Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I natt sov altså babyen min i 8 timer - i strekk. Baby var fornøyd og ikke kjempesulten når han våknet så ingen tegn på at det gikk ut over annet enn puppene mine som var sprengte på morgenen.. Han legger riktig på seg, spiser og sover mye på dagtid. Men jeg fikk veldig dårlig samvittighet av en grunn da vi våknet 0600 og skjønte at baby hadde sovet så lenge 

Leser på nettet av babyer ikke sover natten igjennom og blir derfor veldig redd for om det er normalt?? Man hører jo vanligvis om de som aldri sover godt på nettene.

Anonymkode: 2fefc...55f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av og nyt det. Ikke unormalt. Men din reaksjon derimot...

Er du veldig ung? Har du noen du kan spørre om hjelp? 

Anonymkode: 8bc4f...64e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min baby sov natten igjennom fra hun var noen måneder gammel. Fikk mme, det har kanskje noe å si.

Anonymkode: 23d6d...80b

• Liker 1
Skrevet

Bare å nyte 😅 kan snu fort, med mindre du er av de som får en skikkelig sovebaby som sover natta gjennom 😊 helt normalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår baby har sovet 10-12 timer hver natt uten oppvåkning. Er nå 1 år. Så det er nok ganske normalt, men ikke mange vil si det høyt fordi det er så mange som sover dårlig og man skal ikke gni det inn. Bare å nyte 😊

Anonymkode: 866c7...f3d

• Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig at sånt går opp og ned. En periode sover de natta igjennom, en annen periode våkner de annenhver time hver natt i lang tid. Begge deler er helt greit, og så lenge baby legger på seg som normalt er det ikke noe vits å styre med å vekke og slik. Kos deg med nattesøvnen du ☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste har sovet 11 timer om natten siden hun var baby. Fikk beskjed av helsestasjonen om å vekke henne på natta for mat, men det gikk rett og slett ikke... Fra hun var noen måneder greide hun heldigvis å spise i søvne.

Det er stor forskjell på babyer, mine to eldste var absolutt ikke slik.

Anonymkode: 1844c...8ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I natt sov altså babyen min i 8 timer - i strekk. Baby var fornøyd og ikke kjempesulten når han våknet så ingen tegn på at det gikk ut over annet enn puppene mine som var sprengte på morgenen.. Han legger riktig på seg, spiser og sover mye på dagtid. Men jeg fikk veldig dårlig samvittighet av en grunn da vi våknet 0600 og skjønte at baby hadde sovet så lenge 

Leser på nettet av babyer ikke sover natten igjennom og blir derfor veldig redd for om det er normalt?? Man hører jo vanligvis om de som aldri sover godt på nettene.

Anonymkode: 2fefc...55f

Legg en så liten baby til brystet med maks 4timer mellomrom men du trenger ikke vekke baby for det, babyen kan fint spise i søvne MEN spedbarn har ufattelig lett for å bli dehydrerte og har magesekk som er knøtt liten og derfor må de fylle på ofte. 

Ammehjelpen - Hvor ofte skal jeg amme?

"Hvordan vet jeg om jeg ammer for mye eller for lite?

Du kan i prinsippet aldri amme for mye, men du kan amme for lite.

Et helt nyfødt barn bør vekkes for å spise dersom det sover mer enn fem timer i strekk, uansett tid på døgnet – fram til du vet at barnet øker i vekt som det skal. 

Er barnet slapt og sover mye bør det vekkes og stimuleres til å die minst 8-12 ganger i døgnet, helt til vektoppgangen er god og melkemengden er etablert.

I denne ammesjekklista finner du en oversikt over hva du kan forvente av tiss og bæsj de første ukene.

Du finner også nyttig informasjon i artikkelen vår om det fullammede barnets avføring. 

Følg med på bleiene, og snakk med barselavdelingen eller helsestasjonen dersom du er i tvil om barnet får i seg nok melk. "

Får den nyfødte nok mat?

Her er det også to skjemaer fra ammehjelpen med sjekkliste jeg vil anbefale og ha dem tilgjengelig.

Ammehjelpen - Trøtte barn

Anonymkode: 1a0d9...a42

AnonymBruker
Skrevet

Min baby sov 6 timer sammenhengde siden dag 1. Ca 8 timer fra 4-6 uker, og nå som hun er 6 mnd sover hun 10-12 timer sammenhengde om natten😄

Anonymkode: 62bd1...dfe

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hvor gammelt baby  din er, men min sov gjennom hele natten bortsett  fra at vi måtte vekke den pga mat. Må sover han til 07:30 ( 4mnd) får flaske 22-23 eller 00.^^

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legg en så liten baby til brystet med maks 4timer mellomrom men du trenger ikke vekke baby for det, babyen kan fint spise i søvne MEN spedbarn har ufattelig lett for å bli dehydrerte og har magesekk som er knøtt liten og derfor må de fylle på ofte. 

Ammehjelpen - Hvor ofte skal jeg amme?

"Hvordan vet jeg om jeg ammer for mye eller for lite?

Du kan i prinsippet aldri amme for mye, men du kan amme for lite.

Et helt nyfødt barn bør vekkes for å spise dersom det sover mer enn fem timer i strekk, uansett tid på døgnet – fram til du vet at barnet øker i vekt som det skal. 

Er barnet slapt og sover mye bør det vekkes og stimuleres til å die minst 8-12 ganger i døgnet, helt til vektoppgangen er god og melkemengden er etablert.

I denne ammesjekklista finner du en oversikt over hva du kan forvente av tiss og bæsj de første ukene.

Du finner også nyttig informasjon i artikkelen vår om det fullammede barnets avføring. 

Følg med på bleiene, og snakk med barselavdelingen eller helsestasjonen dersom du er i tvil om barnet får i seg nok melk. "

Får den nyfødte nok mat?

Her er det også to skjemaer fra ammehjelpen med sjekkliste jeg vil anbefale og ha dem tilgjengelig.

Ammehjelpen - Trøtte barn

Anonymkode: 1a0d9...a42

En fire uker gammel baby er på ingen måte NYFØDT, og skal selvfølgelig ikke vekkes hver fjerde time for mat når de ellers er selvregulerte og har god vektoppgang som babyen til TS. Hun beskriver videre at babyen våknet blid og fornøyd og spiste godt på morgenen, så det høres ut som en normal sovebaby. Dette er et helt feilaktig råd. 

Anonymkode: 9041f...b7a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For et svar? Jeg synes ikke dette er en unormal ting å lure på og med baby er det MYE man går rundt og er usikker på. Man må da få lov til å spørre om et såpass legitimt spørsmål uten at man skal bli stemplet som ung og hjelpesløs. 

Anonymkode: f9738...b6c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 15.43):

MÅ du være nedlatende!

Anonymkode: bebdf...120

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 15.43):

Får du det bedre med deg selv når du får slengt ut slike kommentarer til kvinner som nylig har født? 

Anonymkode: ed839...ac0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...