Gå til innhold

Hvordan komme inn i boligmarkedet i Oslo alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1-romsleiligheter selges til nesten 4 millioner fordi de blir presset sånn opp i pris på budrunder. Det begynner jo å bli ganske utrolige priser - det er nesten umulig å få kjøpt på startlønn sånn ståa er nå.

Er det noen som har kommet seg inn i boligmarkedet (alene) i Oslo i år?

Hvordan klare dette?

Anonymkode: 16a72...832

AnonymBruker
Skrevet

Min mening: Skal du klare dette alene, kan du ikke forvente å starte med 1-roms til 4 millioner på Majorstua. 
En liten hybel på østkanten eller rett utenfor Oslo er mulig. 

Anonymkode: 9edf4...fd3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du starter på null i dag, er det sannsynligvis umulig. Prisvekstene er høyere enn det er mulig å spare med en normal inntekt. Hvis du tjener 700 000, kan du kjøpe en av leilighetene du nevner hvis du har 600 000 i egenkapital. Du må enten ha muligheten til å få et privat lån, eller en medlåntaker (forelder, etc.). Du kan kjøpe sammen med samboer, ektefelle eller romkamerat.

Hvis du er nyutdannet, med negativ egenkapital (studiegjeld) og medianlønn eller lavere, er du fucked, synd å si det. Med mindre prisveksten avtar, er det nesten umulig for deg å komme deg inn på Oslo-markedet. Jeg tror din beste sjanse er å håpe på en regjering med en aktiv boligpolitikk, som kanskje går inn og regulerer utleiemarkedet.

Anonymkode: f54cb...8a8

AnonymBruker
Skrevet

Da må du ha 600 000 i egenkapital. Og 700000 i lønn i året. 

Eller få foreldre til å stå som garantister for deler av lånet.

Eller få forskudd på arv.

Noen nevnte husbanken.

Eller finne en leilighet det er mulig og bygge om billig sånn at banken godtar at du vil tjene på husleie.

Men jeg er enig, det har blitt tilnærmet umulig alene med gjennomsnittslønn.

Anonymkode: 7c6b8...f88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du ha 600 000 i egenkapital. Og 700000 i lønn i året. 

Eller få foreldre til å stå som garantister for deler av lånet.

Eller få forskudd på arv.

Noen nevnte husbanken.

Eller finne en leilighet det er mulig og bygge om billig sånn at banken godtar at du vil tjene på husleie.

Men jeg er enig, det har blitt tilnærmet umulig alene med gjennomsnittslønn.

MÅ ikke. Bare hvis ts mener at første leilighet MÅ være på beste vestkanten...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det strøk i Oslo innenfor ring 3 som går for under 4mill med mindre det er 19kvm? Selv øst for Akerselva ligger prisene høyt nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette er en vanlig floskel, og det var kanskje noe i det for 5-10 siden, men det stemmer ikke lenger i dagens marked. Selv på verste østkanten er det nesten umulig å finne noe til under tre millioner, som fortsatt er utenfor rekkevidde for de fleste.

En venninne av meg kjøpte nylig 29 kvm på Østensjø, som ikke akkurat er midt i byen, og også der litt prisene over det som er oppnåelig med medianinntekt. Hun var uten gjeld, med sparepenger og med stabil inntekt, men måtte likevel ha hjelp fra foreldrene.

Anonymkode: f54cb...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker den beste muligheten er å jenke kravene sine til et mer realistisk nivå, og kjøpe en liten leilighet/hybel utenfor byen (fortrinnsvis et sted med greie kollektivmuligheter inn til byen) For å spare opp egenkapital må du fortsette å bo billigst mulig, gjerne på et rom i bokollektiv, i noen år etter du har skaffet deg fast fulltidsjobb, for å spare opp penger. Når den bittelille leiligheten utenfor byen er i boks betaler du ned på ditt eget lån i steden for å betale ned huseiers lån, og da har du kommet et skritt på veien. Bytt jobb relativt ofte, og sørg for å gå opp i lønn hver gang. Lev sparsommelig fram til du har spart nok og har høy nok lønn til å skaffe deg en bolig i området du helst ønsker å bo. 

Anonymkode: 7e52b...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Er det strøk i Oslo innenfor ring 3 som går for under 4mill med mindre det er 19kvm? Selv øst for Akerselva ligger prisene høyt nå.

Ikke på 4 mill! 

Skrevet

Flytt utforbi Oslo. Husk: du skal ikke bare ha råd til lånet, du skal også ha penger til uforutsette kostnader. Desto eldre boligen du kjøper er desto større risiko for at ting må gjøres. I hovedsak ihvertfall. 

Det kommer også en hverdag hvor du har lyst å gå på treningssenter, ta en kaffe, gå på kino osv. Hvis du fullstendig makser lånet så blir det mindre penger til alt dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Furuset, Hellerud, Stovner...50 kvadrat til 3 mill 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Furuset, Hellerud, Stovner...50 kvadrat til 3 mill 

De går over 3 mill. Problemet er at det er få små leiligheter her. Det hjelper ikke at man får flere kvm for prisen når prisen etter budrunde er skyhøy.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker den beste muligheten er å jenke kravene sine til et mer realistisk nivå, og kjøpe en liten leilighet/hybel utenfor byen (fortrinnsvis et sted med greie kollektivmuligheter inn til byen) For å spare opp egenkapital må du fortsette å bo billigst mulig, gjerne på et rom i bokollektiv, i noen år etter du har skaffet deg fast fulltidsjobb, for å spare opp penger. Når den bittelille leiligheten utenfor byen er i boks betaler du ned på ditt eget lån i steden for å betale ned huseiers lån, og da har du kommet et skritt på veien. Bytt jobb relativt ofte, og sørg for å gå opp i lønn hver gang. Lev sparsommelig fram til du har spart nok og har høy nok lønn til å skaffe deg en bolig i området du helst ønsker å bo. 

Anonymkode: 7e52b...c0d

Hvor er disse stedene? Alle steder med T-bane ligger jo høyt i pris. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke på 4 mill! 

Hvor? Hvor er disse strøkene? 

AnonymBruker
Skrevet

Boligdrømmen min er knust. Har ikke sjans å bli værende i Oslo. Byen min. Kan få noe i Drammen, men det frister ikke litt engang. Skal bare leie til jeg finner kjæreste også kanskje har vi mulighet til å kjøpe noe i Oslo sammen. Eneste muligheten jeg ser om dagen.

Anonymkode: 24c5a...2ae

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De går over 3 mill. Problemet er at det er få små leiligheter her. Det hjelper ikke at man får flere kvm for prisen når prisen etter budrunde er skyhøy.

Nei! Det er bare at ts er meget kravstor og ønsker ikke å kjøpe noe på østkanten, eller hva, ts? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke på 4 mill! 

Hvor?? Legg med link. Husk at etter budrunde så er prisen fort 700.000 kr - 1 mill høyere enn takst, så det må tas i betraktning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Boligdrømmen min er knust. Har ikke sjans å bli værende i Oslo. Byen min. Kan få noe i Drammen, men det frister ikke litt engang. Skal bare leie til jeg finner kjæreste også kanskje har vi mulighet til å kjøpe noe i Oslo sammen. Eneste muligheten jeg ser om dagen.

Anonymkode: 24c5a...2ae

Boligprisene skal sikkert ned snart, håper det blir mer normale tilstander snart!

AnonymBruker
Skrevet

Trist for de som er oppvokst i Oslo, at de ikke har mulighet til å ettablere seg i sin hjemby

Anonymkode: 615f8...494

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bolig på Groruddalen!

Anonymkode: 2f9d2...24a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...