AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Et familiemedlem har begynt å gi vin i gave til alle i bursdager osv. Men det var en periode tidligere der jeg var på vei til å bli rusavhengig og er derfor nå avholds. Ingen i familien vet om det problemet. Så jeg vet jeg må prøve å unngå å få alkohol i bursdagsgave og julegave. Hva kan jeg gjøre med det uten å brette ut hele historien? Jeg vil ikke at folk skal oppdage at jeg har hatt et problem med det heller Anonymkode: 01fff...05e
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Si du ikke liker vin, så enkelt kan det gjøres. Om du ikke vil si du er avholds.
Gidavmeg Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Jeg pleier å takke pent og gi vinen i gave til noen andre når jeg får rødvin i gave. Liker ikke rødvin, men kjenner mange som gjør det. 11
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 Jeg drikker heller ikke alkohol (av helsemessige årsaker). Når jeg får vin i gave gir jeg den videre. Har også gått på polet og byttet vin inn i en alkoholfri eplesider, fikk veldig god hjelp på polet. Men hvis du synes det er vanskelig å gå inn på polet, bør du kanskje droppe den løsningen og heller gå for re-gifting. Anonymkode: f2a9e...9ac 9
Halldis Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Jeg er tørrlagt alkoholiker, de fleste vet om det men av og til får jeg vin i gave Nå har jeg voksne unger og stebarn, så jeg gir den bare videre Eller jeg tar den med som vertinnegave hvis jeg skal bort 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Det er jo bare å gi den bort videre, jeg liker ikke rødvin, og det er jo ofte det man får i gave, og mange liker det så null stress å bare donere videre. Men er problemet ditt at du ikke kan ha alkohol i hus? At du er redd for å sprekke? Da ville jeg sagt noe. Anonymkode: 65470...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Gi vekk! Jeg får sminke i gave ofte, men bruker ikke sminke. Ikke noe å lage et nummer ut av. Anonymkode: 1ef50...603 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Jeg har forresten en kollega som ofte tar med vinflasker han har fått i gave, og setter igjen på pauserommet på jobben og ber oss ta det vi vil ha. Årsaken til at han gir bort vinen er at han er en ekstrem vin-snobb som kun drikker spesielle viner, men så får han en del rimelig vin i gave fra kunder. Kanskje du kunne gjøre noe sånt? Da blir du fort kvitt vinen og får den ut av huset. Anonymkode: f2a9e...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Det er noe usigelig trist hvis det er sånn at man må ha en "årsak" for å ikke drikke. Er det ikke enklest å si at du har sluttet å drikke alkohol? Punktum. Anonymkode: 9a741...913 6
altflyter Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 Jeg smiler, sier takk og gir den i gave til noen andre. Er ikke verre enn det 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 Jeg pleier å si nei, og at jeg ikke drikker. Hvis ikke vil de jo fortsette å gi alkohol. Jeg ville ønsket å vite det om det var sånn at jeg stadig ga bort en gave mottaker ikke har noen glede av. Så kan jeg finne på noe annet. Erfaringsmessig er det dog ofte vedkommende ikke husker det til neste gang, så det er noen som bare fortsetter. Anonymkode: 303f9...4df 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Gi den til noen andre da vel. Anonymkode: fc76c...237
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 Takk for svar. Problemet er at jeg ikke kan ha vin i huset. For jeg klarer ikke la den være. Jeg bare drikker den opp med en gang. Og er derfor jeg ar avholds. Jeg oppsøker ikke kosen med å drikke, men oppsøker rusen. Har jeg alkohol i hus, så bare drikker jeg. Så hvis jeg får, så får jeg bare gi den bort med en gang😅 Ts Anonymkode: 01fff...05e 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Problemet er at jeg ikke kan ha vin i huset. For jeg klarer ikke la den være. Jeg bare drikker den opp med en gang. Og er derfor jeg ar avholds. Jeg oppsøker ikke kosen med å drikke, men oppsøker rusen. Har jeg alkohol i hus, så bare drikker jeg. Så hvis jeg får, så får jeg bare gi den bort med en gang😅 Ts Anonymkode: 01fff...05e Hvis du ikke ønsker å si at du ikke lenger drikker, så bare ta den imot, takk og smil, også heller du den ut i vasken så fort det lar seg gjøre. Anonymkode: 12bdc...589 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Problemet er at jeg ikke kan ha vin i huset. For jeg klarer ikke la den være. Jeg bare drikker den opp med en gang. Og er derfor jeg ar avholds. Jeg oppsøker ikke kosen med å drikke, men oppsøker rusen. Har jeg alkohol i hus, så bare drikker jeg. Så hvis jeg får, så får jeg bare gi den bort med en gang😅 Ts Anonymkode: 01fff...05e Hvis du ikke umiddelbart kan gi den til noen andre ville jeg bare helt den ut i vasken med en gang. Anonymkode: 2fbeb...b96 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Problemet er at jeg ikke kan ha vin i huset. For jeg klarer ikke la den være. Jeg bare drikker den opp med en gang. Og er derfor jeg ar avholds. Jeg oppsøker ikke kosen med å drikke, men oppsøker rusen. Har jeg alkohol i hus, så bare drikker jeg. Så hvis jeg får, så får jeg bare gi den bort med en gang😅 Ts Anonymkode: 01fff...05e Skjønner det. Så flink du er som klarer å være så ærlig med deg selv. Gi deg selv et klapp på skulderen for det. Synes du skal være stolt over deg selv som har klart å ta ta i dette og endre kurs. 🌼 Anonymkode: f2a9e...9ac 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 On 4/2/2021 at 2:51 PM, AnonymBruker said: Det er noe usigelig trist hvis det er sånn at man må ha en "årsak" for å ikke drikke. Er det ikke enklest å si at du har sluttet å drikke alkohol? Punktum. Anonymkode: 9a741...913 Det er dessverre slik i Norge i dag. Ikke blir man invitert med andre ganger på sosiale samlinger heller, når folk oppdager at man ikke drikker verken øl, eller vin. Hilsen en du ikke siterte. Anonymkode: 21834...9d7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 Ville og helt ut i vasken, om du ikke får gitt den bort med en gang til en nabo eller noen du kan treffe med en gang. Jeg får mye sjokolade i gave, jeg har problemer med overspising og kan ikke ha det i hus. Jeg kaster ofte sjokoladen så jeg vet jeg ikke kan spise den. Anonymkode: 6836a...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er dessverre slik i Norge i dag. Ikke blir man invitert med andre ganger på sosiale samlinger heller, når folk oppdager at man ikke drikker verken øl, eller vin. Hilsen en du ikke siterte. Anonymkode: 21834...9d7 Det er ikke min erfaring. Jeg drikker alkohol, men kun sammen med mennesker jeg kjenner godt pga oppvekst med alkoholiserte familiemedlemmer. Jeg blir utrygg av å drikke på større fester, jobbsammenheng med kolleger jeg ikke kjenner godt osv. jeg drikker derfor aldri i de settinger. Jeg kan gå ut med få venner og drikke vin, men siden det er få jeg gjør det rundt tenker mange at jeg er avholds. Det gjør meg ingenting, jeg retter ikke på dem, men har ikke merket at det gjør at jeg ikke blir invitert igjen. Anonymkode: 6836a...1e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå