AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Er på lavkalori diett. Har lært at selv om kalori er lavt, har det også noe å si på fordelingen av fett og karbohydrater. Slik jeg har forstått er det viktigst med lav karbohydrat og heller mer energi fra fett? Jeg sliter litt med å finne denne balansen i mat. Jeg prøver for det meste spise mye grønnsaker og grønt generelt, men da fyker jo karbohydratene i været i forhold til fett... Jeg ønsker ikke at maten min skal for det meste bestå av kjøtt. Kan noen komme med noen eksempler på måltider med lav kalori, samt mer fett enn karbohydrater? Frokost, lunsj, middag, kveldsmat, snacks, hva som helst 🙈 Anonymkode: 54c68...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Eller enkelt matvarer 😊 Liker forresten ikke nøtter og det er mye nøtter jeg ikke tåler pga IBS 😩 liker heller ikke avokado, selv etter mange forsøk og forskjellige varianter 😩 ts Anonymkode: 54c68...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller enkelt matvarer 😊 Liker forresten ikke nøtter og det er mye nøtter jeg ikke tåler pga IBS 😩 liker heller ikke avokado, selv etter mange forsøk og forskjellige varianter 😩 ts Anonymkode: 54c68...9c8 Nøtter og avocado har jo masse kalorier uansett Anonymkode: 7d8c9...982 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #4 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nøtter og avocado har jo masse kalorier uansett Anonymkode: 7d8c9...982 Åja 😅 trodde det var mest fett jeg... Anonymkode: 54c68...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Fett har naturlig mer kalorier, så lav kalori og høy på fett hører ikke sammen. Men anbefaler å ikke være så redd for fett og kalorier. Mat med fett gjør en gjerne mer tilfreds over tid, kroppen trenger fett. Fete meieriprodukter er eksempel på mat du kan bruke som inneholder en del fett, egg annet eksempel. Styr unna planteoljer utenom olivenolje. Anonymkode: dfacd...28a 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åja 😅 trodde det var mest fett jeg... Anonymkode: 54c68...9c8 Forsatt kalorier Anonymkode: 7d8c9...982 2
helloAdele Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 Fett har 9 kalorier per gram mens karbohydrater og proteiner har 4 kalorier per gram. Da sier det seg selv at noe som inneholder mye fett også vil inneholde mye kalorier. Men de gode nyhetene er at fett også gjør deg mye mer mett enn karbo og proteiner. Så hvis du spiser lavkarbo kommer du ikke til å trenge å spise like mye før du er mett, og vil derfor mest sannsynlig havne i kaloriunderskudd likevel. Unntaket er hvis du kombinerer høyfett og høykarbo (chips, pommes frites, sjokolade), da får du masse kalorier fra fett OG karbohydratene sørger for at du ikke blir mett og kan spise kjempemasse. Så ikke fokuser så mye på kalorier, bare dropp karbohydrater i første omgang og se hvordan det går 😊 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #8 Skrevet 2. april 2021 Du kan ikke kjøre både lavkarbo og lavkalori i samme diett, da vil du ikke få i deg nok næring. Vil du forsøke lavkarbo så les deg opp på det og gjøre det skikkelig. En lavkalori diett med mye fett og litt mindre karbo er ingen lavkaloridiett. Anonymkode: de21c...9cd 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 Jeg føler jeg kanskje blir litt misforstått, eller så er det jeg som har misforstått eller formulert meg feil 😅 Jeg spiser lavkalori. Men jeg har lest, at selv om jeg spiser lav kalori, må fordelingen av karbohydrater og fett være riktig for å gå ned i vekt. Ja man går ned i vekt på lavkalori uansett, men fordelingen av hva man får i seg er fortsatt viktig. Så lavkalori med energi fra fett og ikke karbohydrater. Jeg sier ikke jeg skal spise mye fett 🙈 men det er vell hovedsakelig fra fett jeg burde få energi fra? ts Anonymkode: 54c68...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): lavkalori med energi fra fett og ikke karbohydrater. Jeg sier ikke jeg skal spise mye fett 🙈 men det er vell hovedsakelig fra fett jeg burde få energi fra? ts Spiser du lavkalori skal du ha mest energi fra karbohydrater, så kommer protein fra kjøtt og fisk og fett er det du skal ha minst av. Anonymkode: e9224...706
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Spiser du lavkalori skal du ha mest energi fra karbohydrater, så kommer protein fra kjøtt og fisk og fett er det du skal ha minst av. Anonymkode: e9224...706 Åja! 😅 takk for svar!! 😊 ts Anonymkode: 54c68...9c8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #12 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (På 2.4.2021 den 16.51): Spiser du lavkalori skal du ha mest energi fra karbohydrater, så kommer protein fra kjøtt og fisk og fett er det du skal ha minst av. Anonymkode: e9224...706 Man kan fint spise lavkalori uten kjøtt og fisk Anonymkode: 7d8c9...982 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #13 Skrevet 3. april 2021 Ikke så my kjøtt? Hvorfor vil du ikke spise så mye av den mest næringsrike maten, og sunneste maten? 🤔 Du sier også at du har IBS, og IBS blir hovedsaklig verre av karbohydrater. Bare les om fodmap. Lavkarbomat med mye fett er fett kjøtt, fet fisk, egg, ost, fløte, seterrømme, oliven, kokos, nøtter, frø, Jeg anbefaler ikke å spise så mye nøtter og frø. Det er mye antibeitestoffer i sånt. Anonymkode: 2eaea...151
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ikke så my kjøtt? Hvorfor vil du ikke spise så mye av den mest næringsrike maten, og sunneste maten? 🤔 Du sier også at du har IBS, og IBS blir hovedsaklig verre av karbohydrater. Bare les om fodmap. Lavkarbomat med mye fett er fett kjøtt, fet fisk, egg, ost, fløte, seterrømme, oliven, kokos, nøtter, frø, Jeg anbefaler ikke å spise så mye nøtter og frø. Det er mye antibeitestoffer i sånt. Anonymkode: 2eaea...151 Kjøtt er da vitterlig ikke den sunneste maten. Og man kan fint få i seg godt med næring uten kjøtt Anonymkode: 7d8c9...982 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 20.15): Ikke så my kjøtt? Hvorfor vil du ikke spise så mye av den mest næringsrike maten, og sunneste maten? 🤔 Du sier også at du har IBS, og IBS blir hovedsaklig verre av karbohydrater. Bare les om fodmap. Lavkarbomat med mye fett er fett kjøtt, fet fisk, egg, ost, fløte, seterrømme, oliven, kokos, nøtter, frø, Jeg anbefaler ikke å spise så mye nøtter og frø. Det er mye antibeitestoffer i sånt. Anonymkode: 2eaea...151 Tror du ikke jeg vet om fodmap når jeg har IBS? 🙈 Blir som å spørre noen med diabetes om de har hørt om insulin 😂 Da har vi et forskjellig syn på hva som er sunt og ikke, og det er helt greit 😊 eneste du nevnte som jeg tåler i forhold til IBS’en er bare fet kjøtt og fisk, og egg 😕 i og med jeg er ganske begrenset på hva jeg kan spise i forhold til grønnsaker, så blir kosten ganske stusslig med det... ts Anonymkode: 54c68...9c8
Luckiness Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 Forslag til mat med fett: diverse oster (vanlig gulost, feta, mozarella, smørost, brie feks) avokado nøtter egg fete meieriprodukter (seterrømme, original creme fraishe, kremfløte) olivenolje Jeg bruker mye salater. Men bruker da feks kokt egg, feta eller annen ost, litt olivenolje oppå, hakkede nøtter...ikke ofte alle ting samtidig. Men noe. Metter mer. viktig med proteiner for å føle seg mett også. Skinke, div ost, kylling, fisk
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 Du burde velge.. Hovedårsak til vekttap på LK er kaloriunderskudd på sikt. Dette fordi sultfølelsen minker. Spiser på en dag feks: Omelett med to egg, litt fløte. Salat og paprika ved siden av. To kokte egg og en skyr Kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker. Mulig litt saus også.. Alle grønne grønnsaker er innafor på lavkarbo🙃 Mer farger - mer kh. Spiser også rød paprika, sopp og Cherrytomater, men passer da på karbohydratene. Cottage cheese, eller gresk youghurt er godt 🙂 Anonymkode: 93d9d...97a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 Luckiness skrev (14 timer siden): Forslag til mat med fett: diverse oster (vanlig gulost, feta, mozarella, smørost, brie feks) avokado nøtter egg fete meieriprodukter (seterrømme, original creme fraishe, kremfløte) olivenolje Jeg bruker mye salater. Men bruker da feks kokt egg, feta eller annen ost, litt olivenolje oppå, hakkede nøtter...ikke ofte alle ting samtidig. Men noe. Metter mer. viktig med proteiner for å føle seg mett også. Skinke, div ost, kylling, fisk Nå sier Ts at hun ikke ønsker kjøtt og ikke like avocado. Leser folk kun trådtittel? Anonymkode: 7d8c9...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå