AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 Vi bor i leilighet, men vurderer å flytte og kjøpe hus. Men siden vi aldri har bodd i hus før; hva er det som må gjøres av vedlikehold? Og hvor ofte? Er det dyrt? Anonymkode: 5adb6...bab
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Det kommer jo helt an på huset. Normalt sett så er det ikke voldsomt mye vedlikehold, men male utvendig må jeg jo gjøre etter noen år, klippe gress og hekk gjennom sommeren, også er det jo å skifte ut noe om det blir ødelagt, da. Her måtte det i tillegg byttes utvendig tak, males innvendig, nytt bad fra bunnen av, bytte gulv rundt om, bytte vinduer, lister og dører. Men huset var gammelt, og jeg visste det måtte gjøres mye. Nå trenger jeg ikke tenke på det igjen, på en god del år. Anonymkode: f2352...572 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 Vi har et nytt hus, og det er lite vedlikehold, men det er jo hagen som skal pleies, innkjørsel som skal måles, hagemøbler som skal inn og ut, takrenner som skal renses etc. veldig verd det da😊 Anonymkode: 6c42d...699
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #4 Skrevet 3. april 2021 Jeg drømte om hus, etter noen år drømte jeg om å komme meg vekk 😄 Det er alltid ett eller annet som må gjøres med selve huset, og så kommer snømåking, plenklipping, osv i tillegg. Mange synes jo alt dette er helt ok og trives med det, men det gjorde ikke jeg. Jeg likte konseptet med hage/ kunne gå rett ut da, så da endte jeg opp med å kjøpe en leilighet som ligger på bakkeplan. Her har jeg både platting og en bitteliten grønn flekk + et borettslag som tar seg av alt av utvendig vedlikehold på både bygninger og fellesområder. Anonymkode: 57b29...3fe 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #5 Skrevet 3. april 2021 Den største overraskelsen var uforutsette utgifter. Det kommer minst en ikke-forutsett kostnad av et visst volum i året. Og at kostnadsnivået generelt er en del høyere enn leilighet, det er det lett å glemme når man makser lånet. Vedlikehold er begrenset, selvfølgelig avhengig av om du har hage. Vi har liten hage, og har valgt vedlikeholdsfritt, så den krever lite. Har også varmekabler i oppkjørsel for å slippe snømåking. Huset må jo vaskes årlig, og males innimellom, man må gå over takrenner på høsten. Det er alltid et eller annet som burde blitt gjort/malt/fikset, men synes ikke det er stress. Nå er garasjen det neste prosjektet, det må gjøres årlig, rydde, kaste, spyle.. Ellers tar vi lite for å sette ut ting. Samler opp småting vi vil ha fikset, og ringer elektriker/rørlegger/snekker. Anonymkode: 6aa8c...ddb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #6 Skrevet 3. april 2021 Vi bygde nytt hus. Etter 10 år ble det litt malearbeid inne, men det blir det jo gjerne i leiligheter også da 🙂. Ellers, så er det jo mer husvask på 240 kvadrat. Og mye mer vinduspuss. Har malt hus, garasje og utebod flere ganger på 20 år. Utvidet veranda, og lagd flere uteplasser. Både byttet ut og lakket gulv på veranda. Er egentlig mest jobb ute, med å bygge opp en hel hage, luke, slå plen, dyrke blomster i drivhus, måke snø osv. Men nå liker vi begge å holde på med hagearbeid. Anonymkode: 7a551...b7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #7 Skrevet 3. april 2021 Spørs på alderen på huset og hvor godt vedlikeholdt det er fra før. Jo eldre hus, jo mer å gjøre og etterhvert så kommer de kostbare tingene som bytte av vinduer og kledning. Anonymkode: 87036...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #8 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi bor i leilighet, men vurderer å flytte og kjøpe hus. Men siden vi aldri har bodd i hus før; hva er det som må gjøres av vedlikehold? Og hvor ofte? Er det dyrt? Anonymkode: 5adb6...bab Vi bor i et 30 år gammelt hus. Hva som må gjøres varierer fra år til år, men vi vasker huset utvendig og rengjør og vedlikeholder drenering/takrenner hvert år. Utvendig maling kommer an på hvor værutsatt boligen er, men nord- og sørvegg må hos oss males hvert 5. år, øst og vest-vendte vegger kan tåle 7-8 år i mellom. Da huset var 20 år måtte vi bytte kledning på værutsatt vegg, og rundt samme tid måtte vi bytte alle vinduene. Nå må minst en vegg også bytte kledning i løpet av et par års tid, muligens også en til, det får vi se i løpet av sommeren. Taket blir fulgt med på hvert år, men til nå har det holdt bra, og det har ikke vært noen grunn til å måtte gjøre reparasjoner eller vedlikehold på dette ennå. Så kommer vedlikehold av tomt/hage, men der bestemmer du egentlig selv hvor mye tid og innsats du vil legge i det. Innvendig er årlig, eller halvårlig rens av sluk standard, pakninger på armatur må byttes av og til, våtrom har som oftest en levetid på 10-15 år, og kjøkken blir også slitt og kan ha behov for en ansiktsløftning etter en tid. Ellers er den største biten av vedlikehold innvendig vask, og kosmetiske oppgraderinger. Vi har bodd i denne boligen i 22 av dens 30 år, og vi har til nå brukt i gjennomsnitt ca 20 000 kr året på innvendig og utvendig vedlikehold, men vi ser som sagt at vi temmelig snart vil ha behov for noen større nødvendige renoveringsoppgaver både inne og ute, og regner med at vi i løpet av de neste 5 årene må ut med noen hundretusener der. Vi beregner at vi i løpet av 25 års botid her vil ha brukt ca 1 million på nødvendig vedlikehold og renovering - i gjennomsnitt 40 000 kr per år. Anonymkode: f9859...371 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #9 Skrevet 3. april 2021 Vi må nok tenke oss nøye om, for vi er begge to sånne som utsetter kjedelige ting. Jeg liker å holde på med planter da, så hage kan kanskje være OK å holde på med. Men sånn spyling av takrenner, beising/maling av hus osv er nok kanskje ikke sååå stas å holde på med. En i familien kjøpte nytt hus, og de har ikke gjort noe vedlikehold, huset er skikkelig slitt og falleferdig etter 10 år. Så fikk en liten øyeåpner der. Men vi ønsker oss større plass og hageflekk så barnet kan leke seg ute, og mer privatliv (ikke masse innsyn som i leilighet på bakkeplan)... Men det er vanskelig å finne noe som passe inn i alle kriterier, spesielt lommeboka. Anonymkode: 5adb6...bab
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #10 Skrevet 3. april 2021 Selveierhus med hage passer ikke for alle. Vi fikk noen nye naboer for to år siden. De skal selge nå, for de liker ikke styret med vedlikeholdet av hus og tomt, og de måtte også sette bort det meste siden de hadde lite av de ferdighetene som må til for å gjøre det selv. Men når det gjelder vedlikeholdskostnadene, det blir ikke så mye dyrere på selveier enebolig enn å måtte betale husleie til et borettslag i x antall år. Anonymkode: f9859...371
skrue Skrevet 3. april 2021 #11 Skrevet 3. april 2021 (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Huset må jo vaskes årlig, og males innimellom, man må gå over takrenner på høsten. Det er alltid et eller annet som burde blitt gjort/malt/fikset, men synes ikke det er stress.. Anonymkode: 6aa8c...ddb Du mener vaskes utvendig? Jeg tror, etter å ha bodd i strøket her i ti år, jeg ikke har sett det bli gjort en eneste gang. Hjemme der jeg vokste opp tror jeg det skjedde i nabolaget én gang ett år. Endret 3. april 2021 av skrue 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 skrue skrev (12 timer siden): Du mener vaskes utvendig? Jeg tror, etter å ha bodd i strøket her i ti år, jeg ikke har sett det bli gjort en eneste gang. Hjemme der jeg vokste opp tror jeg det skjedde i nabolaget én gang ett år. Jeg har vokst opp med at det er vanlig. Og gjør nå det samme selv. Særlig på skyggesiden av huset kan du se at møkka renner av (sortsopp?). I tillegg til å forebygge sopp/råte bidrar det til å bevare treverket, og vi får i samme slengen inspisert om det er bord som må byttes da vi er opp og ned i stige rundt hele huset. Og tatt vinduene utvendig. Hvor nødvendig det er vet jeg ikke, men føler meg i alle fall sikker på at det er forebyggende mot større skader, og dyre reparasjoner, som vannlekkasje ved råte i bord. Anonymkode: 6aa8c...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #13 Skrevet 4. april 2021 Det er alltid noe å gjøre med hus, så sant det ikke er nytt. ( Med nytt mener jeg opptil 3-4 år) Hos oss måtte vi bytte endel vinduer da de punkterte ( gammelt hus fra 50 tallet som var endel etter-oppusset) Mye av oppussing var gjort dårlig og ikke gjort via firma, altså gammel eier gjort selv, det måtte rettes opp i. Han murte inn badekaret i fliser og glemte luke inn der, så når det ble lekk der nede så ble hele greia sjøsatt... Rørene var fra opprinnelig tid, det måtte byttes og kobles på offentlig. Etterisolering måtte til... Maling.. som forøvrig er hvert 5-10 år.. og ellers alt småplukk. Mye jobb med hus. Anonymkode: c3356...709 1
Knirke Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Man kommer ikke unna vedlikehold, nei... Og når man først har begynt å pusse opp ser man stadig nye ting som trenger oppgradering😉. Vi skal bytte vinduer og terrasse i år, samt pusse opp badet. Kjøkkenet er også modent for bytting, inkl gulvet. Stua fikk nytt gulv i fjor. Vi er heldigvis handy begge to🙂. Maling synes jeg er bare gøy.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor nødvendig det er vet jeg ikke, men føler meg i alle fall sikker på at det er forebyggende mot større skader, og dyre reparasjoner, som vannlekkasje ved råte i bord. Anonymkode: 6aa8c...ddb Du har rett! Å vaske bort støv, skitt, eksos osv årlig bidrar til å forebygge større skader (som alger, sopp og fuktdannelse), og gjør inspeksjon av treverket lettere. Årlig husvask bevarer også fargen bedre. Men etter å ha lest en del innlegg om (manglende) innvendig vedlikehold av bygningsmasse her inne, overrasker det meg ikke at mange ikke gidder å ta seg bryet med utvendig vedlikehold heller. Det er en trist utvikling, men det virker som om mange mener det er lettere å reparere/bytte ut enn å bruke 20-30 timer i året på å vedlikeholde. Anonymkode: f9859...371 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #16 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi må nok tenke oss nøye om, for vi er begge to sånne som utsetter kjedelige ting. Jeg liker å holde på med planter da, så hage kan kanskje være OK å holde på med. Men sånn spyling av takrenner, beising/maling av hus osv er nok kanskje ikke sååå stas å holde på med. En i familien kjøpte nytt hus, og de har ikke gjort noe vedlikehold, huset er skikkelig slitt og falleferdig etter 10 år. Så fikk en liten øyeåpner der. Men vi ønsker oss større plass og hageflekk så barnet kan leke seg ute, og mer privatliv (ikke masse innsyn som i leilighet på bakkeplan)... Men det er vanskelig å finne noe som passe inn i alle kriterier, spesielt lommeboka. Anonymkode: 5adb6...bab Lurt å ikke velge et for høyt hus, slik at du kommer til med stige og slipper å leie stilase og lift for male og småplukk. Atriumshus er veldig vedlikeholdsvennlige og har en passe stor lettvint hage, pluss mye mer plass inne enn man skulle tro ved å se det fra utsiden. Absolutt verd en titt. Veldig forskjellig hva folk gjør ut av disse. Det går ann å gjøre nesten ingenting, og det går ann å lage uteplassen til et lite kunstverk. Anonymkode: 93bfa...7a6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 Jeg har bygd, og bodd i, tre nye hus. Det jeg bor i nå er seks år gammelt, og selv om det er bygget "vedlikeholdsfritt", så er det ikke det. Hele huset må vsskes grundig utvendig i år, og de "vedlikeholdsfrie" materialene må oljes. Hagen er et levende vedlikeholdsarbeid, og selv om vi har robotgressklipper, så må mye annet tas hånd om. Bassenget, som vi har i tillegg til hage, tar også mye tid. For ikke snakke om vinduene som gjennom hver pollensesong må vaskes igjen og igjen. Oppå der kommer "stylingen" av uteområdene. Potter, blomsterkasser og belysning. Diverse plattinger og hagemøbler må også stadig spyles/vaskes. Om vinteren er det snømåking som gjelder. Nå skal det sies at vi bor i et finere område med flotte arkitektboliger, og folk flest her er flinke til å holde det pent rundt hus og hage (mange har innleid hjelp også). Så man lar ikke boligen sin forfalle her. Noe som passer meg fint, er litt petimeter på sånt selv. Men jeg er jo dritt lei. Fantaserer mye om leilighetslivet, hvor man faktisk slipper utvendig vedlikehold. Samtidig ser jeg at barna trives godt med å bo i dette nabolaget, så jeg skal holde ut noen år til. Men gjør det kun for barna. Anonymkode: ac9f9...671 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Jeg svarte lenger opp, da vi hadde hus fra 50 tallet. Det skal sies at vi solgte etter å ha lagt ny vannledning ( til over 60 K) fordi det har høy kostnad hvis man ikke kan gjøre det selv osv, og mannen ble syk. Så vi har nå leilighet, helt topp!! Savner ikke alt det ansvaret altså. Spyle hus hvert år osv. Mye kjekkere å bare ta ut utrmøblene til balkongen og vips så er det sommer! ☀️ Anonymkode: c3356...709 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 Glemte dette med plattinger, utemøbler og styling. JA det er mye jobb om man vil ha det fint rundt seg også ute. Plattinger må skures, minst årlig, og behandles. Utemøbler må vaskes, behandles, bæres inn og ut av boder avhengig av sesong. Urner og krukker må kjøpes, byttes, vaskes. Selv om vi har valgt bort hage, og kjøper tjenester der vi kan, er dette noe som krever en del innsats fra oss. Anonymkode: 6aa8c...ddb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har rett! Å vaske bort støv, skitt, eksos osv årlig bidrar til å forebygge større skader (som alger, sopp og fuktdannelse), og gjør inspeksjon av treverket lettere. Årlig husvask bevarer også fargen bedre. Men etter å ha lest en del innlegg om (manglende) innvendig vedlikehold av bygningsmasse her inne, overrasker det meg ikke at mange ikke gidder å ta seg bryet med utvendig vedlikehold heller. Det er en trist utvikling, men det virker som om mange mener det er lettere å reparere/bytte ut enn å bruke 20-30 timer i året på å vedlikeholde. Anonymkode: f9859...371 Det er ikke alle plasser i landet det er behov for å vaske huset utvendig, men mulig de plassene er i mindretall. Her er det så tørt at utvendig råte svært sjeldent forekommer. Men vi sliter til gjengjeld med at husene tørker for mye. Anonymkode: a131c...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå