NorthernLight Skrevet 2. april 2021 #1 Skrevet 2. april 2021 I Europa er det bare Norge og Danmark som har satt AstraZeneca på pause. I Sveits er den ikke godkjent enda. I 26 land i Europa anbefales vaksinen for alle over 18 år, i 5 land brukes den på eldre, og i Spania kun yngre under 65 år. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gWlQKL/store-forskjeller-slik-brukes-astrazeneca-vaksinen-i-europa
Example Skrevet 2. april 2021 #2 Skrevet 2. april 2021 Virker også som at det kun er Norge og Danmark som faktisk ønsker å finne ut av hva disse bivirkningene kan være også. 11
Little Diva Skrevet 2. april 2021 #3 Skrevet 2. april 2021 I Norge tyder tall fra Legemiddelverket på at vaksinen ikke er satt på pause selv om de sier det..
NorthernLight Skrevet 2. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2021 Little Diva skrev (15 minutter siden): I Norge tyder tall fra Legemiddelverket på at vaksinen ikke er satt på pause selv om de sier det.. ? 1
ErGlad Skrevet 2. april 2021 #5 Skrevet 2. april 2021 Det er bare disse to landene som bryr seg mest om pasientens sikkerhet framfor penger. 3
TheTrollHunter Skrevet 2. april 2021 #6 Skrevet 2. april 2021 Norge og Danmark er vel de landene som styres av følelser, enn hard vitenskapelig fakta. Det er en ekstremt sjelden bivirkning å få blodpropp. Men likevel pauses det fordi vi ikke skal miste tilliten til styresmaktene i landet. I mellomtiden blir flere alvorlig syke og havner på intensiven. Tap-tap kalles det. 3
Little Diva Skrevet 2. april 2021 #7 Skrevet 2. april 2021 NorthernLight skrev (41 minutter siden): ? Etter at AZ vaksinen ble satt på pause var det på daværende tidspunkt gitt omtrent 120000 doser av den, nå er det økt til over 130000 doser..
NorthernLight Skrevet 2. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2021 Little Diva skrev (1 time siden): Etter at AZ vaksinen ble satt på pause var det på daværende tidspunkt gitt omtrent 120000 doser av den, nå er det økt til over 130000 doser.. Doser som er satt før pausen men registrert sent? 1
Gjest Rocka69 Skrevet 2. april 2021 #9 Skrevet 2. april 2021 NorthernLight skrev (17 minutter siden): Doser som er satt før pausen men registrert sent? Du har nok rett i dette, tok 3-4 dager før det var oppdatert på meg
Example Skrevet 2. april 2021 #10 Skrevet 2. april 2021 TheTrollHunter skrev (1 time siden): Norge og Danmark er vel de landene som styres av følelser, enn hard vitenskapelig fakta. Det er en ekstremt sjelden bivirkning å få blodpropp. Men likevel pauses det fordi vi ikke skal miste tilliten til styresmaktene i landet. I mellomtiden blir flere alvorlig syke og havner på intensiven. Tap-tap kalles det. Vil ikke overraske meg om Norge og Danmark også er i Europa-toppen når det gjelder prosentandel av befolkningen som lar seg vaksinere til slutt. Hvor mye vi taper på å ikke bruke Astrazeneca vil vise seg. Problemet er vel heller der om for eksempel Pfizer eller Janssen-vaksinen viser lignende bivirkninger for yngre. Da har man skapt en litt farlig presedens. 4
Gjest Rocka69 Skrevet 2. april 2021 #11 Skrevet 2. april 2021 I følge tall jeg har sett om Pfizer så kan denne også gi blodpropp (både norske (legemiddelverket) og amerikanske tall (FDA) - men mener at den typen blodpropp kunne behandles med blodfortynnende (FDA). Samme med Moderna
sicario Skrevet 2. april 2021 #12 Skrevet 2. april 2021 Håper Norge starter opp igjen snart. Venter på min dose 2. 3
Gjest Rocka69 Skrevet 2. april 2021 #13 Skrevet 2. april 2021 sicario skrev (8 minutter siden): Håper Norge starter opp igjen snart. Venter på min dose 2. Ditto, venter på min 19. mai
Robert Koch Skrevet 2. april 2021 #14 Skrevet 2. april 2021 4 hours ago, Little Diva said: Etter at AZ vaksinen ble satt på pause var det på daværende tidspunkt gitt omtrent 120000 doser av den, nå er det økt til over 130000 doser.. Dette kommer av at registrering av satte doser ikke oppdateres i sanntid i SYSVAK. Det er mye data å behandle, og det tar tid. Ikke alle instanser har tilgang til elektronisk melding. https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/sysvak/melde-til-sysvak/ 1
Daraya Skrevet 2. april 2021 #15 Skrevet 2. april 2021 Om vaksinen blir akseptert er avhengig av tillit. AZ har hatt mye negativ omtale allerede før den potensiell dødelige bivirkningen ble kjent. At flere andre land, med Norge i spissen, fant flere tilfeller mens UK med sine mange millioner vaksinerte ikke hadde noen gjør meg ikke trygg men mistenksom. Hele UKs program avhenger av AZ, så det siste de ønsker å finne er alvorlige bivirkninger. Noen land fortsetter med AZ med tanken at noen veldig få mennesker får alvorlig bivirkninger er bedre enn alvorlig syke og døde og det er jo ikke feil. Likevel må de innse at det er mennesker på enkeltnivå som avgjør om de vil ha den i armen eller ei. 1
Kågebruker Skrevet 2. april 2021 #16 Skrevet 2. april 2021 Ja det er litt pussig. Det var et riktig valg mener jeg. Myndighetene må opprettholde tilliten. 1
Little Diva Skrevet 2. april 2021 #17 Skrevet 2. april 2021 Robert Koch skrev (3 timer siden): Dette kommer av at registrering av satte doser ikke oppdateres i sanntid i SYSVAK. Det er mye data å behandle, og det tar tid. Ikke alle instanser har tilgang til elektronisk melding. https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/sysvak/melde-til-sysvak/ Jeg er fullstendig klar over hvordan vaksiner registreres, og at koronavaksiner skal registreres digitalt. Sanntid eller ei, det er snakk om flere uker, og 1000 vis av vaksiner som har blitt lagt til i ettertid, dessuten får man melding via innmeldte journalsystem om de er registrert eller ikke.
Anbefalte innlegg