Gå til innhold

Hvordan komme inn i boligmarkedet i Oslo alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjekket et par boliger i ghettoen nå, koster 3.5 mill selv der og er store boliger som er fint om du har en stor familie men for 1 person er 3.5 millioner kroner mye.

En må forøvrig også regne med en del "ekstrautgifter" ved å bo i utsatte strøk, bla.a høyere risiko for hærverk vold ran etc. Så det er også viktig å ta med i regnestykker. Det er en grunn til at alle feministene som skriver i avisene våre, flykter fra ghettoen når de får barn. 

Dersom det er fine små boliger i ghettoen er det fint om du legger ved eksempler og lokasjoner, takk.

Anonymkode: bd709...3c0

Hvorfor mener du dette er ghettoen???

Anonymkode: 2f9d2...24a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dropp Oslo. Boligprisene der er dessverre ødelagt av boligspekulanter. Hadde det ikke vært for godt ressurssterke folk som har kjøpt seg bolig nr 2,3,4...hadde prisene vært mer normale. Hadde politikerne skattelagt fra bolig nr 2 høyt nok så kunne man kanskje gjort noe med dette vanviddet. 
Men politikerne har ikke gjort en dritt. Kanskje fordi de ikke identifiserer med folket?

Anonymkode: cdb7d...c92

Litt av problemet er nok at politikerne nettopp er disse ressursterke folka som har kjøpt bolig nummer 2, 3 og 4. Veldig bukken og havresekken, dette her. Kanskje Rødt ville gjort noe med det, men tipper AP er like ille som Høyre.

Jeg ville også flyttet. Oslo er ikke verdt det lenger.

Anonymkode: f54cb...8a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nope. Tenker man slik, er man ikke løsningsorientert og finner bare på unnskyldninger på hvorfor alt er så «vanskelig» og «umulig». Kjenner til og med en som kjøpte 2-roms på Tøyen som gikk «bare» 230 over takst 

Anonymkode: 9edf4...fd3

Enig med denne :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De som vokste opp i Oslo har kanskje foreldre med leiligheter kjøpt før prisstigning og derfor lite gjeld og kanskje mulighet til å hjelpe?

Anonymkode: 7c6b8...f88

Jeg kjenner en del med foreldre i Oslo som har leid hele livet. De har ingen sjanse til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Med dagens politikk går fattigdommen i arv, og jeg mistenker at det faktisk er ønsket politikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten Ts, så er det akkurat nå på nyåret at leiligheter har gått 700000 over. For 10 mnd siden gikk det nesten ikke over i over takst i en periode på minst seks mnd. Samme i 2017. Det når platåer og stagnerer her og der. Kommer til å stagnere nå også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt av problemet er nok at politikerne nettopp er disse ressursterke folka som har kjøpt bolig nummer 2, 3 og 4. Veldig bukken og havresekken, dette her. Kanskje Rødt ville gjort noe med det, men tipper AP er like ille som Høyre.

Problemet er at folk med fordommer ikke ønsker å flytte til Oslo øst.  Det er bolig spekulanter som driver prisene opp!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan vurdere Ski, Lørenskog, Lillestrøm...Kjøpe der, bo flere år og flytte nærmere sentrum hvis man fortsatt ønsker det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner en del med foreldre i Oslo som har leid hele livet. De har ingen sjanse til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Med dagens politikk går fattigdommen i arv, og jeg mistenker at det faktisk er ønsket politikk.

Dette er bare tull. Om de hadde ønsket å flytte til Oslo øst, så hadde de klart å kjøpe bolig. Her er det nok andre faktorer som hindrer dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det strøk i Oslo innenfor ring 3 som går for under 4mill med mindre det er 19kvm? Selv øst for Akerselva ligger prisene høyt nå.

Ja selvfølgleig er det det...

Ett-roms Grünerløkka https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=211725024

Massevis av leiligheter fra 2 100 000 til 3 000 000 innenfor Oslo-grensa, mange av de kan sikkert være en grei første bolig.  Jeg passerte 50 før jeg fikk drømmeleiligheten 😄

Anonymkode: 83a43...955

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men politikerne har ikke gjort en dritt. Kanskje fordi de ikke identifiserer med folket?

Det er fordi de selv/andre familiemedlemmer har flere boliger og leier den ut 

Anonymkode: 7bdf7...6bd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er bare tull. Om de hadde ønsket å flytte til Oslo øst, så hadde de klart å kjøpe bolig. Her er det nok andre faktorer som hindrer dem.

Ærlig talt, kan ikke du slutte med denne regla? Hvem er det som påstår at Oslo øst er så fælt? Jeg kjenner svært mange som bor der, og de fleste som sliter med å komme inn på markedet, ser nettopp på Oslo øst, fordi det er der de kanskje på sikt vil ha en sjanse.

Denne greia med bortskjemte folk som bare vil bo på beste vestkant begynner å bli veldig sliten. For all del, ta tak i det hvis noen sier noe slikt, men å bare anta det på denne måten er direkte råttent gjort. At du tilmed fortsetter når både TS og andre eksplisitt sier at de fint kan vurdere østkanten, er ekstremt urederlig av deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et kjapt søk på Airbnb viser faktisk over 5000 separate leilighet til leie i Oslo. Ganske sinnsykt.  Lukrativ business om du har en ekstra leilighet med kun 22% skatt. At ikke politikerne i Oslo gjør noe med denne boligspekulasjon er latterlig. Politikerne kan tyte folk øra fulle om at nå må det bygges flere boliger..men hva hjelper det når boligspekulanter kupper markedet. 

Anonymkode: cdb7d...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ærlig talt, kan ikke du slutte med denne regla? Hvem er det som påstår at Oslo øst er så fælt? Jeg kjenner svært mange som bor der, og de fleste som sliter med å komme inn på markedet, ser nettopp på Oslo øst, fordi det er der de kanskje på sikt vil ha en sjanse.

Denne greia med bortskjemte folk som bare vil bo på beste vestkant begynner å bli veldig sliten. For all del, ta tak i det hvis noen sier noe slikt, men å bare anta det på denne måten er direkte råttent gjort. At du tilmed fortsetter når både TS og andre eksplisitt sier at de fint kan vurdere østkanten, er ekstremt urederlig av deg.

Akkurat som noen kaller Lørenskog for «ghetto» i noen tråder. Ja, ærlig talt! Området rundt Triaden blir veldig fint om noen måneder. Fjellhamar er flott. Rasta er min favoritt, men nesten umulig å kjøpe der. Hva er «ghetto» der?? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, hvor er du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis man som godt voksen har leid hele livet er det et valg de har tatt. Man må da nedprioritere andre ting - som størrelse på leilighet/ferieturer/forbruk.

Med en inntekt på 12.000 kr klarte jeg fast å spare 4000 kr/mnd - da hadde jeg total shoppestopp og null ferie. Og tenk deg da om man er TO personer. Ting kan kjøpes brukt. Altså, du fremstiller de som ofre - de har VALGT å ikke prioritere bolig. Det må være ganske kjipt nå.

Anonymkode: 16a72...832

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Forresten Ts, så er det akkurat nå på nyåret at leiligheter har gått 700000 over. For 10 mnd siden gikk det nesten ikke over i over takst i en periode på minst seks mnd. Samme i 2017. Det når platåer og stagnerer her og der. Kommer til å stagnere nå også.

Når tror det kommer til å stagnere? Når renta går opp igjen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tror mer hun tenkte på at østkanten er rimeligere - spesielt da foreldregenerasjonen skulle kjøpe.

Helt enig i det du skriver med at det er irriterende at det antas at det menes «beste vestkant» med en gang det er snakk om høye priser i Oslo. Spesielt nå som Oslo er blitt såpass dyrt. Høres ut som flere som svarer her kanskje ikke et folk som bor i Oslo selv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS, hvor er du? 

Her er jeg :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis man som godt voksen har leid hele livet er det et valg de har tatt. Man må da nedprioritere andre ting - som størrelse på leilighet/ferieturer/forbruk.

Med en inntekt på 12.000 kr klarte jeg fast å spare 4000 kr/mnd - da hadde jeg total shoppestopp og null ferie. Og tenk deg da om man er TO personer. Ting kan kjøpes brukt. Altså, du fremstiller de som ofre - de har VALGT å ikke prioritere bolig. Det må være ganske kjipt nå.

Riktig! Prioriteringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når tror det kommer til å stagnere? Når renta går opp igjen?

Tror at renta går opp ganske snart. Samtidig som jeg ikke tror på at prisene går ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...