Gå til innhold

Må søke på studier om to uker!!! Hva skal jeg velge!? Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går siste året på vgs, har tenkt litt på juss (UiB), men vet ikke om jeg hadde likt det, og vet ikke om jeg hadde kommet inn. Føler også alle er eldre enn meg på jussen...? Har også tenkt litt på økonomi og administrasjon (ntnu), men er dårlig på matte og vet ikke om jeg hadde likt det heller. Noen ideer? Hva som helst😭❤️ Er det smart eller dumt å ta årsstudium?

Anonymkode: 76bf0...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har også tenkt litt på økonomi og administrasjon (ntnu), men er dårlig på matte og vet ikke om jeg hadde likt det heller. Noen ideer? Hva som helst😭❤️ Er det smart eller dumt å ta årsstudium?

Først og fremst, om du er dårlig i matte og ikke vet om du hadde likt det - kanskje ikke søk økonomi og administrasjon. Tenk at det du søker ikke bare er noe du skal studere, men mest sannsynlig også jobbe med. Du bør derfor slik jeg ser det, unngå å søke et studie du ikke engang er sikker på at du vil like.

Sånn sett er kanskje ikke årsstudium en dårlig idé, men igjen - dersom du går på privatskole er det enten dyrt der og da eller gir deg et større studielån. Har du noen form for studieveileder o.l. du kan prate med? Kjenner meg godt igjen i situasjonen din, det er vanskelig dette med å velge studier.. 😕

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan du tenke deg å jobbe med da? 

Anonymkode: 3143b...dd0

Skrevet

Vanskelig å si hva du skal velge. Men du vet at du kan søke på masse ting og så omprioritere ønskene dine i et par måneder til? Husker ikke akkurat den siste datoen, men tror det er i juni. 

Så bare fyll på med forskjellige ting, og tenk på det i noen måneder til. 

Les masse om forskjellige studier/jobber, snakk med andre som har tatt det og ta gjerne noen yrkesvalgtester på nett. 

Årsstudium er absolutt ikke dumt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dumt med et årsstudium:

• du får brukt et år til på å tenke på hva du vil studere videre/bli
  • du får samtidig trent på studieteknikker og kommet deg inn i universitetsstudielivet
  • ingen kunnskap er bortkastet

Anonymkode: bacb6...6ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går siste året på vgs, har tenkt litt på juss (UiB), men vet ikke om jeg hadde likt det, og vet ikke om jeg hadde kommet inn. Føler også alle er eldre enn meg på jussen...? Har også tenkt litt på økonomi og administrasjon (ntnu), men er dårlig på matte og vet ikke om jeg hadde likt det heller. Noen ideer? Hva som helst😭❤️ Er det smart eller dumt å ta årsstudium?

Jeg kan ikke hjelpe deg. Men har du tenkt på hva du gjør om studiet blir rammet av et nytt koronaår og dersom du må studere mye hjemme via nettundervisning? Hva om du må flytte? Hvordan blir det å sitte alene på en hybel det året? Hva om fadderuka blir avlyst og man ikke får mulighet til Å bli kjent med flere i kullet? Det er ikke lett for noen studenter og spesielt kanskje ekstra tungt for de som kommer rett fra vgs og et trygt og stabilt hjem hos foreldre. Når det er sagt så kan det være lirt å satse på noe man brenner litt ekstra for eller har interesse i. Folkehøgskole er også et fint alternativ. Lykke til med valget😀

Anonymkode: 7bd9a...823

AnonymBruker
Skrevet
Nightcrawler skrev (1 minutt siden):

Først og fremst, om du er dårlig i matte og ikke vet om du hadde likt det - kanskje ikke søk økonomi og administrasjon. Tenk at det du søker ikke bare er noe du skal studere, men mest sannsynlig også jobbe med. Du bør derfor slik jeg ser det, unngå å søke et studie du ikke engang er sikker på at du vil like.

Sånn sett er kanskje ikke årsstudium en dårlig idé, men igjen - dersom du går på privatskole er det enten dyrt der og da eller gir deg et større studielån. Har du noen form for studieveileder o.l. du kan prate med? Kjenner meg godt igjen i situasjonen din, det er vanskelig dette med å velge studier.. 😕

Koster vel ikke noe å ta årsstudium på ntnu eller UiB?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva kan du tenke deg å jobbe med da? 

Anonymkode: 3143b...dd0

Aner ikke... Vil bare studere noe som gir meg mange muligheter, og det er litt vanskelig siden jeg ikke har realfag... 

Skrevet

Koster vel ikke noe å ta årsstudium på ntnu eller UiB?

Privatskoler koster, andre skoler gjør ikke det i samme omfang, er vel en praktisk talt symbolsk studieavgift enkelte steder though.

AnonymBruker
Skrevet

Har sånn rundt 5,4 i snitt tror jeg, aner ikke hva det blir nå dette semesteret 

AnonymBruker
Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Privatskoler koster, andre skoler gjør ikke det i samme omfang, er vel en praktisk talt symbolsk studieavgift enkelte steder though.

Men ntnu og UiB er jo ikke privatskoler?

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg bare kunne prøvd ut masse forskjellig uten å måtte låse meg til 5 år med juss f.eks

Skrevet

Men ntnu og UiB er jo ikke privatskoler?

Nei, og da koster de heller ikke så mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aner ikke... Vil bare studere noe som gir meg mange muligheter, og det er litt vanskelig siden jeg ikke har realfag... 

Betyr det at du kunne tenkt deg noe som krever realfag? Ta forkurs da vel! 

• Liker 1
Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Det koster ca 750 kr i semesteret. Pluss bøker. Det er i praksis ingenting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nightcrawler skrev (2 minutter siden):

Så mye? Det koster jo ikke noe å studere på offentlige universiteter??

• Liker 1
Skrevet

Så mye? Det koster jo ikke noe å studere på offentlige universiteter??

Det er en semesteravgift der, med mindre de har skrota den siden jeg gikk på offentlig høyskole. Er snakk om under tusenlappen da.

AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Betyr det at du kunne tenkt deg noe som krever realfag? Ta forkurs da vel! 

Nei, jeg liker ikke realfag, vil bare ha en god utdanning som gir meg mange ulike muligheter😅

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Det koster ca 750 kr i semesteret. Pluss bøker. Det er i praksis ingenting. 

Ja, nettopp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med folkehøyskole da?

Anonymkode: e3317...422

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...