Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb nå, men den jobben er overhodet ikke relatert til utdannelsen min. Er det feil å bruke sjefen der som referanse når jeg søker jobb? Hvem er det vanlig å bruke som referanse egentlig? 
Kan også spørre sjefen for sommerjobben jeg hadde for to år siden..., men er det rart?

Anonymkode: cc18f...47a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er både feil og rart, på sett og vis, men du har jo ikke noe valg. Disse referansene er bedre enn ingen referanser.

Anonymkode: 87943...2b0

Skrevet

Du bør bruke sjefen på den jobben du har nå. Har ikke noe å si at det ikke er relevant for utdanning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er både feil og rart, på sett og vis, men du har jo ikke noe valg. Disse referansene er bedre enn ingen referanser.

Anonymkode: 87943...2b0

Sommerjobben for to år siden er jo relevant, men det er jo lenge siden. Synes også det er litt ekkelt å bruke nåværende sjef da jeg vet at han ikke vil at jeg skal slutte. Jeg har ikke sagt at jeg driver og søker jobb...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sommerjobben for to år siden er jo relevant, men det er jo lenge siden. Synes også det er litt ekkelt å bruke nåværende sjef da jeg vet at han ikke vil at jeg skal slutte. Jeg har ikke sagt at jeg driver og søker jobb...

Det første du må gjøre er å fortelle at du søker jobb som er relevant for din utdannelse, noe din sjef nok har stor forståelse for selv om de ikke vil miste deg, så spør du om det er ok å bruke sjefen som referanse.
Har opplevd selv at en ansatt har brukt meg som referanse uten å informere om at den skulle slutte, det ble en merkelig samtale kan man si.
Har også ansatte som jeg egentlig på død og liv ville beholdt, men som jeg visste søkte jobb som jeg ga gode referanser likevel, da man jo er ærlig og er jo strålende fornøyd med vedkommende.

Anonymkode: e4ee3...fbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en jobb nå, men den jobben er overhodet ikke relatert til utdannelsen min. Er det feil å bruke sjefen der som referanse når jeg søker jobb? Hvem er det vanlig å bruke som referanse egentlig? 
Kan også spørre sjefen for sommerjobben jeg hadde for to år siden..., men er det rart?

Jeg jobber på sykehjem akkurat nå mens jeg søker jobber som er relevant til min utdanning, og jeg bruker sjefen min som referanse.  Jeg skjønner ikke hva som er problemet å bruke sjefen som referanse selv om du ikke har en relevant på jobb? 

Anonymkode: 1575a...306

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber på sykehjem akkurat nå mens jeg søker jobber som er relevant til min utdanning, og jeg bruker sjefen min som referanse.  Jeg skjønner ikke hva som er problemet å bruke sjefen som referanse selv om du ikke har en relevant på jobb? 

Du har sikkert rett. Føler meg bare så mislykket siden jeg ikke har klart å finne en relevant jobb enda. Føler at "alle" har rikelige med folk de kan spørre om å være referanser, mens jeg nesten ikke har noen. Jeg er sikker på at nåværende sjef er fornøyd med meg, og at han kan si positive ting om meg, men han kan ikke si så mye om egenskaper som er relevant til den utdanningen jeg tar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har sikkert rett. Føler meg bare så mislykket siden jeg ikke har klart å finne en relevant jobb enda. Føler at "alle" har rikelige med folk de kan spørre om å være referanser, mens jeg nesten ikke har noen. Jeg er sikker på at nåværende sjef er fornøyd med meg, og at han kan si positive ting om meg, men han kan ikke si så mye om egenskaper som er relevant til den utdanningen jeg tar. 

Menigen med referanser er å finne ut hvordan du er som person og hvordan du er på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Man må vel ikke kun ha sjefer som referanser? Man kan jo ha kolleger og. 

Anonymkode: b457d...ac6

Skrevet

Du kan fint spørre sjefen på sommerjobben for to år siden, men det er lurt å spørre eller gi beskjed først - så er vedkommende klar over det :)

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Man må vel ikke kun ha sjefer som referanser? Man kan jo ha kolleger og. 

Anonymkode: b457d...ac6

Ja, kollegaer går som regel helt fint.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mariell1995 said:

Du kan fint spørre sjefen på sommerjobben for to år siden, men det er lurt å spørre eller gi beskjed først - så er vedkommende klar over det :)

For man skal jo helst ha to referanser, ikke sant? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...