 9 dager å vente før jeg får svar nå. Ventetiden er helt grusom 😔 Anonymkode: 54a1f...220
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leit og høre om faren din. Ble han frisk igjen? Anonymkode: 54a1f...220 Nei, han døde etter 4 år. Anonymkode: 9aeab...5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå