AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Vi skal ha fårikål til middag og begynte å diskutere hvor mye vann som skal være oppi. Vi lager til ca 4 personer og jeg mener man skal fylle vann opp til man akkurat ser i kjelen. En annen mener vi skal ha i 3 dl for det står i nesten alle oppskrifter, og en mener vi skal ha i så alt blir dekket av vann. Hvordan lager du fårikål? Hvor mye vann har du i? Og skal det være "suppe" eller skal det være tørt og vannet fordampet til slutt? Anonymkode: 1f945...e2c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi skal ha fårikål til middag og begynte å diskutere hvor mye vann som skal være oppi. Vi lager til ca 4 personer og jeg mener man skal fylle vann opp til man akkurat ser vannet i kjelen. En annen mener vi skal ha i 3 dl for det står i nesten alle oppskrifter, og en mener vi skal ha i så alt blir dekket av vann. Hvordan lager du fårikål? Hvor mye vann har du i? Og skal det være "suppe" eller skal det være tørt og vannet fordampet til slutt? Anonymkode: 1f945...e2c Anonymkode: 1f945...e2c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Dekker alt med vann. Anonymkode: f7590...c71
Meadow Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Jeg vil ha mye kraft, så jeg bruker nok minst 1 liter vann til 1 kg kjøtt og 1 kg kål. Til jeg ser vannet, som deg. Også koker jeg det mye lenger enn det står i oppskrifter, minst 4 timer. Hadde jeg bare brukt noen desiliter hadde det blitt fare for å koke tørt.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Heller for mye vann enn å risikere at det koker tørt. Anonymkode: ef6dd...06a 2
Brunhilde Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 Jeg har lite vann og passer heller på at det ikke koker tørt underveis.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 Jeg bruker lite vann. Passer på at det ikke koker tørt, noe jeg aldri har opplevd i de årene jeg har kokt fårikål. Mye vann vil gjøre krafta temmelig smakløs, kålen gir mye væske etter hvert når den koker såpass lenge som fårikål. Anonymkode: 97e5b...a54
Arkana Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 Jeg liker mye kraft og spiser fårikål omtrent som suppe så jeg heller i vann til det er nesten dekket. Definitivt ingen smakløs kraft her. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Fårikål lager jeg ikke etter oppskrift, så jeg aner ikke antall desiliter. Jeg heller i vann så det står et par-tre cm opp fra bunnen i fårikålkjelen, som er ganske stor. Siden kålen gir fra seg en del væske pleier det å være nok vann. Hvis det koker inn veldig mye tilsetter jeg heller en liten skvett kokende vann (fra vannkokeren) undervegs. Synes ikke noe om at det blir veldig mye kraft, for da blir krafta for tynn og smakløs etter min smak. Det er åpenbart at en mer konsentrert kraft smaker mye mer. Alt annet strider mot alle naturlover. Anonymkode: 58408...0b1
Gjest Airman Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Litt potetmos i krafta helt til slutt og rør omså blir det en god saus i tillegg
Brunhilde Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 Airman skrev (1 time siden): Litt potetmos i krafta helt til slutt og rør omså blir det en god saus i tillegg Og nesten enda enklere er det å strø 1 ss mel mellom hvert lag kål/kjøtt når man starter gryta. Det syns jeg blir bra. 3
Gjest Airman Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 Brunhilde skrev (1 time siden): Og nesten enda enklere er det å strø 1 ss mel mellom hvert lag kål/kjøtt når man starter gryta. Det syns jeg blir bra. 🙂 Ja
Hunter7 Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 1) Kjøper lammehalser hos slakteren og får de kuttet opp i skiver der (= marg og kollagen fra bein og sener som gir smak og fylde). Fjerner selv større fettpartier og evt. blod. 2) Vender kjøttet i hvetemel, og bruner det raskt i jerngryta. Tar ut kjøttet 3) Kutter hodekål i større biter/båter 4) Legger kjøtt og kål lagvis i gryta med litt salt og hele pepperkorn mellom annenhvert lag 5) Fyller vann til det akkurat dekker øverste lag. 6) Setter på lokk, og lar alt koke opp langsomt, og lar det så stå og småputre i et par timer. 7) Når det begynner å bli noenlunde ferdig, tilsetter jeg kokefaste poteter i gryta, og lar disse få koke seg ferdige sammen med fårikålen. Potetene tar nemlig til seg en del av væsken/kraften, og jeg synes det gjør at potetene smaker bedre. 8 ) Siden fårikål smaker best dagen etterpå, hender det at jeg bare tilsetter potetene og lar gryta avkjøle seg. Og så gir jeg heller gryta et nytt oppkok neste dag.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Meadow skrev (På 2.4.2021 den 15.00): Jeg vil ha mye kraft, så jeg bruker nok minst 1 liter vann til 1 kg kjøtt og 1 kg kål. Til jeg ser vannet, som deg. Også koker jeg det mye lenger enn det står i oppskrifter, minst 4 timer. Hadde jeg bare brukt noen desiliter hadde det blitt fare for å koke tørt. Samme her. Krafta er det beste med fårikål, så jeg har rikelig med vann. Og jeg koker alle sånne gryter/slowfood minst dobbelt så lenge som oppskrifter tilsier. Anonymkode: 62cae...785
Boetica Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 14.55): Vi skal ha fårikål til middag og begynte å diskutere hvor mye vann som skal være oppi. Vi lager til ca 4 personer og jeg mener man skal fylle vann opp til man akkurat ser i kjelen. En annen mener vi skal ha i 3 dl for det står i nesten alle oppskrifter, og en mener vi skal ha i så alt blir dekket av vann. Hvordan lager du fårikål? Hvor mye vann har du i? Og skal det være "suppe" eller skal det være tørt og vannet fordampet til slutt? Anonymkode: 1f945...e2c Noen få desiliter. Skal ikke være suppe, men heller ikke fordampet. Skal være rikelig kraft til potetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå