Gå til innhold

Hvordan komme inn i boligmarkedet i Oslo alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte bolig i Oslo alene, i fjor.

Toroms på østkanten til 3 millioner, hadde 650 000 i EK. Det hadde jeg klart å spare over 4 år, ved å flytte til Nord-Norge, jobbe mye og spare med et mål.

Det er slett ikke umulig. Men det kommer ikke av seg selv! Du må faktisk gjøre en innsats for å få det til . 

Anonymkode: 0444c...a52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er disse stedene? Alle steder med T-bane ligger jo høyt i pris. 

Anonymkode: 7c6b8...f88

Du må nok senke kravet ditt betraktelig lenger ned enn nærhet til t-bane, altså... Men et sted hvor det er togforbindelse kan være en mulighet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boligdrømmen min er knust. Har ikke sjans å bli værende i Oslo. Byen min. Kan få noe i Drammen, men det frister ikke litt engang. Skal bare leie til jeg finner kjæreste også kanskje har vi mulighet til å kjøpe noe i Oslo sammen. Eneste muligheten jeg ser om dagen.

Anonymkode: 24c5a...2ae

Synd for deg, Drammen (sentrum/Bragernessiden) er finere enn Oslo. 
Og nei, jeg bor verken i Drammen eller i Oslo, men har bodd begge steder. Hadde gjerne bosatt oss i Drammen nå dersom det ikke var for at vi har både jobb og familie i Oslo-området (og det ikke funker å pendle med ørten buss/tog/bane/buss-bytter når man har barnehagebarn) 

Anonymkode: 7e52b...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må nok senke kravet ditt betraktelig lenger ned enn nærhet til t-bane, altså... Men et sted hvor det er togforbindelse kan være en mulighet.

Synd for deg, Drammen (sentrum/Bragernessiden) er finere enn Oslo. 
Og nei, jeg bor verken i Drammen eller i Oslo, men har bodd begge steder. Hadde gjerne bosatt oss i Drammen nå dersom det ikke var for at vi har både jobb og familie i Oslo-området (og det ikke funker å pendle med ørten buss/tog/bane/buss-bytter når man har barnehagebarn) 

Anonymkode: 7e52b...c0d

Jeg er selv fra Drammen og får alltid en "trist og nedstemt følelse" av å være der pga. landskapet - synes det er altfor lukket. Vi er veldig ulike, din preferanse er ikke fasiten.

Anonymkode: 16a72...832

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte på Kalbakken i fjor, 2.9 mill for 3-roms. 67 kvm. Den gikk 50 000 over takst. Nå kan mye kanskje ha forandret seg siden mars i fjor da jeg kjøpte, men ser stadig leiligheter til den prisen i nærheten nå også. Kjøkken og bad var moderne nok, alt jeg trengte var å male litt i stua og på soverom. 

Anonymkode: a4c82...994

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 15.27):

1-romsleiligheter selges til nesten 4 millioner fordi de blir presset sånn opp i pris på budrunder. Det begynner jo å bli ganske utrolige priser - det er nesten umulig å få kjøpt på startlønn sånn ståa er nå.

Er det noen som har kommet seg inn i boligmarkedet (alene) i Oslo i år?

Hvordan klare dette?

Det er knapphet på leiligheter som driver prisene så mye i Oslo. Det er for få leiligheter i forhold til behovet. Da stiger prisene ekspontielt raskt. Investorer og bemidlede mennesker utnytter dette, og kjøper leiligheter som de leier ut. Nå under corona får til og med utleiere som har tomme boliger støtte fra staten til husleie. Politikerne beskytter hushaiene alt hva de kan.

For en vanlig arbeidstaker med gjennomsnittlønn uten oppspart kapital er det omtrent umulig å komme inn i markedet.

Anonymkode: 98059...af4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kjøpte på Kalbakken i fjor, 2.9 mill for 3-roms. 67 kvm. Den gikk 50 000 over takst. Nå kan mye kanskje ha forandret seg siden mars i fjor da jeg kjøpte, men ser stadig leiligheter til den prisen i nærheten nå også. Kjøkken og bad var moderne nok, alt jeg trengte var å male litt i stua og på soverom. 

Anonymkode: a4c82...994

Oi, den har du sikkert tjent litt på :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...