Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne artikkelen:

https://www.dagbladet.no/meninger/jeg-sto-i-matko/73599472

Jeg forstår at folk er fattige av mange forskjellige grunner, men tok meg i å være uenig i spesielt en ting. Han skriver at de er smertelig klar over at de må betale det dobbelte av vaskemaskin, parkdresser og vintersko, pga at de har ikke råd til alt på en gang. Men de er ikke dumme! Sier han.

Jeg stusser da over HVORDAN de har råd til å betale dette på nedbetaling og derfor mye dyrere, da de VET at disse utgiftene kommer? Er det ikke mer logisk å legge penger til side, da det uansett må og skal betales? Det gir ingen mening i at en har råd på sikt, når en ikke har råd på forhånd, og det blir beviselig dobbelt så dyrt?

Og lenge før hylekoret, beskyldningene om hets og det drar seg mot uføre: Dette er et helt vanlig spørsmål som ikke er ment som hets på noen måte, snarere en debatt om logikken her.

Anonymkode: cefbe...94e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kom over denne artikkelen:

https://www.dagbladet.no/meninger/jeg-sto-i-matko/73599472

Jeg forstår at folk er fattige av mange forskjellige grunner, men tok meg i å være uenig i spesielt en ting. Han skriver at de er smertelig klar over at de må betale det dobbelte av vaskemaskin, parkdresser og vintersko, pga at de har ikke råd til alt på en gang. Men de er ikke dumme! Sier han.

Jeg stusser da over HVORDAN de har råd til å betale dette på nedbetaling og derfor mye dyrere, da de VET at disse utgiftene kommer? Er det ikke mer logisk å legge penger til side, da det uansett må og skal betales? Det gir ingen mening i at en har råd på sikt, når en ikke har råd på forhånd, og det blir beviselig dobbelt så dyrt?

Og lenge før hylekoret, beskyldningene om hets og det drar seg mot uføre: Dette er et helt vanlig spørsmål som ikke er ment som hets på noen måte, snarere en debatt om logikken her.

For mange så er det sånn at de aldri har penger å legge til sides. Jo si du kanskje har en hundrelapp i mnd -men da bruker du mye tid på å spare opp en buffer og før du har kommet så langt at du har spart opp til en vaskemaskin har du vært nødt til å bruke av buffern til noe annet som har oppstått i mellomtiden. Når du først har havnet i fattigdomsfellen av ulike årsaker så er man konstant bakpå, livet skjer i mellomtiden, før du rekker å komme ovenpå. 

Anonymkode: e9320...0f3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For mange så er det sånn at de aldri har penger å legge til sides. Jo si du kanskje har en hundrelapp i mnd -men da bruker du mye tid på å spare opp en buffer og før du har kommet så langt at du har spart opp til en vaskemaskin har du vært nødt til å bruke av buffern til noe annet som har oppstått i mellomtiden. Når du først har havnet i fattigdomsfellen av ulike årsaker så er man konstant bakpå, livet skjer i mellomtiden, før du rekker å komme ovenpå. 

Jeg skjønner det. Men tingene de kjøper blir jo uansett betalt? Siden han sier at de vet de må betale dobbelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne artikkelen bekrefter egentlig bare det jeg vet på forhånd, nemlig at mange av de som klager over lite penger sitter i saksa pga egne elendige prioriteringer. Banken har selvfølgelig gjort helt rett i å i ikke gi boliglån til noen som ikke klarer å styre økonomien nok til å kjøpe mat. Å betale en jevn husleie der huseier er ansvarlig for å bære de økte utgiftene når rentene stiger, avløpsrørene går lekk eller taket må skiftes, er noe helt annet enn enn å betale tilsvarende sum på et huslån og selv bære de økte kostnadene som han ikke hadde hatt penger til. Og om man får barn uten å ha jobb og fast inntekt så er man faktisk ganske dum, du må ha penger til å forsørge de ungene du setter til verden. All kan bomme og får ett barn, men får du flere så er det i aller høyeste grad en planleggingssak. Og nei, fornuftige folk drar ikke kredittkortet for å reise til Danmark. De innser at de ikke har råd og finner en annen ferieløsning. Jeg har tilbragt mange ferier hjemme nettopp fordi det ikke er penger til ferie uten at økonomien går skeis, men så betyr det også at jeg kan handle min egen mat, fremfor å stå i kø på matutdeling og klage på samfunnet etterpå. I motsetning til hva han påstår så er du faktisk idiot når du drar kredittkortet for å reise på ferie, uten å vite at du får nok penger på konto etter ferien til å tilbakebetale. 

Hele denne elendige artikkelen beviser bare det jeg har sagt i flere tråder på KG, det er dårlig prioritering som gjør at mange sliter økonomisk. Han her vil ikke bli sammenlignet med folk i Luksusfellen, men han gjør jo akkurat de samme feiliene uten å se det selv. 

Anonymkode: 1d855...6e8

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Eier man verken hus, hytte , bil eller båt så er man fattig i Dagens Norge!

Anonymkode: b1cb4...158

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Denne artikkelen bekrefter egentlig bare det jeg vet på forhånd, nemlig at mange av de som klager over lite penger sitter i saksa pga egne elendige prioriteringer. Banken har selvfølgelig gjort helt rett i å i ikke gi boliglån til noen som ikke klarer å styre økonomien nok til å kjøpe mat. Å betale en jevn husleie der huseier er ansvarlig for å bære de økte utgiftene når rentene stiger, avløpsrørene går lekk eller taket må skiftes, er noe helt annet enn enn å betale tilsvarende sum på et huslån og selv bære de økte kostnadene som han ikke hadde hatt penger til. Og om man får barn uten å ha jobb og fast inntekt så er man faktisk ganske dum, du må ha penger til å forsørge de ungene du setter til verden. All kan bomme og får ett barn, men får du flere så er det i aller høyeste grad en planleggingssak. Og nei, fornuftige folk drar ikke kredittkortet for å reise til Danmark. De innser at de ikke har råd og finner en annen ferieløsning. Jeg har tilbragt mange ferier hjemme nettopp fordi det ikke er penger til ferie uten at økonomien går skeis, men så betyr det også at jeg kan handle min egen mat, fremfor å stå i kø på matutdeling og klage på samfunnet etterpå. I motsetning til hva han påstår så er du faktisk idiot når du drar kredittkortet for å reise på ferie, uten å vite at du får nok penger på konto etter ferien til å tilbakebetale. 

Hele denne elendige artikkelen beviser bare det jeg har sagt i flere tråder på KG, det er dårlig prioritering som gjør at mange sliter økonomisk. Han her vil ikke bli sammenlignet med folk i Luksusfellen, men han gjør jo akkurat de samme feiliene uten å se det selv. 

Anonymkode: 1d855...6e8

Leser her at du selv anser deg som smart som har skjønt hvordan dette fungerer og alle andre som ikke gjør som deg er dumme. Du vet ikke omstendighetene til hvorfor denne familien har havnet i knipa, men han tar opp ett godt poeng nemlig hvordan systemene rundt og samfunnets holdninger generelt til mennesker som gjør så godt de kan utfra sine forutsetninger men allikevel sliter -gjør at man får problemer med å komme seg ut av en situasjon man selv ikke ønsker å være i, noen ganger kan hjelp isteden for smekk på fingern være det som løftet andre ut av en dårlig situasjon. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har sympati for han og de i lignende situasjoner, men det handler faktisk om prioriteringer. En velger selv å betale 13 000 kroner i leie. Bor man for eksempel i Bergen som her, er leien høyere. Det finnes mange steder i Norge med langt lavere leie enn dette. De velger å dra på ferie til Danmark - selv om de egentlig ikke har råd.

Vi andre, som har buffer for uforutsette kostnader (som kommer med jevne mellomrom) prioriterer faktisk dette hele tiden. Vi presser ikke lønna ut til hvert siste øre hver måned. Det innebærer at man har en trygghet, men ikke råd til å gjøre alt man vil hele tiden. Det er også et aktivt valg om å ikke havne i kredittkort- eller forbrukslånsgjeld. Det vil alltid tape seg i det lange løp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Saken er jo den at de har ikke råd til å spare over tid, mange av disse misligholder avbetaling også. De har kanskje råd til 200kr akkurat nå, men aldri nok stabilitet til å spare disse 20kr. Samtidig er det ganske dyrt å være fattig. De har alltid litt for lite og kommer seg ikke ut. Å ta gode valg koster penger man ikke har.

Se for deg at du er fattig og vaskemaskinen ryker, du får penger hver 14dag. Men du må bruke disse på husleie, og har ikke mulighet til å spare halve utbetalingen. Så sitter du og tråler finn, men du har kanskje ikke bil, og når du finner noe som er billig er det ofte noe feil med det. Jo eldre en maskin er jo mer strøm bruker den. Altså koster selv en billig vaskemaskin mer penger. 

Å sitte på nettet for å finne brukte klær og ting er tidskrevende og denne tiden forventes det jo at man bruker på å søke jobb eller bli frisk. Men å være syk er dyrt 

Det er ikke bare et "bruksproblem", de har rett og slett ikke råd til å ta gode økonomiske valg. Om man faktisk gjorde noe med utbetalingene eller ga folk støtte til å etablere seg ville de hatt mer penger. Uforutsette regninger og ting koster penger for alle, men mye mer for de som ikke har penger. Forstår man ikke relativ strukturell fattigdom så vil man ikke forstå det. Men det er faktisk systemet som holder de på dette nivået.

Anonymkode: 722ae...61c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Problemet er bare at staten og velferdstilbudene er langt fra perfekte. Det merker spesielt de av oss som har barn med nedsatt funksjonsevne.

Reglene er slik at man mister store deler av hjelpestønaden når barnet er 18 år, selv om behovet i realiteten er større. Da er det ikke praktisk mulig at begge foreldre kan være i full jobb. Vi er nødt til å bygge et apparat rundt barnet vårt.

Vi har heller ikke mulighet til å være fleksible med hvor vi bor, da apparatet vi trenger er mangelvare flere steder i landet. Dermed er det nærmest umulig å komme inn på boligmarkedet.

Her ligger det mye. Nå er det jo ingen som vet hva som feiler barnet (barna?), men jeg kan fint se for meg at det går mye penger på det. Også det med at krevende diagnoser krever oppfølging fra ekspertise, da er det veldig upraktisk å bo langt unna sykehus og fagmiljø. Da må man i by, med husleie deretter. 

Anonymkode: d950a...eae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er også veldig lett å si at man bare kan bo billigere, flytte et annet sted. Men det fungerer ikke sånn. Det er ikke sikkert det er jobber der du flytter, behandlingstilbud eller lignende. I tillegg kan flytting innebære at man må ha bil eller får ekstremt lang vei til alt, og det går ikke. Selvfølgelig kan man sikkert finne seg noe billigere, men det er ikke alltid samfunnsøkonomisk å bre flytte. Mange fattige har barn som opplever nok ustabilitet som det er fra før om de ikke skal flytte hele tiden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Jeg har sympati for han og de i lignende situasjoner, men det handler faktisk om prioriteringer. En velger selv å betale 13 000 kroner i leie. Bor man for eksempel i Bergen som her, er leien høyere. Det finnes mange steder i Norge med langt lavere leie enn dette. De velger å dra på ferie til Danmark - selv om de egentlig ikke har råd.

Vi andre, som har buffer for uforutsette kostnader (som kommer med jevne mellomrom) prioriterer faktisk dette hele tiden. Vi presser ikke lønna ut til hvert siste øre hver måned. Det innebærer at man har en trygghet, men ikke råd til å gjøre alt man vil hele tiden. Det er også et aktivt valg om å ikke havne i kredittkort- eller forbrukslånsgjeld. Det vil alltid tape seg i det lange løp.

Enig med deg -men syntes han har en plausibel forklaring på hvorfor de må bo det de gjør og hvorfor de velger å bruke kreditt til å dra på ferie. Opplever at denne artikkelen havner om stigma rundt det å være fattig og det som mange foreldre  ønsker, å ikke la det gå utover barna. La oss si det aldri har hatt mulighet til å bygge seg opp buffer til å møte litt høye uforutsette utgifter, så vil man alltid henge bakpå. De hadde ett funksjonshemmet barn som gjorde at de ikke kunne jobbe fullt. Så møter de stengte dører hos banken hvor de kunne fått lavere kostnader på bolig feks. fordi de har ett funksjonshemmet barn som gjør at de nesten er nødt til å bo der nettverket rundt barnet er. De får aldri en god start på denne buffern som kan gjøre at de kommer ovenpå økonomisk, fordi de bruker de pengene de har på å bo og prøver å la barna få en oppvekst bor de ikke opplever stigma og nedverdigelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, se litt på det han sier. Det er billigere å kjøpe store kvanta, men det krever penger de ikke har. Det er nettopp sånne ting som gjør det vanskelig å være fattig. Kanskje er det tilbud på en matvare du behøver, 5 for 100, men du har bare 100kr og mangler alt du trenger til selve maten. Å leve på eksistensmininum er vanskelig og belastende

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Økonomer har en tommelfingerregel.

10% av befolkningen skjønner intuitivt hvordan økonomi fungerer. Disse klarer seg selv og vel så det.

80% av befolkingen har ok innsikt i økonomi. Disse får det til å gå rundt i det store og hele, men trenger litt hjelp og støtte for å gjøre det bedre.

10% av befolkingen er økonomiske analfabeter. Disse vil aldri gå i pluss uansett hvor mye støtte, opplæring og hjelp de får. Disse vil alltid være fattige uansett hvilke tiltak man iverksetter.

Fattige i Norge er ikke et resultat av at det ikke finnes offentlige hjelpetilbud. Men på grunn av ren befolkningsstatistikk.

Anonymkode: dc96d...bce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er 10% av befolkningen økonomiske analfabeter ????

Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Bor man for eksempel i Bergen som her, er leien høyere. Det finnes mange steder i Norge med langt lavere leie enn dette.

Og flytter man dit vil du klage på at de arbeidsledige fordi de bor på et sted "uten jobber". 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er 10% av befolkningen økonomiske analfabeter ????

Vet ikke hvor han får denne statistikken fra, men tror nok ca 10% stemmer, noen skjønner det bare ikke. De er nok flinkere i noe annet enn økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. 

Denne familien har et funksjonshemmet barn, men det er ikke dermed sagt at dette er årsaken til at de er fattige. De kunne like gjerne vært fattige uten det funksjonshemmede barnet. Det er altså en korrelasjon, men ikke nødvendigvis en kausalitet. At andre familier med funksjonshemninger ikke nødvendigvis er fattige underbygger det. I aller fattigdomsrapporter som har kommer den siste generasjonen er gruppen funksjonshemmede ikke overrepresentert i fattigdom. Grupper som innvandrere og narkomane derimot er grupper som alltid er sentrale i slike rapporter. 

Det er mer som tyder på at det å ikke beherske samfunnsnormer (innvandrer) eller være rusavhengig er årsaken til fattigdom, enn at funksjonshemming er det. 

Grunnen til at det er viktig å skille på korrelasjon og kausalitet er for å hindre at det iverksettes tiltak som ikke rett. Det er bortkastede ressurser. Skal man hjelpe denne familien må man finne ut på en vitenskapelig måte hva som er problemet. Ikke bare ta det familien sier for god fisk. 

Anonymkode: 9e03e...e9d

• Liker 2
Skrevet

Om man er fattig kjlper man ikke en ny vaskemaskin på avbetaling. Man kjøper eller evt. får en brukt, og legger opp penger til en ny over tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (14 timer siden):

Om man er fattig kjlper man ikke en ny vaskemaskin på avbetaling. Man kjøper eller evt. får en brukt, og legger opp penger til en ny over tid.

Vanskelig å legge opp penger hvis man går 100 kr i pluss i måneden... Mange har det sånn!

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vanskelig å legge opp penger hvis man går 100 kr i pluss i måneden... Mange har det sånn!

Nei, da kan man legge opp 100 kr i mnd. Mest sannsynlig kan man legge opp mer om man endrer prioriteringene noe.

Endret av PetterKanin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...